Ha elnyerjük az olimpiát, megy a logónk a kukába

A citadellás emblémában csak ideig-óráig gyönyörködhetünk. Utána jöhetnek a világcégek és a rongyrázás.

Gabay Balázs
2016. 04. 21. 15:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Április 14-én nagy csinnadratta közepette mutatták be a Gellért-hegy oldalában a budapesti olimpiai pályázat logóját. Az arculatról döntő nyolctagú zsűri és a projekt gazdája, Fürjes Balázs kormánybiztos is a szabadságot szerette volna első számú üzenetként hangsúlyozni, így a budapesti Szabadság-szobor, a Citadella lett a központi elem, melyet apró színes vonalakkal fogtak közre. Pályaműveket szinte bárki küldhetett be, több százan meg is tették ezt. A győztes a szakmai dicsőség mellett 1 millió forinttal gazdagodott.

Mint a logót bemutató cikkünkben is hangsúlyoztuk, ez az összeg elenyésző ahhoz képest, amennyibe egy világesemény hivatalos jelképe szokott kerülni. A londoni olimpiáé például forintra átszámítva 150 milliót kóstált. A mi egymilliós emblémánk ehhez képest valóban nem tétel, már ha tényleg nem kell többet elköltenünk arculattervezésre. Ez viszont nem valószínű.

Sokak figyelmét elkerülhette a pályázati útmutató első bekezdésének utolsó sora: „a Magyar Olimpiai Bizottság a Design Terminál szakmai partnerségével és a Magyar Telekom támogatásával nyílt pályázatot hirdet a budapesti pályázat kisarculatának megtervezésére”.

Vagyis nem a hivatalos olimpiai logó kiválasztásához küldhettek be pályaterveket a jelentkezők, hanem csak a benyújtott pályázatunkhoz, mellyel meg kell győznünk a Nemzetközi Olimpiai Bizottságot, hogy nálunk lesz a legjobb helye a nyári játékoknak 2024-ben.

– Ez minden kandidálás esetében így történik – fejti ki érdeklődésünkre Rózsa Iván, a Budapest2024 kommunikációs vezetője. Ha 2017 szeptemberében Rómát, Párizst és Los Angelest megelőzve Budapest nyeri el a rendezés jogát, akkor minden kezdődik elölről, mármint ami a logótervezést illeti. Ez pedig azért fontos, mert a múltbeli tapasztalatokból kiindulva a második körben kezdődik a pénzszórás.

A londoni játékok emblémáját a világhírű Wolff Olins cég álmodta meg a fentebb említett tarifán, de amit ezután kapott, azt nem tette zsebre. A 400 ezer font talán még kevesebb embert izgatott, többen inkább a formát kifogásolták, hogy miért ezt a „gyerekes”, „a náci SS-szimbólumára hajazó” logót választotta ki a bizottság. Csaknem 50 ezren írták alá azt az internetes petíciót, melyben a britek azt követelték, hogy dolgozzanak ki egy új tervet. A brazil Tátil Design de Ideias grafikai vállalat, mely a riói játékok arculatát tervezte, szintén számíthat támadásokra, csakúgy, mint szinte az összes korábbi tervező, mely nyert olimpiai tenderen. Őket 138 pályázó közül találták a legalkalmasabbnak, de nem egyedül dolgoztak, a betűtípusért a brit Dalton Maag felelt.

Rózsa Iván kiemelte: a Nemzetközi Olimpiai Bizottság részéről semmilyen előírás nincs arra nézve, hogy a győztes város kivel, milyen konstrukcióban tervezteti meg a végleges logót. Papíron még az is előfordulhat, hogy meghagyják a pályázati anyagban szereplő alkotást, de erre még nem volt példa. Hogy ki dönt majd a kivitelezésről? Az a bizottság vagy vállalat, amely az olimpiai szervezés jogát birtokolja. Külön logót kap egyébként a paralimpia is.

Egy dolog viszont már most borítékolható: ha a későbbi döntéshozó a korábbi olimpiák logóprojektjeiből fog kiindulni, és több százmilliós büdzsében gondolkodik, komoly gyűlöletcunamival kell majd számolnia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.