Ők is figyelhetnek bennünket

Kétezer olyan csillagot határoztak meg a Nature-ben publikáló kutatók, amelyek körül keringő bolygókon, ha van élet, akkor az ott létezők észrevehetik, ahogy a Föld és a Naprendszer többi bolygója elhalad a Nap előtt. Úgy találhatnák meg bolygónkat, ahogy a földi csillagászok más csillagok körül keringő égitestek, azaz exobolygók után kutatnak.

2021. 07. 07. 15:31
Az ígéretes célpontok közül hetvenöt elég közel van ahhoz, hogy rádióhullámaink elérjenek hozzájuk Forrás: PIXABAY

A csillagászok azt a minimális fényességcsökkenést figyelik, amit az adott csillag előtt elhaladó bolygó okoz. Ez visszafelé is érvényes. Ha bármelyik általunk megfigyelt exobolygón létezik élet, és az ott lévőket érdekli, hogy másutt is élnek-e, ugyanezzel a módszerrel fedezhetnek fel bennünket. Kutatók 1715 olyan csillagrendszert azonosítottak, amelyek feltételezett lakói az elmúlt ötezer évben észlelhették a Nap előtt elhaladó Földet. További 319 csillag kerül megfelelő helyzetbe az elkövetkező ötezer évben – jelentette be Jackie Faherty asztrofizikus és Lisa Kaltenegger csillagász a Nature június végi számában. Jackie Faherty, a New York-i Amerikai Természettudományi Múzeum munkatársa szerint ennek a 2034 csillagnak, pontosabban a körülötte keringő bolygók lakóinak volt vagy lesz lehetősége bennünket megtalálni. (Korábbi kutatások olyan csillagokat azonosítottak, amelyek jelenleg láthatók a Földről, de ezek a tanulmányok nem vették figyelembe a térben és időben történő csillagmozgásokat.)

Fotó: Pixabay

Faherty és Lisa Kaltenegger, utóbbi a Cornell Egyetem munkatársa, több mint egymilliárd csillag térképét elemezték, Az adatokat az Európai Űrügynökség (ESA) Gaia űrszondája szállította, amely a csillagok mozgását és a Földtől való távolságát méri. A kutatók meghatározták azt az űrterületet, ahonnan elvileg észlelhető a Föld elhaladása a Nap előtt, majd elemezték, hogy a térrész mely csillagainak bolygóiról láthattak, illetve láthatnak majd bennünket.

A csillagok közül hetvenöt elég közel van ahhoz – száz fényév távolságon belül –, hogy rádióhullámaink elérjenek hozzájuk, és ebből hétnek van potenciálisan lakható bolygója.

Ez a becslés azt a korábbi a „pesszimista” feltételezést is alulmúlja, hogy a csillagok negyede körül kering sziklás, Föld-szerű exobolygó – bár a sziklás bolygók pontos előfordulási aránya a galaxisban nem világos. A Kepler-űrtávcső adatain alapuló legutóbbi elemzés arra utalt, hogy a Napunkhoz hasonló hőmérsékletű csillagok mintegy feléhez egy sziklás bolygó tartozik.

Az összes azonosított csillag a Naptól 326 fényéven belül fekszik

– a csapat azért ezt a térrészt választotta, mivel ez az ESA ennek akarja a 3D-s térképét elkészíteni. A csillaggyűjtemény a legközelebbi és legismertebb bolygókkal rendelkező csillagokat tartalmazza, beleértve a Ross 128-at és a TRAPPIST–1-t.

Most, hogy a csapat azonosította ezeket az érdekes csillagrendszereket, elkezdhetik szűkíteni azon (közeli) exobolygók körét, amelyek a legérdekesebbek a földönkívüli intelligencia szempontjából. Közelebbről megismerhetik ezen bolygók tulajdonságait a James Webb űrtávcső segítségével – egy nagy infravörös teleszkópról van szó –, amelynek kamerái és spektrométerei nagyon halvány jeleket képesek felfogni. A várhatóan még idén útnak induló űrtávcső érzékenységének köszönhetően részletes adatokat kaphatunk távoli világok légköréről, lehetővé téve a csillagászok számára az élet jeleinek sokkal pontosabb észlelését.

Lisa Kaltenegger szerint a velünk kommunikálni akaró távoli intelligenciák csak nagyon kis része lehet azoknak az életformáknak, amelyek remélhetőleg bőségesen léteznek a kozmoszban.

– Hogy miért nem jelentkeztek ezek a feltételezett életformák? – veti fel a kutató. Szerinte talán azért, mert a messziről figyelő idegennek (még) nem vagyunk elég érdekesek. A Nature-ben közölt eredmény időzítése kiváló – néhány nappal előzte meg az amerikai kormányzat ufókról szóló jelentését. Utóbbiban 144 megmagyarázhatatlan objektum megfigyeléséről adtak hírt.