Néhány hete indult az Amazon streamingcsatornáján A föld alatti vasút című sorozat. Témája: az amerikai rabszolgák által elszenvedett megannyi kegyetlenség és igazságtalanság. Nehéz néznivaló. Gondolhatnánk, hogy a rabszolgatartás Hollywoodnak ugyanaz, mint az európai filmművészetnek a holokauszt, rengeteg személyes történeten, irodalmi művön keresztül megközelíthető téma, amelyet nem lehet elégszer bemutatni – viszont gyors Google-kereséssel a „filmek a rabszolgaságról” kategóriára meglepő eredményt kapunk. Alig két tucat cím, ezekből pedig jó pár a rómaiak korába navigál vissza.
Az amerikai rabszolgatartást törvényen kívül helyező tizenharmadik kiegészítés 1865-ös elfogadása előtt már irodalmi alkotások sora foglalkozott a rabszolgatartással. Máig a leghíresebb ezek közül a Tamás bátya kunyhója Harriet Beecher Stowe-tól (1852), amely egyben a némafilmek legtöbbet feldolgozott regényévé is vált. 1914-ig fehér színészek játszották a fekete szerepeket is, feketére maszkírozva: ez volt a hírhedt blackface. A korai rabszolgaságot megjelenítő filmekben közös pontot jelentett a szenvedés, ám a XX. század első felében a narratíva mégsem volt egyértelműen rabszolgatartás-ellenes, sőt. Az 1915-ös Egy nemzet születése című D. W. Griffith-filmben jóságos birtokost és hű, boldog rabszolgákat látunk, akik felszabadításuk után alig várják, hogy a rájuk erőltetett civilizáltságot maguk mögött hagyva visszatérjenek egyszerű mindennapjaikhoz. Hollywood egyébként a filmet követően megtiltotta a „fajkeveredés”, azaz a különböző rasszú felek szexuális kapcsolatának ábrázolását a filmekben, ez a furcsa öncenzúra pedig évtizedeken át kitartott a filmiparban.

Fotó: Netflix
A nagy gazdasági világválság felerősítette a déli ültetvényes világ iránti nosztalgiát – az egyre nagyobb városi munkanélküliség felől nézve a földművelés kiszámítható életnek tűnt, amire az álomgyár csak ráerősített a déli világ valóságosnál jóval fényűzőbb színben feltüntetésével.
A „veszett ügy” mítosza, a déli írók által lefestett romantikus idill olyan népszerű volt, hogy 1911-től kétszer annyi Dél-párti polgárháborús film készült, mint Észak-párti.
Előbbiekben a rabszolgaság alárendelt viszonyrendszerét és azt, hogy az egyik ember birtokolhatja és pénzért eladhatja a másikat, pozitív színben festették le – mint ahogy azt a nemrég nagy botrányt kavaró, pocsékul öregedő 1939-es Elfújta a szélben láthattuk. Ebben a nagyon híres ültetvényes melodrámában a rabszolgák elégedettek, a Ku-Klux-Klan hazafias szervezet, az északiak pedig mocskos, aljas betolakodók: a legfurább viszont talán az, hogy valamiért eddig senkinek sem tűnt fel, hogy gond lenne ezzel.