Mint minden jóérzésű tanárjelöltet, engem is a hideg lelt, ha kapcsolatba kellett kerülnöm tanári szakmánk (hivatásunk, azaz: jövőnk) egyetemi főhatóságaival, azokkal a tanszékekkel, amelyeknek a tanítás és nevelés oktatása volt a dolga. Rossz érzésünknek két fő oka volt. Ezeknek a tanszékeknek a tanárai (vagy mondjuk inkább: alkalmazottai) akkortájt (az ELTE-n vagyunk a hatvanas évek közepén) valami dermesztő kövületei voltak a legretrográdabb és legelvetemültebb bolsevizmusnak. Egy részük még csak nem is szimplán rákosista volt, hanem talán még valami korábbi történelmi lidércnyomás túlélője. Ők bizony hatalmi tényezők voltak akkortájt a maguk szánalmas, de a mi számunkra sajnos megkerülhetetlen köreiben. Felejthetetlen az a szőkére festett és – jobb híján – nőnek tekinthető, Furceva asszonyra (aki a korabeli városi legendárium szerint a Nagy Testvér kulturális mindenhatójaként még a magyarországi sztriptíz szerény kezdeményeinek is vérbe fojtója volt), szóval a reá hajazó neveléstörténész illető, aki az első órán azt jegyzeteltette le velünk, ötven év után is előttem a jelenet, hogy a magyar hazafiság mindennél fontosabb jellemzője: a hűség a Szovjetunió iránt. Volt néhány ifjabb óraadó tanárunk, akik főállásban a pártközpont munkatársaiként tevékenykedtek, de azok legfeljebb cinikusok voltak.
Ellenszenvünk másik oka érdemibb. Nem akadt egyetlen olyan oktató sem közöttük, akinek elhittem volna, hogy a tanítás és a nevelés megtanítható és megtanulható. Véglegesen belém rögzült ekkor, hogy aki elmegy módszertanosnak, hogy „tudni nem érdemes tudományokat” tanítson, az gyarló alak a katedrán. Nem bír énekelni, tehát – Arany János kedves aperszüjére utalva – elmegy énektanárnak. S bár végigtanítottam az életemet, ma sem látok okot arra, hogy (elfogult) véleményemen változtassak. Kapcsolatba kerültem jó néhány rendkívüli tanáregyéniséggel, de egyiküknél sem észleltem valami különösebb szakmai mögöttest. Sejteni véltem titkukat, de megfejteni teljesen soha nem tudtam, utánozni pedig meg se próbáltam. Ha visszagondolok például későbbi éveimet is meghatározó gimnáziumi magyartanáromra, Péch Zoltánra, világos volt, hogy számára afféle sorvezetők nem léteztek.