A sugárutakat összekötő gyűrűutak Budapesten belül is égetően hiányoznak a közlekedési hálózatból. A Kiskörúton, a Nagykörúton és a Hungária körúton túl a pesti oldalon nincsen egybefüggő út, amelyen a kelet-pesti kerületek bármelyikéből át lehetne jutni a mellette lévőbe anélkül, hogy előbb szükségtelen forgalmat ne generálnánk az amúgy is túlterhelt Hungária körúton.
De Budán még ennyi sincs. Az észak–déli átjárást biztosító rakpart „alternatívája” az Alkotás út–Széll Kálmán tér–Szilágyi Erzsébet fasor útvonal, melynek ismeretében könnyű belátni: valószínűtlen, hogy a budai alsó rakpart valaha is átalakítható lesz korzóvá. A fővárosi forgalomirányítás akut kórságai, hogy például a belvárosi autópályaként működtetett Rákóczi útról, illetve a Nagykörútról egyetlen kereszteződésben sem lehet balra kanyarodni, és máshol is előfordulnak forgalomgeneráló kanyarodási tilalmak (miközben a kereszteződések funkciója éppen a forgalom elosztása volna). Az észszerűbb közúti forgalomszervezés bizonyára hozna némi enyhülést, a probléma megoldásához azért több kell. Vitézy szerint a belváros forgalomcsillapítása elkerülhetetlen. Az elkerülő utak, mint amilyen például a kormány által tervezett új Galvani híd, megoldást jelenthetnek a belváros forgalomcsillapítására.
Sajnos, ahogy a zöldmezős családi házak ára nem tartalmazza a közlekedési fejlesztések költségeit, ugyanúgy a fővárosi nagy ingatlanfejlesztések sem. A ferencvárosi apartmanház-építésektől a Kopaszi-gátnál lévő hatalmas ingatlanberuházáson át a Marina partig számos olyan iroda- és lakónegyed-beruházás zajlik, amely beköltözők tízezreivel számol, a beruházó érdemben mégsem járul hozzá sem a közlekedési infrastruktúra, sem a közszolgáltatások fejlesztéséhez.
Tóth János, a Budapesti Műszaki Egyetem közlekedésüzemi és közlekedésgazdaság-tani tanszék vezetője szerint furcsa, hogy ez ma kérdés egyáltalán, hiszen már a szocializmusban is úgy épültek a lakótelepek, hogy eleve minden közszolgáltatást és tömegközlekedési kapcsolatot hozzáterveztek, és a lakóépületekkel együtt igyekeztek kivitelezni – igaz, voltak kivételek, mint például Káposztásmegyer metró-összeköttetése. Ma a profitmaximalizálásba azonban nem fér bele, hogy a tőke bármit is építsen, ami nem kötelező. A területrendezési, illetve építési szabályok csak azt írják elő, hogy adott lakásszámhoz mennyi autóparkoló kell, de hogy tömegközlekedési kapcsolatok is legyenek, azt már nem. Pedig annak felértékelő hatása is volna. Ha egy önkormányzat azt akarja, hogy területére sokan költözzenek be, de ne autóval járjanak, akkor meg kellene teremtenie a kötöttpályás tömegközlekedési infrastruktúrát. Ha bölcsen és kellő erélyességgel jár el, akkor a költségeken osztozni tud a beruházóval, mert közös érdek – hangsúlyozza az egyetemi tanár.
Ha igaz a szakértői vélekedés, miszerint a város belső közlekedési gondjait csak a közúttól független kötöttpályás közlekedés enyhítheti, akkor ez hatványozottan igaz az elővárosok népének bejárási nehézségeire. Ma sajnos az elöregedett infrastruktúra ennek a legfőbb akadálya, jóllehet az elővárosi vasúti szerelvények cseréje, a székesfehérvári vasútvonal megújulása már hozott némi javulást.
A járatsűrűség, a pontosság és a megállóhelyek kulturáltsága azonban finoman szólva hagy kívánnivalót maga után. Vitézy Dávid szerint, ha a kapacitások bővülnének, legalább kétszeres utasszám-növekedéssel lehetne számolni, tudniillik az emberek nem azért nem járnak vonattal be az agglomerációból, mert nem akarnak, hanem mert reggelente nem férnek fel rá, vagy el sem tudnak jutni a vasútállomásig kényelmesen. A BKK volt vezetője emlékeztet arra, hogy Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Fürjes Balázs hivatalában jelenleg készül a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére vonatkozó stratégiai koncepció, a Budapest 2030 kidolgozása. Ennek az államtitkárságnak a létrejötte önmagában korszakos jelentőségű – állítja –, hiszen a rendszerváltás óta mindeddig nem létezett olyan szereplő, amelyik képes lett volna a fővárosra és agglomerációjára egyetlen összefüggő rendszerként tekinteni, és a közlekedési infrastrukturális elemeit ennek megfelelően tervezni és fejleszteni.
Bár ez még nem teljes értékű, a működésre, tarifarendszerre egyaránt kiterjedő kooperáció – mint amilyen Madrid, Párizs, Berlin, Bécs, Varsó és rövidesen Bukarest esetében létezik –, hiszen csak az állami szereplő a részese, de alapnak biztató. Arra a felismerésre épül, hogy Budapest és régiója egységes egész. Az is egyértelmű, hogy a közlekedésfejlesztés legsürgősebb feladata a vasút és a HÉV évtizedes lemaradásának ledolgozása, új közösségi közlekedési alternatívák felmutatása.
Folytatjuk