A Medicopter 117 című német–osztrák televíziós klasszikus ugyan műfajánál fogva merő fikció, tele orvosszakmailag megmosolyogtató részlettel, a forgatókönyvírók abban azért nem tévedtek, hogy légimentőnek állni nagyon menő dolog. Ezt a hozzájuk csatlakozni vágyó mentőorvosok és paramedikusok hosszú várólistája is tanúsítja. A Magyar Légimentő Nonprofit Kft. kétévente hirdet felvételt, legutóbb tavaly. Az első szűrés után tíz jelölt maradt versenyben. Orvosoknál alapfeltétel a mentőellátásban ledolgozott három, paramedikus esetében az öt év. A jelöltekre tesztek sorozata, majd úgynevezett „inicializációs képzés” vár, amelynek lényege, hogy megtanulják a légimentés protokolljait is. A „szekundálás” úgy történik, hogy négyen ülnek be az e célból négyülésessé alakított mentőhelikopterbe – a pilóta, a paramedikus, az orvos és a jelölt –, hogy utóbbi az őt vizsgáztató orvos szakmai felügyelete mellett éles helyzetben bizonyíthassa rátermettségét.
Az országban működő hét légimentőbázison jelenleg 43 orvos teljesít szolgálatot, negyedük főállásban, a többiek kórházi főállásuk mellett. A paramedikusok száma ennek kétharmada. Ők váltásban dolgoznak a mentőegység tagjaként, illetve ügyeletes légimentő-koordinátorként.
Akkora a pilótahiány, hogy évek óta két osztrák „import” kolléga is besegít. Ennek oka, hogy légimentő csak az lehet, akinek megvan ezer óra repült ideje parancsnokként, ráadásul ebből ötszáz óra helikopteren. Magyarországon ennyi repült órát összeszedni csak a honvédségnél és a rendőrségnél lehet, de ott se könnyű, akár egy évtizedig is eltarthat. Magánúton jártasságot szerezni rendkívül nehéz, mivel ennek költsége a legkisebb gép esetén is legalább százezer forint óránként.
A világoskék égen rohanó felhőpamacsok és a vadul lobogó légzsák erős északi szelet jelez, ami nem könnyíti meg a pilóta dolgát. Ráadásul – mint később megtudjuk – az 1. számú Budaörs Légimentő Bázis sajátossága, hogy a közeli hegyek miatt szeszélyes légörvényekkel is számolni kell, nem beszélve a kisrepülőgépekről, amelyek a kőhajításnyira lévő Budaörsi és Farkashegyi repterekről szállnak fel.