Minden teljesen normálisnak tűnt, amikor a maláj légitársaság MH370-es járata kétszázhuszonhét utassal és tizenkét fős személyzettel a fedélzetén felszállt Kuala Lumpurból 2014. március 8-án valamivel éjfél után. A repülőgép pilótája, Zaharie Ahmad Shah még nyugtázta, amikor a maláj légiforgalmi irányító frekvenciaváltásra utasította, azonban a vietnámi irányításnál már nem jelentkezett be. Soha többé senki nem hallott a gépről.

Hol lehet a roncs?
Az ügy kivizsgálását a maláj légi közlekedési hatóság vezette, de hét akkreditált képviselő (egy ország szakértője, aki egy másik állam által végzett eseményvizsgálatban érdekelt) is részt vett Ausztráliából, Kínából, Franciaországból, Szingapúrból, az Egyesült Államokból, Indonéziából és Nagy-Britanniából. Joó Klementina, a mintegy fél tucat magyar légibaleset-vizsgáló egyike szerint, ha történik valami, a nemzetközi jogszabályok úgy rendelkeznek, hogy legtöbb esetben más államokat is értesíteni kell, a légijármű gyártójának országát és a forgalomba helyező államot mindenképpen. Feltételezett motorhiba esetén a motorgyártó országát szintén tájékoztathatják, ha utasszállító gépről van szó, az utasok származási helyeit is. Ez viszont nem jelenti azt, hogy az összes állam részt vesz a vizsgálatban.
– Ha hivatalos értesítést kapunk egy külföldön történt, magyarországi érintettségű légijárművel bekövetkezett esemény vizsgálatáról, akkor kijelölünk egy akkreditált képviselőt, aki személyesen vagy távolról segíti az adott ország balesetvizsgálóinak munkáját
– magyarázza Joó Klementina a magyar szakértők külföldi szerepét.
A maláj Boeing 777–200-as roncsát több kiterjedt és rendkívül drága keresőakció dacára máig nem találták meg, ami rendkívül megnehezítette a légibaleset-vizsgálók dolgát. Ám ilyenkor is van miből kiindulni. A szakértő szerint a vizsgálatban fontosak a háttérinformációk, például a karbantartási dokumentáció, amelyet az MH370 esetében is megvizsgáltak. A legfontosabbnak a műholdas rendszerekből kinyert adatok bizonyultak. A baleset első évfordulóján kiadott úgynevezett köztes jelentés arra a következtetésre jutott, hogy a gép letért a tervezett útvonaláról. A jelenséget nem lehet műszaki problémával indokolni, a vizsgálók szerint a gép kézi irányítás alatt hajtotta végre az iránymódosításokat, és nem zárható ki egy harmadik fél beavatkozásának lehetősége sem. Bár a roncsot nem, egyes darabjait megtalálták, összesen huszonhetet került elő, de csupán háromról sikerült kétséget kizáróan igazolni, hogy tényleg az eltűnt géphez tartoznak. Az egyik a Franciaországhoz tartozó Reunion egyik szigetén, a másik Mauritiuson, a harmadik pedig Tanzánia partjainál került elő.