Mentegetőzéssel kezdem. Ha van valami, ami meglehetősen ildomtalan egy napilapban, az az, ha egy cikkben korábbi cikkünkre hivatkozunk. Hogyan is várhatjuk el az olvasótól, akinek szolgáltatással tartozunk, hogy emlékezzék egy régebbi „napi” közleményre? Egy napilapban minden cikk önmagában áll, önmagáért felel, a távlatos időben „előre”, azaz a jövő felé csak szelíd sejtetéssel élhet, az időben „hátra” meg legfeljebb szolidan, mintegy „spontánul” emlékeztethet. De nem hivatkozhat. Egy „hiba” késztet most arra, hogy eme kihágásra vetemedjem. Két héttel ezelőtti Nemzeti kód cikkemet egy könyv ismertetésének szántam: a budapesti újságírók 1908-as évkönyvéről akartam beszélni, amely a könyvhéten jelent meg hasonmás kiadásban. Ám a régi olvasói élmények, a hajdani kulturális mindennapok emlékei, az irodalom százados öröksége oly visszautasíthatatlan erővel tolakodott elő, hogy már csak az írás vége felé észleltem: hozzá se fogtam ahhoz, amit témaként elgondoltam. Lássuk tehát most ezt A magyar bohémvilág című könyvet, amelyben a főváros századfordulós magyar újságíró-társadalma „áll a közvélemény elé”. Különösebb hivalkodás nélkül, de azért alaposan végiggondolva azt, hogy a hírlapíró státusa és szerepe mi módon épül be az új évszázad közéletébe.
A gilisztaűző varádicstól a terjőke kígyósziszig
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.