Együtt Sennáékkal, mégis messze tőlük

A Mercedes regnálásával egyhangúbb a Formula 1, mint amilyen a Schumacher-, majd a Vettel-éra alatt volt.

2015. 05. 13. 4:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Persze a stuttgarti istálló pilótáinak még van hova előrelépniük, hiszen Michael Schumacher és Rubens Barrichello a 2000-es évek elején, a Ferrari aranykorszakában huszonnégy, majd Sebastian Vettel és Mark Webber a Red Bull-lal tizenhat versenyt fejezett be együtt az élen. Tegyük gyorsan hozzá: jóval hosszabb idő alatt. Megjegyzendő, hogy Schumacher 19-5-re, Vettel 13-3-ra, Senna 11-3-ra verte meg csapattársát – 1989-ben Senna 4-0-ra „nyert”, mégis Prost lett a világbajnok –, és momentán Hamilton is jelentős különbséggel, 10-4-re vezet Rosberggel szemben.

A Mercedes fölénye még meggyőzőbb a riválisok előtt, és a második erőnek számító Ferrari hiába készült új aerodinamikai csomaggal a barcelonai futamra, ezt végül csak Vettelnél vetette be. Okkal visszakozott, a pénteki szabadedzéseken látszott, ez a fejlesztés sem az igazi, Kimi Räikkönen autóját ezért szombatra vissza is építették az előző specifikációra. A finn világbajnok önként beáldozta magát, hogy versenykörülmények között hasonlíthassák össze a két verziót, s talán a jövőben ebből többet profitálhatnak. Tény, március végén Sepangban Vettel győzött, de ezt valójában annak köszönhette, hogy a Mercedes az extrém maláj hőségben nem tudta megóvni az abroncsait.

Összességében Stuttgartban idén is nagyon eltalálták az autót, amit mutat, hogy amíg a csapat tavaly öt futam után 197 ponttal állt, most 202 szerepel a neve mellett. Felidézhetjük, hogy a 2014-es szezonban a tizenkilenc futamból Hamilton tizenegyet, Rosberg ötöt nyert meg, rajtuk kívül mindössze a Red Bull-os Daniel Ricciardo tudott nyerni, háromszor; és emlékezetes, csak azért nem fulladt teljes érdektelenségbe a vb, mert a Mercedes két pilótája sokáig huzakodott egymással. Időnként a pályán kívül is, ami legalább felvillanyozhatta a népet.

Ám lássuk be, a Formula 1 lassan, de biztosan fogyatkozó táborát az különösebben nem csigázza fel, ha csak házon belül hadakoznak a vb-címért, és a helyzet jelenleg rosszabb, mint volt a Schumacher-, majd a Vettel-éra alatt.

Michael Schumacher 2000–2004-es regnálása alatt is akadt minden évben legalább három, de inkább négy versenyző, aki futamot nyert, a csapattárs Barrichello mellett Mika Häkkinen, David Coulthard, Ralf Schumacher, Juan Pablo Montoya, aztán Räikkönen és Fernando Alonso, és még Jarno Trulli is. 2008-ban hét futamgyőztes is volt: Hamilton, Felipe Massa, Räikkönen, Robert Kubica, Alonso, a pályafutása egyetlen első helyét a Hungaroringen elérő Heikki Kovalainen, és ebben az évben látta meg először elsőként a kockás zászlót, akkor még Toro Rossóban, Vettel. Aki aztán 2010 és 2013 között négy vb-címet söpört be, ám ezekben az években is rendre pezsgőzhetett a pódiumon négy-öt másik futamgyőztes: Alonso, Webber, Hamilton, Jenson Button, Räikkönen, Rosberg.

Kétségkívül régebben is megéltünk egyhangú szezont, 1988, a turbókorszak utolsó éve óriási McLaren-fölényt hozott, a Prost–Senna páros a tizenhat futamból tizenötöt behúzott, csak az olasz nagydíjon győzött más, jelesül Gerhard Berger. Ám citálhatjuk a másik végletet is, 1982-t, amikor a tizenhat versenyen tizenegy különböző pilóta diadalmaskodott, és Keke Rosberg úgy lett világbajnok a Williamsszel, hogy egyetlen győzelmet aratott. Akik még emlékeznek azokra a daliás időkre, amikor Niki Lauda, Nelson Piquet, Rosberg, Prost, Nigel Mansell és Senna körözött a pályákon – az 1984-es és az 1985-ös szezonban mind a hatan versenyeztek –, visszasírják azokat az éveket. De már 2012-t, az akkori Vettel–Alonso-csatát is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.