Emlékezés Sarkadi Imrére

Ki emlékszik Sarkadi Imrére?

Tóth Klára
2022. 09. 01. 13:00
Papp István; Blaskó Péter
Debrecen, 2016. június 17. Blaskó Péter (b) Vándor és Papp István (j) Kõmûves Kelemen szerepében Szörényi Levente, Bródy János, Sarkadi Imre és Ivánka Csaba Kõmûves Kelemen címû rockballadájának elõadásán a debreceni Nagyerdei Szabadtéri Színpadon 2016. június 16-án. A darabot, amely a színpad 22. évadjának nyitóelõadása, Mészáros Tibor rendezte. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt Fotó: Czeglédi Zsolt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emlékszem az 1989 utáni évek egyik számomra legemlékezetesebb kultúrsokkjára, amikor a kilencvenes évek elején megjelent egy, a magyar film utolsó fél évszázadát taglaló könyv, amelyben Fábri Zoltán Körhintájáról tíz sort írtak, s a lényege az volt, hogy „mai olvasatban súlyos hibája a filmnek, hogy rossz ügy, az erőszakos tsz szervezés mellett kötelezte el a nézőket”. És nem írták le Soós Imre és Törőcsik Mari nevét. Vajon negligálható-e az egyetemes filmtörténetből Eisenstein Patyomkin páncélosa pusztán azért, mert azóta a nagy október fénye kissé elhalványulni látszik? – tűnődtem akkor a neofita buzgalmon, amellyel átszínezték sebtiben a filmtörténetet. 

Később még sok gyermeket öntöttek ki a fürdővízzel együtt, mert az érdekek felülírták az értékeket, s megkezdődik a kállai kettős: kettőt jobbra, kettőt balra.

Sarkadi Imrét, az ötvenes, majd hatvanas évek elejének „sztáríróját” is leselejtezte a zűrzavaros kor. Utoljára nyolcvanadik születésnapjára jelent meg egy tanulmánykötet, a Pokolraszállás – Sarkadi Imre emlékezete Márkus Béla szerkesztésében. Ezért is lepett meg, hogy 101. születésnapja alkalmából újonnan készített dokumentumfilmet sugárzott róla a televízió. Nem firtattam, hogy vajon mért nem a teljes csöndben elmúlt centenáriumra készült a film, a lényeg, hogy elkészült, s ráadásul Domokos János készítette, az egyik legönállóbb, sehová be nem sorolható, szinte minden filmjét másképp készítő dokumentumfilmes. Ha van örömzene, akkor Domokost nevezhetjük örömfilmesnek. Alkotómódszerének lényege a szabadság, nem köti semmi, csak makacs maximalizmusa, hogy éppen a legmegfelelőbb formába öntse témáját, s a legtöbbet hozza ki belőle. Sarkadival sem volt könnyű dolga, hiszen még élő ismerőse alig akad, jobbára az archívumok kincsestárából kellett dolgoznia.
Az 1921-ben született, a „fényes szellőkkel” magasba röpített író elkötelezett baloldali volt, s „ebbe más is belehalt már”. Lényegében ennek a belső küzdelemnek, az „elkötelezetlen elkötelezettségért” a „szabad-harcos” magatartásért vívott küzdelemnek jár utána Domokos felelevenítve Sarkadi személyiségét s legjobb műveit.
Az író elvitathatatlan tehetség. Németh László­ írta róla, hogy Pilinszky János és Sarkadi Imre nemzedékük legtöbbet ígérő tehetségei. 

Németh­ László ezúttal nem tévedett, jóllehet Sarkadi pályája korán félbeszakadt.

A Sarkadi-életmű sokat mond a háborúról s az 1945 után magához térni akaró ország sok-sok ellentmondásáról, de a legtöbbet talán a sematizmust kiszolgálók, majd vele birokra kelők tudat- és lélekhasadásáról, az első generációs értelmiség szellemi és lelki túlterheltségéről. Az életmű kiemelkedő darabjai Sarkadi személyiségéből, sorsából következően a szabadság és elkötelezettség összebékíthetőségének kísérletéről s annak kudarcáról szólnak. A végzetes zuhanást az ötödik emeletről minden bizonnyal nem öngyilkosság okozta, de egy szakadatlanul vívódó, kételyek közt hánykolódó, önsorsrontó élet volt az övé, mint generációjából sokaké. Hamar követik a halálba: Czibor János, van-e, aki e nevet ma ismeri? Kondor Béla, akitől életében nem vásároltak közgyűjteménybe s B. Nagy László, a legendás filmkritikus, aki irodalomtörténészként a Sarkadi-életmű egyik legjobb ismerője volt.

Sarkadi kétségtelenül írt sematikus novellákat is. Korán meg is jutalmazták érte: Kossuth-díjat kapott már 1955-ben.

 A Kútban is – amelyből a Körhinta forgatókönyvét írta – sematikus volt, hogy a „hívőket még hívőbbeké tegyük”, s aztán láss csodát, a filmet mégis mint a sematizmussal való szakítás első művét ünnepelték. Az igazán nagy traumát Sarkadinak 1956 és az azt követő évek jelentették. Hogy végleg szakított a pártirodalommal, azt az is bizonyítja, hogy amikor az 1953-ban írt Tanyasi dúvad novellájából Fábri Zoltán 1959-ben forgatókönyv írására kérte, tiltakozott: „Az egy kurvaság volt, elment a kedvem attól, hogy pénzért hazudjak.” A novellából végül a rendező írt forgatókönyvet.
A siker kétarcúságáról írta keserűen ironikus Nyeremény című novelláját 1959-ben, amelyből adaptációt készít Domokos, felhasználva Bujtor István remek felolvasását.

A rendező-szerkesztő biztos kézzel válogat az életműből. A Kőmíves Kelemen balladája nyomán írott novellájából bravúros kisjátékfilmet csinál lényegében archív filmekből, fotókból egy lehetséges értelmezését adva a műnek, miszerint a szocializmus elszánt építésének az emberélet sem volt drága. Ez az etűd illeszkedik bár az egészbe, de kiragyog a filmből, bizonyítva, hogy az archív anyagokból a látók képesek új tartalmat, minőséget teremteni. Sarkadi többször is nekifogott, hogy a novellából drámát írjon, de nem fejezte be. A torzóból csinált azután Paál István a Szegedi Egyetemi Színpadon emlékezetes előadást, s mások is színpadra állították. Utoljára 2013-ban Alföldi Róbert, de ott a kőművesek már építési vállalkozók, s nem áldozatot hoznak egy ügyért, hanem gyilkolnak a pénzért.
Sarkadi rendre olyan műveket írt, amelyek kérdései a változó társadalmi körülményekkel is érvényesek. Sokszor színpadra vitt és megfilmesített műve, az 1947-ben írott Bolond és szörnyeteg című regényéből szinte változtatás nélkül átdolgozott – mint erre monográfusa, Márkus Béla felhívta a figyelmet – Oszlopos Simeon alapkérdése, a tiszta igazság keresése, a „hogyan lehet megmaradni annak, akik vagyunk s miért, hogy látom a jót és mégis a rosszat követem”. (Oszlopos Simeon történetét egyébként Louis Bunuel is megfilmesítette 1965-ben, de a filmművészet „fenegyerekének” is felére kellett vágnia művét.)

Utolsó, halála napján megjelent kisregénye, A gyáva megint csak kortalan látlelet az emberről. 

A gyávaságot a bátorságot imitáló tettekkel fedezzük, hogy ne kelljen szembenézni a regény végszavával: „és ez már mindig így lesz”. Felületesnek érzem Fráter Zoltán értelmezését a filmben, hogy a női sors kiszolgáltatottságáról szólna.
Domokos János azzal, hogy a hangsúlyt a kérdésfeltevéseivel tovább élő, minden korban újraértelmezhető művekre helyezte, egy lehetséges Sarkadi-reneszánszra is utalt. De nem szeretnék naivnak látszani. Bementem a legnagyobb könyv­értékesítési hálózat egyik boltjába, és megkérdeztem: Sarkadi Imre melyik műve kapható. Egy kattintás a számítógépen, és már jött is a válasz: „Egyik sem. Olyan régen adták ki, hogy inkább az antikváriumokat ajánlom…”

Borítókép: Blaskó Péter (b) Vándor és Papp István (j) Kőműves Kelemen szerepében Szörényi Levente, Bródy János, Sarkadi Imre és Ivánka Csaba Kőműves Kelemen című rockballadájának előadásán a debreceni Nagyerdei Szabadtéri Színpadon 2016. június 16-án. A darabot, amely a színpad 22. évadjának nyitóelőadása, Mészáros Tibor rendezte. (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.