Ha csak néhány tanácsot adhatnék az anyanyelv használatához, tanulásához, én ezeket adnám.

Így sonkázott Rezeda Kázmér
Eloltotta Kázmér a tűzhelyet, hagyta kihűlni sonkáját, a rettenetes világ pedig fortyogott tovább a saját levében.
Ha csak néhány tanácsot adhatnék az anyanyelv használatához, tanulásához, én ezeket adnám.
Tanulj meg okosan beszélni! A mindennapokban elegendő csak beszélni, de érdemes megtanulni választékosan, igényesen fogalmazni. Az okos beszéd tudatos beszéd. Ez azt jelenti, hogy az adott helyzethez kell igazítani a beszédmódot. A szép beszédre szinte magától megtanít a hangos felolvasás, versmondás.
Tanulj meg mesélni! Mesélj történeteket, modern szóval sztorikat: mi történt családoddal, őseiddel, rokonaiddal, milyen volt a gyermekkorod, iskolád, hogyan ismerkedtél meg a szerelmeddel (persze csak akkor, ha elmondható). Tanuld meg elmesélni népünk történetét (nem baj, ha először csak egy-egy kis részt), a bennünket körülvevő világ jelenségeit (az élővilágtól a számítógépekig)! Vigyázz, a mese nem pletyka!
Tanulj memoritereket! Olvasd újra és újra kedvenc költőidet, idézgesd kedvenc zenéid, slágereid szövegeit! A mások által megfogalmazott szép és bölcs sorok (idézetek) gazdagítják az életedet. Nincs annál nagyobb öröm, amikor eléd ugrik egy Petőfi-, Ady- vagy József Attila-sor vagy egy operettrészlet. Megérzed majd, hogy segít élni.
Tanulj szinonimákat, jelzőket! Ha sokat olvasol, persze főleg izgalmas klasszikusokat (én Jókait, Mikszáthot, Gárdonyit, Móriczot, Mórát, Tamásit mindenképpen, minden évben javasolnám), akkor szinte maguktól költöznek beléd a szép szavak, kifejezések. Ha a számodra érdekeseket kijegyzeteled, tovább jutsz. A szinonimák, a rokon értelmű szavak, kifejezések gazdagítják világodat. Segítségükkel több színben látod a világot.
Tanulj meg kérdezni! A kérdés, kérdezés árulkodik rólunk. Nagyon nehezen tudunk kérdezni. Ügyetlenül próbálkozunk. A gyerekedtől ne azt kérdezd (persze a legjobb szándékkal, szeretettel), amikor hazajön az iskolából, hogy: Mi volt az iskolában? Sokkal inkább ezt kérdezd: Ma milyen öröm, szomorúság ért? Min nevettél, hadd nevessek én is?! Segítettél ma valakinek? Mi volt a mai nap a legfontosabb az iskolában? Melyik szót használta ma legtöbbet a tanító néni? Kitől lehet a legtöbbet/legkevesebbet tanulni az iskolában? Van olyan gyerek, akivel még sohasem játszottál, pedig szeretnél?
Tanulj meg összefoglalni, tömöríteni! Mi, magyarok általában szeretünk locsogni. Nem baj! De olykor fontos, hogy pontosan, lényegre törően fogalmazzunk. Mondjuk: a munkahelyen, hivatalban, orvosnál, bármilyen ügyes-bajos ügyben. Tanulj meg tömören fogalmazni! Mindig ügyelj az időre is! Megszólalásod, felszólalásod, vallomásod legyen rövid! Ez utóbbit azért is tanácsolom, mert ha túl sokat locsogsz, akkor olyat is mondasz, amit nem kellene, amit esetleg ellened fordítanak.
Tanulj meg definiálni! Ha nagyon fontos dolgokról akarsz szólni, használj meghatározásokat! Definiáld a fogalmakat! Fel fognak rád nézni.
Tanulj meg tisztelettel beszélni! Tiszteletlenül mindenki tud beszélni. Tisztelettel csak kevesen. Ha valaki azt mondja, hogy „a Kovács”, te kérdezz vissza: az elnök úr? Használd gyakran ezeket a formulákat: kérem, legyen szíves, köszönöm, X. úr, Y. asszony.
Tanulj meg hallgatni! Amiről nem érdemes, nem kell beszélni, arról érdemes hallgatni. Hidd el, én is sok mindenről hallgatok. Hallgatni arany. Például most is elhallgatok.
De azért engedj meg egy utolsó tanácsot, talán titkot: örülj annak, hogy ez a szép nyelv az anyanyelved, nem vagy egyedül, mert sok ezer év magyarjaival léphetsz kapcsolatba!
Eloltotta Kázmér a tűzhelyet, hagyta kihűlni sonkáját, a rettenetes világ pedig fortyogott tovább a saját levében.
Dr. Csernust a jövő hétfőn megjelenő Oroszlánok és farkasok című könyvéről kérdeztük.
Ez a tudományos munka nem szociográfia, hanem szépen kidolgozott módszertannal, kritikai szemlélettel és nagyon komoly tudományos fölkészültséggel összeállított társadalomtörténet.
Szakály professzor szakmai credója szerint a történetkutatásban és -írásban a tények a fontosak és meghatározók.
Nyomoz a rendőrség Ruszin-Szendi Romulusz villabotránya miatt
Erdő Péter a kiváló jelölt, erre Brüsszelben is rájöttek
Kőkemény kvíz: a többségnek fogalma sincs, mit jelentenek ezek a régi szavak
Nem várt bonyodalmak a pápaválasztás körül
Májusi pénzhoroszkóp: ennek a 4 csillagjegynek pénz üti a markát
Kormányzati bizottság vizsgálja, hogy miért borult sötétbe minden
Botrányos koncert: Krúbi nagyon durván beárazta magát az Orbán-ellenes kirohanásával
Cukiságbomba Rúzsa Magditól: imádják az ikrei a falusi létet
Hansi Flick komoly dilemma előtt áll, a Barcelona nagy bejelentésre készül + videó
Magyar Péter hatalmas öngólt lőtt, nagyot hibázott
Szaftos húsok titkai: 3 hiba, amitől cipőtalp keménységű lesz a sült
Faragó Tamás: Azt gondolom, hogy egy személyiség voltam, és remélem, az is maradok
Eloltotta Kázmér a tűzhelyet, hagyta kihűlni sonkáját, a rettenetes világ pedig fortyogott tovább a saját levében.
Dr. Csernust a jövő hétfőn megjelenő Oroszlánok és farkasok című könyvéről kérdeztük.
Ez a tudományos munka nem szociográfia, hanem szépen kidolgozott módszertannal, kritikai szemlélettel és nagyon komoly tudományos fölkészültséggel összeállított társadalomtörténet.
Szakály professzor szakmai credója szerint a történetkutatásban és -írásban a tények a fontosak és meghatározók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.