Mint minden jóérzésű tanárjelöltet, engem is a hideg lelt, ha kapcsolatba kellett kerülnöm tanári szakmánk (hivatásunk, azaz: jövőnk) egyetemi főhatóságaival, azokkal a tanszékekkel, amelyeknek a tanítás és nevelés oktatása volt a dolga. Rossz érzésünknek két fő oka volt. Ezeknek a tanszékeknek a tanárai (vagy mondjuk inkább: alkalmazottai) akkortájt (az ELTE-n vagyunk a hatvanas évek közepén) valami dermesztő kövületei voltak a legretrográdabb és legelvetemültebb bolsevizmusnak. Egy részük még csak nem is szimplán rákosista volt, hanem talán még valami korábbi történelmi lidércnyomás túlélője. Ők bizony hatalmi tényezők voltak akkortájt a maguk szánalmas, de a mi számunkra sajnos megkerülhetetlen köreiben. Felejthetetlen az a szőkére festett és – jobb híján – nőnek tekinthető, Furceva asszonyra (aki a korabeli városi legendárium szerint a Nagy Testvér kulturális mindenhatójaként még a magyarországi sztriptíz szerény kezdeményeinek is vérbe fojtója volt), szóval a reá hajazó neveléstörténész illető, aki az első órán azt jegyzeteltette le velünk, ötven év után is előttem a jelenet, hogy a magyar hazafiság mindennél fontosabb jellemzője: a hűség a Szovjetunió iránt. Volt néhány ifjabb óraadó tanárunk, akik főállásban a pártközpont munkatársaiként tevékenykedtek, de azok legfeljebb cinikusok voltak.
Beszédes életrajzi töredék
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.