A hosszúra nyúlt karantén többek között arra is felettébb alkalmasnak bizonyult, hogy az ember nekiüljön a régóta halogatott újranézéseknek. Már ami a filmeket illeti. Előfordul ugyanis, hogy a megszokott viszonyok között, a megszokott sietségben (sietésben) egy fontos életmű néhány érdekes darabja majdhogynem elsikkad, de legalábbis ritkábban kerül elő a polcról, mint a kötelező művek. Jiří Menzel esetében ez utóbbiak közé tartozik (a teljesség igénye nélkül) mondjuk a Sörgyári capriccio (Rövidítés), a Hóvirágünnep vagy Az én kis falum. Ezek válsághelyzetekben terápiás célzattal is kiválóan alkalmazható gyógyhatású készítmények, ráadásul otthonosan mozgunk és merengünk a közegben, hiszen Menzel úr, akárcsak szellemi ikerpárja, Hrabal úr a magyar kultúra szerves része, olyannyira, hogy néha talán jobban értjük őt, őket, mint cseh barátaink. Amennyiben létezik kelet-közép-európaiság (létezik), hát letéteményesek ők, fáklyák és balzsamok, a túlélőfelszerelés elengedhetetlen részei.
Talán ezért is támadt a sürgető érzés egy tücsökciripeléses, karanténos éjszakán, hogy Menzeleket kellene nézni, de ízibe. Jöjjön hát egy pár (párek), gondoltam legott, ami persze nem feltétlenül alkot párost, de azért mégiscsak. Ha másért nem, hát a forrás miatt, aki esetünkben nem Hrabal, hanem Vladislav Vančura. A két film pedig az 1967-ben készült Szeszélyes nyár és az 1989-es Vége a régi időknek. Vančura Magyarországon kevésbé ismert, mint Jaroslav Hašek vagy Bohumil Hrabal, ám a huszadik század egyik ikonikus cseh írója, maga is filmrendező és forgatókönyvíró, Menzel egyik nagy kedvence. 1942-ben, ötvenévesen halt meg, miután a cseh ellenállási mozgalomban végzett tevékenységéért golyó általi halálra ítélték és kivégezték.
A Szeszélyes nyár (percekkel a prágai tavasz előtt) maga az idill. Amelybe aztán belezavar valami. A három régi cimbora, a fürdőmester, a kanonok és az őrnagy teszik, amit évek óta mindig. Beszélgetnek, sörözgetnek, álmodoznak, üldögélnek, emlékeznek, nagyokat sóhajtva fújják ki a friss levegőt egy kis városka kis tavának partján, szóval nagyon csehes az egész, pont úgy, ahogy azt szeretjük. Rudolf Hrušínský csíkos trikója emblematikus. Aztán megérkezik egy mutatványos és bájos partnernője, Anna, és borul minden. A mesés férfiak (még kurbli nélkül) kivétel nélkül szerelembe esnek, a „fürdőváros” élete felbolydul. Humor, humánum, szerelem.