„A munka az ima után a legszentebb isteni tisztelet.”
Jókai Mór
A kultúra változása természetes, de a kultúra alapját képező egyetemes és nemzeti értékek szerencsés esetben változatlanok. Jókai regényeinek kedveltsége azzal is indokolható, hogy állandó értéket képviselnek. Regényhőseinek önazonosságát az Istenhez, a nemzethez, a családhoz fűződő viszonyon keresztül határozta meg.
A szárnyaló képzelettel megáldott író mindenben regénytémát látott. Jegyzettömbjei tanúsítják, milyen sok ötlete volt. A rövid feljegyzéseket, a regények képzelt vagy valós helyszíneiről, hőseiről készült rajzokat az író emlékeztetőnek szánta, de azt a célt is szolgálták, hogy előidézzék a jegyzetelés pillanatában átélt érzelmeket. Jókai rendelkezett az alkotómunkára való ráhangolódás képességével.
Ismerte a módját, hogyan tartsa magát írásra kész állapotban, amelynek során a munka örömteli élményt jelent.
Csíkszentmihályi Mihály, a világhírű magyar származású amerikai pszichológus professzor flow-élménynek nevezte ezt a folyamatot. A „Flow. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája” című könyvében a boldogság érzését előidéző munka leírása sok vonatkozásában megfeleltethető azzal, amit Jókai saját alkotómunkájáról írt.
A hivatás az író életében – akárcsak regényhőseinek életében – fontos szerepet játszott. Írás közben teljesen belefeledkezett a munkába. Minden egyes hősének szerepébe beleképzelte magát és átélte annak érzéseit. Nem örült, ha ilyenkor zavarták. Bosszankodott, hogy többórás munkája veszett kárba, és kezdhet mindent elölről. Jókai szerelmes a munkájába – mondogatták családtagjai.
Ifjúságomban festőnek készültem, volt tehetségem hozzá, s kezdetben biztató szerencsém. Ha ott maradtam volna, most talán az egész világ volna hazám, s senki sem neheztelne érette. Én azt egyszerre elhagytam, s választottam helyette az irodalmi pályát, melynek koszorúi tövisből vannak fonva, s nimbusza nem világít, hanem éget. És mégis Őt látom e sorsfordulatban; mert nekem ez a pálya minden szenvedéseivel, küzdelmeivel, nehézségeivel együtt a gyönyörök végtelensége volt; menedékem az országos viharokban, vigasztalóm az elcsüggedésben; harminchárom év óta az egyetlen hely, ahol mindig megtaláltam mindazt, amit a nagyvilágban és a kis világban elvesztettem, volt az íróasztal.
(Jókai Mór, A látható Isten)