Április 11-éhez, a magyar költészet napjához is kapcsolódva Tallián Mariann és Lázár Balázs színművészek április 12-én Nyíregyházán, április 26-án Budapesten, a Vigadóban játsszák az Öröknyár – In memoriam Nagy Gáspár című versszínházi előadást. A szerkesztő és rendező Ekler Andrea maga is a költészet napján – 2004. április 11-én – találkozott először személyesen Nagy Gáspárral, aki pár nappal korábban lapunkban olvasta az irodalomtörténész nyilatkozatát (Az igazi áldozathozatal elvárások nélküli. Magyar Nemzet, 2004. április 9.) arról, hogy milyen felajánlást követel írótól és költőtől az irodalom. Húsvét és a költészet napja közeledtével adódott a párhuzam: az írói, költői létmód feltétlen áldozatot követel. És nem csak abban az értelemben, ahogyan Sütő András „Szemet szóért” áldozott – vagy Petőfi Sándor az életével. Ekler Andrea a másokért felelős gondolkodók közül megemlíti még Csoóri Sándor, Nagy Gáspár és Vörösmarty Mihály, Madách Imre, József Attila, Nagy László, Baka István, Németh László nevét is.
– Amikor a Magyar Nemzet hasábjain kifejtettem, hogy olvasatomban vannak olyan szerzők, akik az érvényesülés, az egyéni érdek előtérbe helyezése miatt műveikben feláldozzák a „titkot”, és elfeledkeznek a kimondott szó erejéről, a kimondás felelősségéről, váratlanul megjelent a Magyar Napló szerkesztőségében Nagy Gáspár. Engem keresett, és átadta dedikált könyvét egy borítékban. Jellemző volt rá ez a magatartás – emlékezik vissza a jelenetre az irodalomtörténész. – Minden érdekelte, mindenre figyelt. Szívügye volt a magyar és kelet-közép-európai történelmi, kulturális hagyomány, belső igényéből fakadóan annak jelenét is követte, alakította. Költői, írói, szerkesztői munkája, közéleti tevékenysége mellett ezért vett részt konferenciákon, könyvbemutatókon, kiállításokon, színházi előadásokon, olvasóként, szerkesztőként naprakészen követte a kortárs irodalom, tudomány alakulását.
Őt is követték: az Öröknyár című versszínházi előadás Nagy Gáspár „rendszerváltó” versei mellett betekintést nyújt a III/III-as aktákba, hogy érzékeltesse a kommunista diktatúra működési mechanizmusát. A darab összefoglalója Milan Kunderát idézi: „a történelmet önmagában is egzisztenciális helyzetként kell felfogni és elemezni.” A történelmi helyzet soha nem csupán háttér, nem díszlet, hanem „emberi helyzet, felnagyított élethelyzet”. Buda Ferenc fogalmazta meg találóan Túl a falon című kötetében: „Ötvenhatból […] bízvást annyi volt, s van, ahányan megélték. Ahányan megéltük.” Ekler Andrea szerint ez vonatkozik az utókorra is, mert az élmények, tények sokaságából alkothatunk szubjektív képeket, amelyek együtt sem válhatnak egésszé, inkább befejezetlen közös alkotássá. Egy véget nem érő mondattá, ahogy Nagy Gáspár fogalmazott: egy láthatatlan emlékmű talapzatán.