Vissza, oda

A dunavirágok életében a násztánc valójában halálrítus.

Végh Attila
2022. 09. 09. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új természetfilmem utolsó snittjeit forgatom. A téma a dunavirágok nászrepülése. Ezek a kérészek egy évig fejlődnek a vízben. Amikor imágóvá válnak, szaporodnak és elpusztulnak. Földi életük egy-két órán át tart. Ephemeroptera – mondja rájuk görög kifejezéssel a latin rendszertan: egy napig élő szárnyasok, avagy egy napig repülők. Különleges élmény megfigyelni fékevesztett kavargásukat, melynek végén egytől egyig elpusztulnak, mindenféle halak nagy örömére.

Nyomorult egy napig élő – így nevezik a görög istenek az embereket (pontosabban: az istenek képzeletbeli látásmódjáig fölemelkedő, majd onnan önmagukra visszatekintő emberek önmagukat). És már hallom is a hahotázó Szilénosz bölcsességét: „Azt kérded, ember, hogy mi a legjobb neked? Nyomorult egy napig élő, megmondom hát: a legjobb neked meg sem születni, vagy ha igen, hát mielőbb meghalni.”

Ha a kérészek is úgy gondolják, mint mi, hogy a temporalitás dönt a dolgok értelme fölött, akkor nyilván egyetértenek velem abban, hogy az ő életük nem a kifejlett, hanem a lárvaállapot, hiszen az ő esetükben ez a leghosszabb tartamú. A teljes kifejlés, a násztánc valójában halálrítus. Az ő életük értelme a végtelenségig folytatódó kérésznemzedékek élő láncolatának fenntartása, semmi több. És még az is lehet, hogy ebben hasonlítanak ránk, bármilyen kifinomult életcélokat és -terveket eszeljünk is ki magunknak. (Vö.: „többet ésszel, mint kérésszel”.)

A petézni vágyó nőstény kérészek úgynevezett kompenzációs repülést hajtanak végre, miután megtermékenyültek. Fölfelé repülnek a folyón, körülbelül addig a pontig, ahol ha vízbe szórják petéiket, azok ugyanott landolnak a fenéken, ahol ők, a szülők leélték életüket, és ahol kikeltek. Vissza ugyanoda, vissza a szülőhelyre, a gyerekkorba, a szülői házba, az elhagyott hazába: megannyi túlélő romantikus toposza mai, romantikátlanított életünknek.

Az önnön múltjába révedő kérészember életérzésének, lelki horizontjának legfájóbb, legborzongatóbb, legboldogítóbb szomorú megjelenítője ezen a tájon Krúdy Gyula. „Ő ment végig pillangós cipőiben azoknak az öregembereknek a mellényén, akik manapság félig megvakulva és szótlanul tartják kezüket poharaikon a Szarvas és Kereszt téri kis kocsmák sötét, pókhálós sarkaiban. Ő hagyta ott ibolyaillatát a Fő utcai templom előtt a padokon, hogy még napjainkban is megszerelmesedik tőle a fiatalember” – írja Antóniáról, az öregasszonyról. Az idő hármasságát fogja át ez a rövid idézet, beléptetve olvasóját abba a rejtélyes gyűrűbe, ahonnan a fiatal agy minduntalan kitörni szándékozik, de ahová az öregedő lélek minduntalan visszatér, hogy végül örökre itt maradjon, a visszatérés vízmélyi fénykörében, ahol annyira jó minden, és ahol annyira fáj.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: A szerző felvétele)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.