Az 1849-es esztendő elején a magyar szabadságharc ügye veszni látszott. A Windisch-Grätz herceg tábornagy vezette császári-királyi főhadsereg harc nélkül bevonult Buda-Pestre, ahonnan a magyar kormány Debrecenbe távozott. Görgei Artúr tábornok a feldunai hadtesttel Pestről Vácra vonult vissza, ahol a püspöki palotában rendezte be ideiglenes főhadiszállását. Egyik este egy fiatal katolikus pap kért bebocsátást a vezérhez, és tábori papnak jelentkezett. Görgei meglepődött, amikor a pap Mednyánszky László, az ő régi bécsi királyi testőrtársa és jó barátja öccseként mutatkozott be, de közölte vele, hogy tábori pap helyett néhány jó orvosra, még inkább néhány jó harcosra volna nagyobb szüksége.

Mednyánszky Cézár nem ijedt meg a visszautasítástól, így felelt a tábornoknak: „Én persze nem olyan pap akarok lenni, aki csak tábori miséket celebrál… Én úgy képzelem, hogy kereszttel a kezemben, fegyvertelenül állnék a rohamcsapatok élén, Kapisztránként… Kard helyett kereszt: amely felnyúlna a magasba, az igaz ügy jelvényeként, s hirdetné, hogy egy eltörlésre szánt nemzet visel itt a maga Szentföldjéért kereszteshadjáratot… Képzelje el, tábornok úr, a katonákat, akik előtt Krisztus képe jár…” Görgei rövid hallgatás után figyelmeztette az ifjú papot, hogy a hadsereg megsemmisülhet, és akkor rá is börtön vagy akasztófa vár. De miután látta, hogy hajthatatlan, megbízta azzal, hogy szervezze meg a feldunai hadsereg lelkészi karát.
A jelenet Sárközi György történelmi regényében olvasható, a címe: Mint oldott kéve, azaz Tompa Mihály A gólyához című híres verséből vett, szállóigévé vált idézet („Mint oldott kéve, széthull nemzetünk…!”). A zsidó származású, hívő katolikus költő, író, kiadói lektor 1930 márciusában a Nyugatban ismertette báró Mednyánszky Cézár franciaországi emigrációban írt, 1858-ban angolul megjelent, magyarul azonban először akkor kiadott emlékezéseit és vallomásait. Nagy hatást tett rá a különleges önéletrajz, mely
megkapó intimitásával, lelki meztelenségével, amely elé legfeljebb romantikus önámítások vonnak fátyolt, minden objektív történeti adaléknál mélyebben mutatja meg nemcsak írója emberi mivoltát, hanem általában a negyvenes éveknek egy érdekes lelki típusát és főképpen az emigráns-lelket, azt a lassú őrlést, pusztítást, amit az antik világ legrettenetesebb büntetése: a számkivetés, a gyökerektől való elszakítás, a hazátlanságba való taszítottság keserűsége visz végbe.
A különleges memoár alapján Sárközi háromkötetes életrajzi regényt írt, melyről barátja, Németh László 1931-ben szintén a Nyugatban írt méltató, méltányos kritikát. Többek között ezt:
A sok hanyag, fegyelmezetlen, összecsapott regény közt íme egy, melyet a regényírás ritkább múzsái: műgond, ízlés, költészet, józanság állnak körül. Nincs ebben a regényben egy támolygó mondat, egy henye kép. Lehet vitatkozni rajta, hogy jó regényíró-e a mű szerzője; az, hogy jó író, kétségtelen. Tudja a mesterségét s nemcsak tudja, tiszteli is. Érzi, hogy mivel tartozik a műnek, melyre ifjúsága java erejét tette fel.
Ki volt az az ifjú arisztokrata, aki ilyen nagyszerű és monumentális (mintegy 650 oldalas) mesterműre késztette és tette képessé a fiatal „angyali lírikust”, az 1920–30-as évek egyik legfontosabb költőjét, íróját, a népi irodalom egyik fő szervezőjét, szellemi vezérét? Báró Mednyánszky Cézár 1824. július 9-én született az északnyugat-magyarországi, Trencsén vármegyei Beckón, a Vág folyó melletti ősi családi fészekben. Apja báró Mednyánszky József, aki huszártisztként megjárta a napóleoni háborúkat, a franciaországi (elzászi) Colmarból hozott feleséget magának Eleonore Richert de Vhir személyében, és frigyükből három fiú született: László, Eduárd és Cézár. A Mednyánszkyak ősi nemesi família volt, ám birtokaik jövedelme nem túl nagy, ezért a család boldogulása érdekében a három fiú (akár mint a Baradlay fivérek Jókai híres regényében) kénytelen volt a Habsburg-dinasztiát szolgálni a hadseregben, az államapparátusban és a katolikus egyházban.