Érdekes módon a Lincoln, a Django és a 12 év rabszolgaság után senkinek nem volt kedve újra a témához nyúlni, hiába indult be az „üzlet”. 2015-ben aztán kitört az #OscarsSoWhite (az Oscar túl fehér) botrány, ami térdre kényszerítette Hollywoodot, az amerikai filmipar pedig azóta sok kérdésben identitáspolitikai alapon működik. Mindeközben napjaink legbátrabb, úttörő fekete filmrendezői, mint például Spike Lee vagy Jordan Peele jobban szeretnek a jelenben játszódó történeteket elmesélni, vagy maximum a fekete polgárjogi mozgalmakig, esetleg a nyolcvanas évekig visszanyúlni. Két kivétel volt a sorban: a 2019-es Harriet, Kasi Lemmons rendezőnő filmje és a Holdfénnyel egy csapásra élvonalba kerülő Barry Jenkins már említett sorozata, akinek bátorságát mi sem példázza jobban, mint hogy alkotásaiban képes őszintén, mégis pátosz nélkül beszélni az afroamerikaiak dühéről, fájdalmáról és öröméről. Jenkins a fekete amerikaiak egyik legfontosabb kortárs irodalmi alkotását, Colson Whitehead 2016-os Pulitzer-díjas regényét, A föld alatti vasutat dolgozta fel, a fiatal rabszolganő történetét, aki nem nyugszik bele a sorsába, és megpróbál eljutni az északi államokba. Jenkins sorozata naturális, plasztikusan ábrázolja a kegyetlenséget, mégis tele van felemelő, már-már lírai pillanatokkal, képes történelmi hűségre, miközben elkerüli a kosztümös filmek buktatóit. Nehéz, de garantáltan maradandó élményt nyújt.