Jómagam elmondhatatlanul sokszor olvastam és tanítottam Balassi Bálint Egy katonaének című versét, azonban soha nem jutott eszembe az, hogy a szerző egy sólyom tekintetével rendezi el költői képeit: a fellegvár magaslatán állva, madárnézetből szemléli a világot. Kányádi Sándor Mikor Janus elhagyta Paduát költeménye tökéletesen visszatükrözi azt az érzést, hogy mit jelent az anyanyelvet, a tájat és a gyermekkor emlékeit újra magunkhoz ölelni hosszú távollét után. Sorjáznak a szemelvénygyűjteményben az ismert írók, költők hitvallásai a hazai tájról, többek között természetesen a címadó: Juhász Gyula (Magyar táj, magyar ecsettel), Ady Endre (Az Értől az Oceánig), József Attila (Holt vidék), Reményik Sándor (Vizek ha találkoznak), Fekete István (Téli berek), Krúdy Gyula (Nyírség), Szabó Dezső (Az elsodort falu), Sütő András (Anyám könnyű álmot ígér), Szabó Magda (Ókút), Arany János (Szülőhelyem). Ez utóbbi egészében idézhető. „Szülőhelyem, Szalonta, / Nem szült engem szalonba; Azért vágyom naponta / Kunyhóba és vadonba.” Az örökbefogadó Halmai Tamás ajánlása: „Arany János nemcsak a drámai balladák és az elbeszélő költemények mestere volt: öniróniával áthatott, néhány soros, olykor alkalmi verseiben is páratlan nyelvművész. A »Szülőhelyem, Szalonta…« bokorrímes, kétosztatú hetes soraiban a népdalok archaikus ereje találkozik a gyermekmondókák játékos rigmusaival. Egy egész életet, sőt életformát és világképet összegez ez az epigrammatikus lírai számvetés…”