Keveset tudtunk eddig arról, hogy a második világháború idején milyen lehetett az élet egy magyar kórházvonaton. Egy fotósorozat azonban, amely a közelmúltban került fel a Fortepan honlapjára, változtathat ezen: e képeket szemlélve a néző úgy érezheti, ilyen szerelvény személyzetével együtt kel útra a doni hadszíntér felé, hogy aztán – a keleti frontot megjárva – sebesült, amputált magyar katonákkal térjen vissza Magyarországra.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A Szovjetunió 1941–44 között megszállt nyugati területeiről szóló dokumentumköteten dolgoztunk 2011-ben, és az egyik alfejezetéhez kerestünk hazai vonatkozású forrásokat. Ekkor került a látóterünkbe Reményi József háborús naplója, amelyet a főhadnagy ajándékozott a kötet szerzőjének, Bálint Józsefnek még a nyolcvanas években – mondja Mezei Bálint történész, az ELTE BTK Történeti Intézetének oktatója.
A szerző megemlítette a kutatóknak, hogy Reményi József annak idején a fotóiról is beszélt neki. Felvették hát a kapcsolatot a néhai főhadnagy leszármazottaival, akik néhány hét elteltével jelezték nekik: a család demecseri házának padlásán, valamint budapesti otthonukban rábukkantak édesapjuk hagyatékára: negatívok tökéletes állapotban megmaradt, gondosan bedobozolt ezreire.
– A főhadnagy tizennégy éves kora óta szenvedélyes fotós volt. A legkorábbi felvételek a harmincas, a legkésőbbiek a hatvanas években készültek. Számunkra az a sok száz felvétel a legértékesebb, amelyek Reményi József második világháborús tapasztalatait rögzítik. A főhadnagy ugyanis – egy kórházvonat személyzetének tagjaként – 1942 és 43 folyamán tizenhét alkalommal fordult meg a keleti fronton, és amellett, hogy példásan ellátta szolgálati feladatait, fotózott is – mondja Mezei.
Ez a körülmény azért jelentős, mert a történészek töredékes ismeretei a kórházvonatokról jószerével az 1987-ben magánkiadásban megjelent Orvosok – sebesültek című memoárból származnak. Ennek szerzője, Bak Mihály a 107-es kórházvonat beosztott sebésze volt, és 1945-ben egészen Dániáig jutott vele.
– A második világháború folyamán összesen tizenkét kórházvonat készült Magyarországon. Valamennyi az állam tulajdonában volt, de a Magyar Vöröskereszt működtette őket. Az első szerelvények 1941-ben gördültek ki a MÁV dunakeszi főműhelyéből, a többi 42-ben. Egy szerelvény felállítása közel százezer pengőbe került, míg egy teljes vonat értéke elérte, de meg is haladhatta a 600-700 ezer pengőt – mondja Mezei Bálint.
Egy-egy kórházvonat jellemzően huszonkét vagonból állt, amelyek közül tízet a fekvőbetegeknek alakítottak ki, öt állt a járó- és ülő betegek rendelkezésére, a fennmaradó hétbe pedig egyéb funkciókat és feladatokat telepítettek: volt parancsnoki, műtő-kötöző, gyógyszertároló és személyzeti kocsi (külön az ápolónőknek, külön a honvédeknek), ahogy konyha- és raktárkocsi is. A holttesteket az amúgy a matracok tárolására szolgáló szerelék- és paklikocsiban helyezték el.
– Ezek a vonatok korszerűen felszerelt, önellátásra berendezett mozgó kórházak voltak. Általában mintegy ötszáz ember utazott rajtuk, de ’43 elején, amikor rosszabbra fordult a helyzet a keleti fronton, zsúfoltabban közlekedtek. A lehetőségekhez képest teljes ellátást nyújtottak, tehát sürgős esetben az e célra kialakított kocsiban műtötték meg a sebesülteket. Ilyenkor a szerelvény természetesen állt, hiszen mozgó vonaton nem lehet életmentő beavatkozást végezni – mutat rá a kutató. Reményi József a 154-es számú kórházvonattal utazott leggyakrabban mint GH- (vagyis gazdasági hivatali) tiszt. E minőségben a vonaton lévők élelmiszer-ellátásáért felelt, ami annyit tett, hogy ha a szerelvény megállt, pénzt vett magához, és néhány honvéd kíséretében beszerző körútra indult. A megvásárolt élelmiszert aztán lovas kocsikkal szállították a vonathoz.
A főhadnagy ilyenkor sem hagyta pihenni Baldina fényképezőgépét. A háborús pusztítást, a helyi lakosság nyomorát éppen úgy megörökítette, mint a megszállt területeken feltűnő munkaszolgálatosokat, a zsidókból vagy hadifoglyokból álló transzportokat. És hogy merre járt a 154-es? A „Lengyel Főkormányzóságon” keresztül, a németek és szövetségeseik által megszállt belarusz és ukrán területeken át érte el a keleti frontot, hogy aztán – összesen mintegy négyezer kilométer megtétele után – visszatérjen Budapestre.
– A kórházvonatok személyzete hősies mentőmunkát végzett, útjaik során nemcsak szakmai felkészültségből, de lelki állóképességből és emberségből is vizsgáztak – hangsúlyozza Mezei, hozzátéve: – Reményi József képei – azontúl, hogy civil szemléletűek, tehát nem propagandafotók – azért is fontosak számunkra, mert a világháború végén valamennyi kórházvonat Ausztriába és Németországba került, és nem jutott vissza magyar földre. Elvesztésük azért is fájó, mert a háború után szétzilált hazai egészségügynek égető szüksége lett volna e modern – mobil rendelőként elsősegélyt biztosító, de akár kórházi jellegű ellátóhelyként is kiválóan használható –, kipróbált szerelvényekre. Fizikai valójukban tehát nem tanulmányozhatjuk őket, ám e felvételek lehetővé teszik, hogy mégiscsak megismerkedhessünk velük.
„Minden anyag érték”
Mit tudhatunk a képek készítőjéről, Reményi Józsefről (1911–1998)? A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Demecseren született, a nyíregyházi kereskedelmi középiskolába járt – e végzettségének köszönhetően kapta meg a gazdasági tiszti posztot. A világháború előtt az újpesti székhelyű Egyesült Izzó vállalatnál dolgozott. A háború után osztályidegennek minősítették, és főhadnagyból honvéddé fokozták le.
Az ötvenes években családjával együtt nélkülözni kényszerült, helyzete csak a hatvanas években normalizálódott. Végül a Tungsramtól ment nyugdíjba 1973-ban.
Háborús naplója teljes terjedelemben 2015-ben jelent meg magánkiadásban A doni fotós címmel, mintegy háromszáz válogatott fotóval együtt. A felvételeiből készült vándorkiállítás 2014 és 21 között járta az országot. Tavaly augusztus óta a XIII. kerületi önkormányzat által állított emléktábla őrzi Reményi nevét egykori otthona, a Kresz Géza utca 36. alatti társasház falán.
A személyes részleteket immár nyugdíjas vegyészmérnök lánya, Véghné Reményi Mária idézi fel: – Bátyja pap lett, lánytestvérei tanítóként helyezkedtek el. Ő is erősen szociális értékrendű, őszintén vallásos ember volt. Így szerette embertársait, lehetőség szerint mindenkivel jó viszonyra törekedett. Korán megmutatkozott, mennyire jó szervező. Amikor gyerek voltam, gyakran mondogatta nekem és két testvéremnek: „Minden anyag érték.”
Az egykori főhadnagy lánya háborús történetekkel is tud szolgálni: – A háború során több főtiszt is látogatást tett a kórházvonaton, ahol persze illő módon megvendégelték őket. Apámat azonban rendkívül bosszantották az ilyenkor rendezett díszes ebédek és vacsorák. Nemcsak azért, mert ő felelt a készletért, de azért is, mert meggyőződése volt, hogy minden ember egyenlő, felesleges hát a főtiszteket megkülönböztetett bánásmódban részesíteni, és finom falatokkal traktálni.
Reményi József beállítottságát további két eset is mutatja. Amikor megtudta, hogy az egyik kollégája felesége zsidó származású, beszélt a kórházvonat parancsnokával, aztán felvette az asszonyt ápolónőnek, és – más névre szóló papírokkal ellátva – helyet biztosított neki a 154-esen. Az asszony ráadásul várandós volt – az óvintézkedésnek köszönhetően csecsemője rendben világra jött.
A másik eset a mai Ukrajna területén történt: a főhadnagy éppen beszerzőkörútról tért vissza, amikor a kórházvonat köré gyűlt környékbeliek között felfigyelt egy anyára és a gyerekére. Olyan rossz bőrben voltak, hogy kiemelt egy kenyeret a frissen beszerzett készletből, és az asszonynak adta. Erre az leoldotta a nyakában függő ikont, és átnyújtotta neki. A Szent Szergijt ábrázoló ikon jelenleg is megvan, a család nagy becsben tartott kincse.
Borítókép: 1944-ig tábori lelkészi szolgálat is működött a kórházvonatokon (Fotó: Fortepan/Reményi József)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.