Az Ott, akkor… – Túléléstörténetek a soából című tanúságtétel-füzér központi kérdései – amelyekre Vajda Júlia szociológus-pszichológus narratív interjúk segítségével keresi a választ –: a megszólalók hogyan élték „át, meg, illetve túl” mindazt, amiben részük volt, s hogyan tudtak annak pszichés és fizikai nyomaival együtt létezni? Valamint: mit tett volna a felidézett helyzetekben ő maga?
A könyv a hallgatás-elhallgatás-meghallgatás, az énkeresés, a bátorság, emberi méltóság, behódolás, valamint a bűn és bűntudat kulcsszavak köré rendezve tárja a befogadó elé a túlélők visszaemlékezéseit.
A központi szereplő Matild néni. Az asszony tizenhét éves korában került Auschwitzba, és múltidézésében elmondja: megérkezésük után sorba kellett állniuk, és Josef Mengele elé vonulniuk. A tábor orvosa aztán egyetlen mozdulattal jelezte, milyen sorsot szán nekik: akiről úgy ítélte, „hasznos” a Harmadik Birodalom számára – többek között azért, mert elvégezheti rajta embertelen kísérletei egyikét-másikát –, azt jobbra intette, akiről viszont úgy vélte, „hasznavehetetlen”, azt balra. Matild húga ez utóbbi csoportba került. Utolsó mozdulatainak egyikével a testvérét hívta, és az asszonyt még évtizedek múltán is kísértette, hogy nem tartott vele oda, ahová indult – a gázkamrába. Magát érezte felelősnek a testvére haláláért!
De az önvád más példájával is találkozhatunk a könyvben. A Gyula bácsinak nevezett megszólaló felidézi, hogy 44 őszén vagy telén – miután megszökött a munkaszolgálatból, és hamis papírokkal bujkált Budapesten – egy barátjával együtt nyilasegyenruhát szerzett, azt felöltve bejutott a gettóba, így sikerült élelmet vinnie családja ottani nőtagjainak. Annak pontos körülményeit viszont, hogyan került hozzá az uniformis, nem hajlandó (nem képes?) elárulni. Csupán annyi derül ki a szavaiból, hogy a már említett társával együtt villamos peronján utazott, amikor utastársuk figyelmeztette: a szerelvényen utazó két nyilas felfigyelt rájuk. Amikor a járat egy réthez ért, mindketten leugrottak, és megindultak a mezőn, ám a nyilasok követték őket. „És hát pechük volt, mert utána ruha nélkül maradtak”, jegyzi meg szárazon – és ez minden.