Bartók Béla népdalgyűjtő és rendszerező tevékenysége közismert ugyan, de azt még ma is kevesen tudják, hogy munkásságának ez milyen nagy szenvedéllyel, személyes indíttatásból űzött, hangsúlyos része volt. Gyűjtögető és rendszerszervező készségei számára új birodalom nyílt meg. Attól kezdve, hogy Kodály Zoltánnal kötött barátsága révén elméleti és szakmai támogatást kapott ösztönösen kibontakozó érdeklődéséhez, egyre tudatosabban és elszántabban ásta bele magát a népzenekutatás mélységeibe.
Sok ember szeretné, ha a munkája olyasmi lehetne, amelyet nem a megélhetés miatti kényszer, hanem belülről jövő, játékos szenvedély diktál. Ez sajnos keveseknek adatik meg. Bartóknak sem sikerült mindig azt csinálnia, amit a szíve legmélyén szeretett volna. Fiatalabbik fia, Péter – gyermekkori emlékeit fölelevenítve – így ír erről az Apám című kitűnő könyvében: „1934-ben, a Zeneakadémia frissen kinevezett új igazgatójának, Dohnányi Ernőnek a közbenjárására felmentették a kényszerű tanítás alól, s megbízták a Tudományos Akadémia népzenei gyűjteményének gondozásával; így megmaradhatott az anyagi biztonságot adó állami alkalmazotti státuszban. Sajnos a megbízás kicsit későn érkezett, s így, amikor apám 1940-ben elhagyta Magyarországot, a magyar népzenei anyag kiadásának előkészítését befejezetlenül kellett itt hagynia. De legalább néhány évig […] a Tudományos Akadémiára járhatott dolgozni, ahol pontosan azzal foglalkozott, amivel foglalkozni szeretett volna, és így boldog volt. Az Akadémián a »patkós-szobában« lehetett megtalálni (így nevezte a helyiséget az egyik asztal formája miatt), itt hallgatta le a népzenei gyűjtőutakon felvett fonográfhengereket, és itt kottázta le az anyagot. Ugyanezt tette otthon is, ha tudott rá időt szakítani.

A régóta dédelgetett kiadványterv pontosan kidolgozott koncepcióját Kodállyal közösen terjesztették a Kisfaludy Társaság elé 1913-ban. »Tervünk: a magyar népdalok és népzeneművek lehetőségig teljes, szigorúan kritikai, pontos kiadása, egy monumentális, magyar ‘Corpus Musicae Popularis’ szerkesztése.«”