Gábor – kérdezi a modellezés egyik géposztályának magyar világranglista-vezetője az ugyanabban a kategóriában versenyző harmadik helyezett társától –, miért kel fel az ember hajnali kettőkor, csak hogy nyolcra elérjen egy versenyre, ahol negyven másik őrülttel együtt bámulja az égen a repülőjét, majd estére patakon, erdőn, szántáson futott húsz-harminc kilométerrel a lábában éjfélre ágyba zuhanjon? Az ötvenes Milák Gábor vállat von, és sebességbe teszi autóját. „Nem tudom” – szól a rövid válasz. A világranglista-vezető Jancsó András és a harmadik helyezett Milák Gábor hajnali háromkor Budapest belvárosában találkoznak, hogy napkeltére már megreggelizve, kipakolva, nyugodtan beállíthassák a repülőjüket, és készülhessenek a startra.

Fotó: Kurucz Árpád
Kisebb-nagyobb modellezőversenyeket szinte minden hétvégén rendeznek országszerte kora tavasztól késő őszig, sőt van Tél Kupa is, amikor sokszor térdig érő hóban gázolnak a versenyzők. Tapolcán és Debrecen mellett van nagy pályájuk, de a szentesi repülőtér az egyik legfontosabb. Rendszeres világkupa-fordulók színhelye a Lapistó-fertői rét a földtulajdonosok hozzájárulásának köszönhetően. Az uniós szabályok, a Natura 2000-es környezetvédelmi előírások sok területről tiltották ki a modellezést, így egyre szűkül a versenyhelyszínek száma. A magyarok ezenkívül gyakori résztvevői a Nagyszalontán vagy Déván rendezett román és a kietrzi lengyel kupáknak, illetve a határ közeli horvátországi és szerbiai pályákat is szívesen látogatják körülbelül 500 kilométeres körzetben.
A hazai versenyzői korosztály főként az ötvenes-hatvanas éveiket taposók közül kerül ki. Szentesen például a repülőmodellezés a 30-as évekre nyúlik vissza, amikor gimnazisták vették birtokba a terepet. Az 50-es évektől a pártállam felkarolta a sportágat, számos forrást biztosítottak a kluboknak technikai eszközökre és munkaerőre. Az újságok és híradók szerint pedig a repülőmodellezés kiváló formája volt az ifjúság nevelésének és képzésének. Ennek megfelelően tinédzserek tucatjai léptek be az egyesületekbe, akik közül rendszeresen érett, komoly versenyzővé vált egy-egy ügyes kezű mérnöktanonc. A rendszerváltás után azonban elapadtak a központi források, így a versenyzés vegetálni kezdett. A 2000-es évek elején azonban kezdett magához térni a sportág, mivel egyrészt egyre több „nagy öreg” fedezte fel ismét régi hobbiját, másrészt a klubok igyekeztek együttműködni a helyi iskolákkal.