A „Fekete Herceg” síremléke valószínűleg középkori propaganda volt

Egy új kutatás kimutatta, hogy a XIV. században uralkodó Eduárd walesi herceg egyedülálló, fémmel díszített sírját fia, II. Richárd király készítette egyfajta középkori propagandaként, hogy megerősítse zaklatott uralmát, amit a franciákkal folytatott százéves háború mellett az 1381-ben Wat Tyler vezetésével kitört parasztfelkelés árnyékolt be.

Forrás: origo.hu2021. 11. 13. 11:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csatatéren elért sikereit nem tudta tartósan kiaknázni

Eduárd walesi herceg ragadványneve Fekete Herceg volt, amelyet egyes források szerint páncéljának színe miatt kapott, míg más tudósok úgy vélik, hogy a franciák elleni kegyetlenkedései végett hívták így.

A százéves háború kiemelkedő hadvezére 1330-ban született, ám hamarabb meghalt, mint az apja, így soha nem ülhetett Anglia trónjára.

Franciaországban katonai győzelmek sorozatát aratta, hadvezéri képességei meghaladták a korszak átlagát, ám a csatatéren elért sikereit nem tudta tartósan kiaknázni.

Valószínűleg vérhasban halt meg 1376-ban, és állítólag akkor került elő egy végrendelete, amelyben kijelentette, hogy azt szeretné, ha a síremléke fémből készülne, és „teljesen felfegyverkezve léphessen az égi háborúba”.

Ez a kutatók szerint akkoriban „példátlannak” számított Angliában. Egy évvel később a Fekete Herceg apja, III. Eduárd angol király is meghalt, és a herceg legidősebb életben maradt fia, II. Richárd tízévesen a trónra lépett.

Egy új kutatás most felfedte, hogy a Fekete Herceg képmására használt fémötvözetek csaknem azonosak a herceg apjának, III. Eduárdnak készített síremlékben használt fémötvözetekkel – számoltak be a kutatók a Burlington Magazine című havi kiadványban megjelent cikkükben. A közel azonos fémötvözetek más tervezési hasonlóságokkal, például a sírfeliratok feliratozási stílusával kombinálva azt sugallják, hogy a képmásokat valószínűleg ugyanaz a személy vagy emberek készítették, ugyanabból az anyagból és nagyjából ugyanabban az időben.

A propaganda eszközeit vetette be utódja

A szakemberek emellett olyan történelmi dokumentumokat is megvizsgáltak, amelyek rögzítettek egy hajót 1386-ban, amely márványt szállított III. Eduárd sírjához. Ez abban az időben történt, amikor 

II. Richárd már komoly problémákkal küzdött az uralkodása során, miután leverte a parasztok lázadását, akik megrohamozták a londoni Towert.

A tudósok úgy vélik, hogy mindkét képmás valószínűleg 1386 körül, egyfajta propagandacéllal készült, és valószínűleg II. Richárd rendelte meg őket, hogy megpróbálja megszilárdítani az uralmát.

Valószínűleg II. Richárd 1386-ban azért találta ki az apja sírjának a legendáját, hogy érvényesítse a tekintélyét, miután végre elérte a felnőttkort – mondta Jessica Barker, a londoni Courtauld Institute of Art középkori művészeti oktatója, az új kutatást vezető szerzője a LiveScience online tudományos portálnak.

Hozzátette: ebben az időben II. Richárd számos erőfeszítést tett, hogy megemlékezzen családja hőstetteiről, például felkért egy Chandos Herald néven ismert szerzőt, hogy írjon egy verset a Fekete Hercegről 1385-ben „La vie du Prince Noir” címmel.

A nagyszabású, látványos intézkedések a politikai nyomás idején valósultak meg, a hatalom jól látható szimbólumaként, hogy elvonják a figyelmet a problémákról.

II. Richárd erőfeszítései azonban végül kudarcot vallottak: 1399-ben unokatestvére taszította le a trónról, akit később IV. Henrik néven koronáztak királlyá, II. Richárd pedig egy évvel később meghalt.

Az eredeti cikket ITT érheti el. 

Kiemelt kép: Eduárd herceg (Fotó: YouTube/Képernyőfotó)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.