Felkészülni, vigyázz, rajt!

A pénteki szabadedzésekkel indul útjára Ausztráliában a Forma–1 2016-os világbajnoksága.

B.M.L.
2016. 03. 18. 3:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A technikai sportok szerelmesei nagyon régen várnak már erre a hétvégére, hiszen az Ausztrál Nagydíjjal kezdetét veszi a 2016-os F1-es világbajnokság – Katarban ugyanakkor elkezdődik a gyorsaságimotoros-vb –, azaz akit a benzin gőze már megcsapott, ott fog ülni a televízió képernyője előtt. Az már a sportág történetének egyik legrövidebb tesztidőszakában jól látszott, nagy változásokra nagyon nem számíthatunk, illetve arra mindenképpen, hogy a két éve uralkodó Mercedes és Lewis Hamilton az idén komoly kihívót kaphat a Ferrari és Sebastian Vettel személyében. Persze nem feledkezhetünk meg az elmúlt két esztendő összetett másodikjáról, Nico Rosbergről sem.

Azaz az egyéni vb-címért folyó küzdelem három-, a konstruktőriért kétesélyes 2016-ban. Maguk a fogadóirodák is hasonlóképpen gondolkodnak: a 31 éves Hamilton a fő esélyes, a William Hill 1,57-es odsszal kínálja a brit pilóta végső sikerét, miközben Rosberg diadalára négyszeres, Vettel győzelmére pedig már ötszörös pénzt fizet. Ha valaki más lesz a világbajnok, többszörös milliomos lesz az, aki megfogadja őt

Mindenesetre lesz idő és lehetőség küzdeni az elsőségért, hiszen abból a szempontból is történelmi lesz az idei szezon, hogy 21 futamot rendeznek, ráadásul egy új pálya is bemutatkozik, a bakui városi pálya, ahol az Európa Nagydíjat rendezik meg. Ugyanakkor egy év szünet után ismét lesz majd Német Nagydíj (Hockenheim), míg a Magyar Nagydíjat július 24-én rendezik a Hungaroringen. A csapatok (Haas F1 Team) és a pilóták között is lesz újonc, rögtön három is – a brit Jolyon Palmer (Renault), a német Pascal Wehrlein (Manor) és az indonéz Rio Haryanto (Manor) –, illetve ketten egy év szünet után térnek vissza a száguldó cirkusz világába: a dán Kevin Magnussen (Renault) és a mexikói Esteban Gutierrez (Haas). Összesen öt világbajnok lesz tagja az idén a mezőnynek – Hamilton, Vettel, Fernando Alonso (McLaren), Jenson Button (McLaren) és Kimi Räikkönen (Ferrari) –, és 13 nemzet képviselteti magát a mezőnyben. Räikkönen a mezőny legidősebbjeként 36 évesen és 155 naposan vág neki a vasárnapi szezonnyitó Ausztrál Nagydíjnak, míg a legfiatalabb pilóta a melbourne-i futamon a 18 éves és 172 napos holland Max Verstappen lesz.

Nagy kérdés, hogy a két nagy, a Mercedes és a Ferrari mögött mely csapatok érhetnek oda az élmezőnybe. Erre sokak szerint a Williamsnek, a Red Bullnak és a tavaly totálisan lebőgő McLarennek van esélye, feltéve, ha utóbbi istálló két világbajnoka elég motivált lesz attól a tudattól, hogy a győzelmek helyett kizárólag a pontszerzés lehet maximum a célja.

A legnagyobb ellenérzésekkel az új időmérős rendszert fogadták a csapatok és versenyzőik. Ugyanis csak március elején dőlt el, hogy az eddig mindenki által sikeresnek ítélt kvalifikációs edzést alapjaiban reformálják meg. A hétvégi szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon már az új rendszer szerint igyekeznek a minél jobb rajthelyet megszerezni a pilóták. Az első szakasz, az úgynevezett Q1 16 percig tart majd úgy, hogy hét perc után a leglassabb pilóta kiesik, majd minden további másfél perc elteltével újabb versenyző búcsúzik. A Q2 15 perces lesz a versenyben maradó 15 pilótának, és ebben a szakaszban hat perc után esik ki az első versenyző, majd ugyancsak 90 másodpercenként követik őt a többiek, így mire letelik az idő, mindössze nyolcan várhatják a mindent eldöntő zárószakaszt. A 14 perces Q3-ban már 5 perc után megkezdődik a létszámcsökkenés, majd a másfél percenkénti kiesések után az utolsó 90 másodpercre már csak két pilóta marad. Ők döntik el egymás közt, hogy kié lesz a pole pozíció.

Vasárnap tehát elindul a 2016-os Forma–1-es világbajnokság, hogy aztán 252 nap után, Abu-Dzabiban kiderüljön majd, ki gondolhat a legszívesebben a most kezdődő szezonra.


Csapatok és pilótáik
Mercedes
– Lewis Hamilton (brit, 44), Nico Rosberg (német, 6)
Ferrari
– Sebastian Vettel (német, 5), Kimi Räikkönen (finn, 7)
Williams
– Felipe Massa (brazil, 19), Valtteri Bottas (finn, 77)
Red Bull
– Daniel Ricciardo (ausztrál, 3), Danyiil Kvjat (orosz, 26)
Force India
– Sergio Perez (mexikói, 11), Nico Hülkenberg (német, 27)
Renault
– Kevin Magnussen (dán, 20), Jolyon Palmer (brit, 30)
Toro Rosso
– Carlos Sainz Jr. (spanyol, 55), Max Verstappen (holland, 33)
Sauber
– Marcus Ericsson (svéd, 9), Felipe Nasr (brazil, 12)
McLaren
– Fernando Alonso (spanyol, 14), Jenson Button (brit, 22)
Manor
– Pascal Wehrlein (német, 94), Rio Haryanto (indonéz, 88)
Haas
– Romain Grosjean (francia, 8), Esteban Gutierrez (mexikói, 21)

 

Menetrend, helyszínek, győztesek

Ausztrál Nagydíj:

– március 20., Melbourne
– pálya hossza: 5,303 km
– verseny: 58 kör (307,574 km)
– leggyorsabb kör: 1:24.125 perc, Michael Schumacher (német, Ferrari, 2004)
A 2015-ös győztes: Lewis Hamilton (brit, Mercedes).

Bahreini Nagydíj:

– április 3., Szahír
– pálya hossza: 5,412 km
– verseny: 57 kör (308,238 km)
– leggyorsabb kör: 1:31.447 perc, Pedro de la Rosa (spanyol, McLaren, 2005)
A 2015-ös győztes: Hamilton.

Kínai Nagydíj:

– április 17., Sanghaj  
– pálya hossza: 5,451 km
– verseny: 56 kör (305,066 km)
– leggyorsabb kör: 1:32.238 perc, M. Schumacher (2004)
A 2015-ös győztes: Hamilton.

Orosz Nagydíj:

– május 1., Szocsi
– pálya hossza: 5,848 km
– verseny: 53 kör (309,075 km)
– leggyorsabb kör: 1:40.071 perc, Sebastian Vettel (német, Ferrari, 2015)
A 2015-ös győztes: Hamilton.

Spanyol Nagydíj:

– május 15., Barcelona
– pálya hossza: 4,655 km
– verseny: 66 kör (307,104 km)
– leggyorsabb kör: 1:21.670 perc, Kimi Räikkönen (finn, Ferrari, 2008)
A 2015-ös győztes: Nico Rosberg (német, Mercedes).

Monacói Nagydíj:

– május 29., Monte-Carlo
– pálya hossza: 3,337 km
– verseny: 78 kör (260,286 km)
– leggyorsabb kör: 1:18.063 perc, Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull, 2015)
A 2015-ös győztes: Rosberg.

Kanadai Nagydíj:

– június 12., Montreal
– pálya hossza: 4,361 km
– verseny: 70 kör (305,270 km)
– leggyorsabb kör: 1:13.622 perc, Rubens Barrichello (brazil, Ferrari, 2004)
A 2015-ös győztes: Hamilton.

Európa Nagydíj:

– június 19., Baku – új pálya
– pálya hossza: 6,006 km
– verseny: még nincs döntés

Osztrák Nagydíj:

– július 3., Spielberg
– pálya hossza: 4,326 km
– verseny: 71 kör (307,020 km)
– leggyorsabb kör: 1:08.337 perc, M. Schumacher (2003)
A 2015-ös győztes: Rosberg.

Brit Nagydíj:

– július 10., Silverstone
– pálya hossza: 5,891 km
– verseny: 52 kör (306,198 km)
– leggyorsabb kör: 1:33.401 perc, Mark Webber (ausztrál, Red Bull, 2013)
A 2015-ös győztes: Hamilton.

Magyar Nagydíj:

– július 24., Hungaroring
– pálya hossza: 4,381 km
– verseny: 70 kör (306,630 km)
– leggyorsabb kör: 1:19.071 perc, M. Schumacher (2004)
A 2015-ös győztes: Sebastian Vettel (német, Ferrari).

Német Nagydíj:

– július 31., Hockenheim
– pálya hossza: 4,574 km
– verseny: 67 kör (306,458 km)
– leggyorsabb kör: 1:13.780 perc, Räikkönen (McLaren, 2004)
2015-ben nem rendeztek versenyt Németországban. A 2014-es győztes: Rosberg.

Belga Nagydíj:

– augusztus 28., Spa-Francorchamps
– pálya hossza: 7,004 km
– verseny: 44 kör (308,052 km)
– leggyorsabb kör: 1:47.263 perc, Sebastian Vettel (német, Red Bull, 2009)
A 2015-ös győztes: Hamilton.

Olasz Nagydíj:

– szeptember 4., Monza
– pálya hossza: 5,793 km
– verseny: 53 kör (306,720 km)
– leggyorsabb kör: 1:21.046 perc, Barrichello (Ferrari, 2004)
A 2015-ös győztes: Hamilton.

Szingapúri Nagydíj:

– szeptember 18., Marina Bay
– pálya hossza: 5,065 km
– verseny: 61 kör (308,828 km)
– leggyorsabb kör: 1:50.041 perc, Ricciardo (Red Bull, 2015)
A 2015-ös győztes: Vettel.

Malajziai Nagydíj:

– október 2., Sepang
– pálya hossza: 5,543 km
– verseny: 56 kör (310,408 km)
– leggyorsabb kör: 1:34.223 perc, Juan Pablo Montoya (kolumbiai, Williams, 2004)
A 2015-ös győztes: Vettel.

Japán Nagydíj:

– október 9., Szuzuka
– pálya hossza: 5,807 km
– verseny: 53 kör (307,471 km)
– leggyorsabb kör: 1:31.540 perc, Räikkönen (McLaren, 2005)
A 2015-ös győztes: Hamilton.

Egyesült Államok Nagydíja:

– október 23., Austin
– pálya hossza: 5,513 km
– verseny: 56 kör (308,405 km)
– leggyorsabb kör: 1:39.347 perc, Vettel (2012)
A 2015-ös győztes: Hamilton.

Mexikói Nagydíj:

– október 30., Mexikóváros
– pálya hossza: 4,304 km
– verseny: 71 kör (305,354 km)
– leggyorsabb kör: 1:20.521 perc, Rosberg (2015)
A 2015-ös győztes: Rosberg.

Brazil Nagydíj:

– november 13., Sao Paulo
– pálya hossza: 4,309 km
– verseny: 71 kör (305,909 km)
– leggyorsabb kör: 1:11.473 perc, Montoya (2004)
A 2015-ös győztes: Rosberg.

Abu-Dzabi Nagydíj:

– november 27., Abu-Dzabi
– pálya hossza: 5,554 km
– verseny: 55 kör (305,355 km)
– leggyorsabb kör: 1:40.279 perc, Vettel (2009)
A 2015-ös győztes: Rosberg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.