Csodálatos az, amit egy nő megbír! Egy nő, aki anya; egy anya, aki szeret. Fiát, hazáját.
Jókai Mór: A kőszívű ember fiai
Jókai fiatalon megözvegyült édesanyját, Pulay Máriát, a mindig egyforma fekete ruhát viselő, kálvinista asszonyt bölcs, bátor, erélyes családanyaként tisztelték Komáromban, aki férjével ellentétben következetesen szigorú volt. A szeretetteljes család tagjait megbonthatatlan, gyöngéd kapcsolat fűzte össze, Jókainak volt miből építkeznie. Baradlayné, Teréza mama, a kálvinistává lett debreceni görög kereskedő lánya, az Egetvívó asszonyszív című, valós történetet feldolgozó regény hősnője, a nemzet, a család érdekében áldozatot hozó édesanyák sora idézhető.

Aztán elég mulatság egy asszonynak a kisgyermek odahaza. Ez neki bál, színház, búcsú. (…) Micsoda gyönyörei a világnak érnek föl ezzel?!
(Jókai Mór, Egetvívó asszonyszív)
Jókai Móric gondozásában a kilenc évvel idősebb Eszter is részt vett. Szeretetteljes kapcsolat fűzte mindvégig nővéréhez. Az Egy az Isten című regényben a testvéri szeretet legszebb példáját tárja az olvasó elé. A szerencsétlen sorsú Anna a távolból is megérzi ikertestvére fájdalmát, mélyen átérzik egymás életének örömét, búját, szinte egymás gondolataiban olvasnak.
Az író átlagon felüli képzelőereje, fogékonysága a szépségre a nők iránti vonzalmát is meghatározta. A színésznő látványa erőteljesebben hatott rá, a drámai erejű női hang idős korában is elvarázsolta. Több regényének kulcsfigurái színésznők. Első színházi élménye négyéves korából ismert. A családi legenda szerint a kis Móric a közönséggel együtt tapsolt, nevetett a komáromi előadás jelenetein, amikor a nézők nem kis derültségére az édesanyja ölében ülő fiúcska felsóhajtott: „Ó, asszonyok, asszonyok!”
A színésznők látványa iránt Jókai később sem volt érzéketlen. Feleséget is Thália rendjéből választott. Kétszer. Mindkét szerelem a színpadhoz kötődik. Jókai 1848. március 15-re datálja, amikor a Nemzeti Színház színpadán tekintete először találkozott a Gertrudis jelmezét viselő gyönyörű színésznőével, aki nemzeti szín szalagot tűzött az ifjú forradalmár keblére. Laborfalvy Róza korának legtehetségesebb drámai hősnője, ihlető múzsája volt az írónak, Laborfalvy pedig átéléssel játszotta a Jókai-drámák főszerepeit, egymás művészetében kölcsönösen kiteljesedő társai voltak.