– Mennyire volt művészileg ihletett időszak a rendszerváltozás előtti néhány év, amikor a nyolcvanas évek közepén saját performanszokkal állt elő itthon és külföldön?
– Az Eleven tér és A győzelem tegnapja 1986-os szóló előadásaim voltak ikonikusak. Kis térben táncoltam őket, ezekkel léptem fel Párizsban, titokban. Akkor ez még nem volt engedélyezett, és nemcsak Párizsban. A MU Színházban is feketére festett hajjal mentem fel a színpadra, hogy ne ismerjenek fel. Nem maradt titokban a párizsi fellépésem, az Állami Balettintézet akkori igazgatója irodájában ott volt a Les Saisons de la Danse, az egyik neves francia táncmagazin, amelyben leírták, hogy Yvette B. fellépett Párizsban. Kifejtették, hogy a magyar táncművészet húsz évvel el van maradva a franciától, viszont Yvette B. húsz évvel megelőzi a magyar táncművészetet. Büntetésből elvették a vizsgakoncertszámomat. Ennek ellenére Pártay Lilla szerződtetett az Operettszínházba, ahol szólószerepeket táncoltam, ott találkoztam Imre Zoltán koreográfussal, aki mindenhol elmondta, hogy Yvette nagyon tehetséges, fantasztikus dolgokat művel a színpadon. Hirtelen abba cseppentem, hogy nagyszínpadon koreografálom a Giselle modern változatát Villik címmel, profi táncosokkal, Khell Zsolt látványos díszleteiben, például egy lifttel a színpadon. A Szegedi Balett sokat lendített a pályámon, akárcsak 1993-ban a Nemzetközi Kritikusok Díja is az Edinburgh-fesztiválon.

Bozsik Yvette szerint képmutató a világ
– Hogyan érintette a politikai fordulat?
– Nagyon izgatott voltam. Teljesen más volt a légkör a rendszerváltás után, sokkal szabadabb, nemcsak a megelőző éveknél, de a mostaninál is. A közlést illetően például nem volt ennyire sok érzékenység és tabutéma. Akkor nem úgy oszlott meg a szakma, mint most, vagyis nem politikai alapon, hanem a klasszikus és a kortárs művészet mentén.
– Hamar felnőtt? Korán tudatossá vált önben, hogy mit szeretne?
– Egyáltalán nem, fel sem fogtam, hogy miben vagyok. Mivel tudatlan voltam, bátor is, nem voltak számomra akadályok. Veszítenivalóm nem volt. Azt is megéltem, hogy keményen megbélyegeztek: az Operettszínházban egyik nap Csipkerózsikát táncoltam, másik nap az üvegdobozos előadásomban animális lényként szerepeltem. Éreztem, hogy őrültnek néztek. Nem voltam egyáltalán tudatos, nem szerveztem semmit, kivéve, hogy én beszéltem angolul, így faxon én tartottam a kapcsolatot az amerikaiakkal meg mindenkivel.