Kalapot és hosszú, térd alá érő kabátot viselő férfi nyit be egy ismeretlen épület előcsarnokába. Mozdulata határozott, a helyszín pazar: a falat burkoló márvány, a mintás padlólapok, a hatalmas üvegajtó, az azt szegélyező kovácsoltvas minták mind a hely eleganciájáról árulkodnak. Érdekes perspektívából, vélhetően a bejárattal szemközti lépcsősor tetejéről látjuk a kilincset markoló férfit. Az arca és egész teste sötétségbe burkolózik, vonásai és ruházatának részletei kivehetetlenek. A kép tere keskeny, mégis mély, s noha első látásra az enteriőrbe betérő figura a „központi elem”, az egymást keresztező árnyékok, az ajtó és a kovácsoltvas minták éppoly fontosak: mindezek impozáns elegye adja a fénykép sejtelmességét.
Ez Vadas Ernő Előcsarnokban című, 1930-ban készült fényképe, amelynek négy-öt méter magas, falragaszszerű, kinagyított mása fogadja a Csók István Képtárba érkező látogatót. Jó döntés volt ezt a fotót tenni a bejárat elé. Egyrészt a témája miatt, másrészt azért, mert azok számára is ismerős lehet, akik kevéssé jártasak a fotótörténetben, ellenben olvasták Kondor Vilmos Budapest noir című regényét, az első kiadás borítóján ugyanis Vadas Ernő képe látható. A kötet olvasói biztos, hogy azonnal Gordon Zsigmondra, a regény főhősére asszociálnak a fotó láttán, még egy jelentésréteggel ruházva fel az alkotást.
Maga a tárlat, amely számos kimagasló tehetségű, köztük öt nemzetközi hírű magyar fotográfus munkáiból válogat, valójában persze nem ezzel, hanem egy másik művel, André Kertész Alvó fiú című fotójával kezdődik, a bejárattól némileg balra. André 18 éves korában, 1912-ben készítette ezt a fényképet, amely nemcsak a kiállítás, de a szerző első képe is egyben. A művész legalábbis következetesen ezt a fotót jelölte meg életműve első darabjaként.
Mivel a tárlat időhatára az első világháborút megelőző évektől a második világháború lezárásáig tart, meglehetősen nagy időt ölel fel, gyakorlatilag a magyar fotográfia aranykorát igyekszik bemutatni széles merítésű válogatáson keresztül. Ebből következően a 150 képet felsorakoztató kiállítást műfaji és stílusbeli sokszínűség jellemzi. A képeken keresztül a század eleji piktorialista stílustól egészen a ’30-as, ’40-es évekbeli modern, kísérletező irányzatokig jutunk.