A nézők a lábukkal és a pénztárcájukkal is szavaztak

Jelentős sportszakmai és sportgazdasági tanulságokkal szolgált a nemrég befejeződött kontinenstorna.

Muszbek Mihály
2016. 07. 21. 18:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rendhagyó volt a lebonyolítás, az idei Európa-bajnokság döntője most először 24 csapattal zajlott. Jelenleg az UEFA 55 tagországából 45-47-nek van esélye az Eb-döntőbe jutásra, azaz minden második csapat a „mennybe mehet”. Amikor ez a döntés megszületett, számos kétkedő adott hangot aggodalmának, féltek, hogy a selejtezők érdektelenné válnak, a döntőben pedig az erősek nagyon meg fogják verni a gyengéket.

Egyik aggály sem igazolódott. Bár majdnem minden esélyes simán továbbjutott, a pótselejtezőkért, valamint a legjobb továbbjutó harmadik helyezett pozíciójáért öldöklő küzdelem zajlott. Előfordult, hogy a korábban jól teljesítő csapatok közül egy-kettő az új versenyrendszerben alulteljesített (például a holland és görög válogatott), de a mezőnyben a kiscsapatok a második vonalat is meglepték. Kiesett a továbbjutásra esélyes Szerbia, Szlovénia, Norvégia és Dánia is, ugyanakkor a harmadik és a negyedik kalapból érkező és esélytelen ír, északír, magyar, izlandi, walesi és szlovák válogatott is eljutott Franciaországba. Megfogalmazódott az is, hogy a pénz uralja a sportszakmát, a kritikusok az esélyes csapatok könnyű győzelmét és félig megtelt stadionokat prognosztizáltak.

Egészen más történt. A lejátszott 51 mérkőzés számos meglepetést és nézőcsúcsot hozott: 2,6 millió belépőt adtak el, így a jegybevétel több mint 460 millió euró volt. Minden mérkőzést legalább 90 százalékos telt házzal játszottak. A lebonyolítási szisztéma azokat igazolta, akik azt mondták, hogy a kis vagy korábban kevésbé sikeres nemzeteknek is van olyan sportszakmai, szurkolói hátországuk, amelyekkel a színvonal kiegyenlítődik, így versenyben tudnak maradni az egyébként eredményesebb, magasabban jegyzett csapatokkal szemben.

A szórakoztató játékot felváltotta egy olyan küzdelem, amelyben a kiscsapatok mindent az eredménynek rendelnek alá. A magyar, az ír, az izlandi és a walesi csapat már a csoportküzdelmek során is ezt a szisztémát követte. A kaputól 40-45 méterre három-négy védővonalat húztak, szívósan védekeztek, és egy eredményes kontratámadásban reménykedtek. A nézők erre a játékmodorra és nem a korábban jellemző füttykoncerttel és a stadion elhagyásával válaszoltak, hanem a kiscsapatok mellé álltak, és a semleges szurkolók az esélytelenek erkölcsi támogatása és buzdítása mellett döntöttek.

Soha nem látott mértékű sportturizmus jellemezte ezt az eseményt. A 2,6 millió eladott jegy közel 40 százalékát a kontinensbajnokságon részt vevő csapatoknak szurkoló sportturisták vásárolták meg. Ez az arány korábban csupán 10-15 százalékot tett ki, vagyis 300 ezer ember helyett 800-900 ezer látogatót jelentett. A meccsek igazi hangulatát ezek az áldozatkész emberek szolgáltatták. A szurkolók az utazással jelentős anyagi áldozatot is hoztak a csapatokért, egy Eb-turista – például magyar szurkoló – 700-800 eurót költött egy meccs helyszíni megnézésért, amelyben a legkisebb tétel volt a 35–856 eurós jegyár. Bár a mérkőzések szakmai, szórakoztató színvonala jelentősen csökkent, a küzdelem, az izgalom és a hangulat bőven kárpótolta a nézőket az elmaradt varázslatokért. A futballtudás nem, de a pályán elért eredmény tekintetében rövid távon kiegyenlítődött a mezőny.

A 40 kamerával közvetített mérkőzéseken a szó jó és rossz értelmében sem maradt semmi titokban. A játék minden mozzanata nyitottabbá vált. A technika egyre nagyobb teret hódít a kényes helyzetek megítélésében és a nézők színvonalas kiszolgálásában egyaránt. A tévénézők egy-egy kétes eseményt 6-7 kameraállásból követhettek. Az Eb 51 meccsét a Föld teljes lakosságának több mint a fele látta, nézte. Az átlagos nézettség meccsenként 70-80 millió nézőt jelentett, de a döntőé elérte a 350 milliót, ami egyes régiókban 35-40 százalékos közönségarányt jelentett. Az UEFA a döntő selejtezőkörében és az egyenes kieséses rendszerben ugyanazt a hét-nyolc szponzort jelenítette meg, amelyek ezért jelentős összegeket, összesen 450 millió eurót fizettek.

Az Európa-bajnokság összbevétele 1,98 milliárd euró– átszámítva 650 milliárd forint – volt, amely tévéjogdíjból, jegy- és hirdetői bevételből állt. Ez az összeg hatalmas nyereséget hozott a versenyt kiíró UEFA-nak, a rendező franciáknak és a döntőbe jutott 24 válogatott csapatnak egyaránt.

Újdonság volt a válogatottat adó klubcsapatok anyagi elismerése a játékos delegálásáért. A Ferencváros esetében, amely öt magyar és egy szlovák játékost adott, ez közel 200 millió forintos nagyságrend volt.

Milyen tehát összességében a labdarúgó-Eb mérlege?

Sikeres, mert a labdarúgás legfontosabb szereplői – akikért az egész esemény van –, azaz a nézők lábukkal és pénztárcájukkal az új lebonyolítási szisztéma mellett szavaztak, és ez reményt ad a fociszerető kis országoknak, hogy a matematikainál jóval nagyobb részvételi és helytállási esélyük lehet a jövő labdarúgótornáin, mint ahogy a múltban gondolták.

Mindezt bizonyíthatják a szeptemberben kezdődő oroszországi vb-selejtezőkön.

A magyar labdarúgás az elmúlt harminc évben csak reményekkel kecsegtetett, eredményeket nem tudott felmutatni. A válogatott 2016-os Eb-szereplése ebben változást hozott. Bár az Eb-sorsoláson nem volt Magyarországnak különösebb szerencséje, végül mégis minden szerencsésen alakult. Előnyünkre szolgált, hogy a selejtezőből szinte minden második csapat a 24-es döntőbe jutott, de az igazi nyerő húzás Dárdai Pálnak az első elvesztett meccs utáni színrelépése volt. Új szemlélet, magas fokú szakmai hozzáértés és a magyar futballszakmában soha nem hallott hiteles hang jellemezte őt. Átszervezte a csapatot, új lett a taktika, és a látásmódja, a szemlélete, valamint a lelkesedése először a csapatra, majd a szurkolókra is átragadt. Nem hagyta magát befolyásolni a közvélemény és a sportszakma hamis bölcselői által, következetessége és szakmai hozzáértése sikert eredményezett.

Az Eb-selejtezőkben a fordulatot és a később igen fontossá váló pontokat egyértelműen Dárdai Pál hozta.
Bernd Storck nyilván jó szakember, de az elmúlt félévi ténykedése egy kártyajátékoshoz hasonlított. Minden meccsen tizenkilencre lapot húzott, licitált, és nyert. A mérkőzései bizonyították, hogy az edző a győzelem tudományának a birtokában van. Fontos kérdés, hogy ez hosszú távon is igaz lesz-e. A jó kártyás az, aki nem egy periódusban nyerő, hanem akkor, amikor vége a játéknak, és a versenyzők a kasszához fáradnak. Ennek bizonyítása Storck esetében még hátravan.

A magyar válogatott néhány kiscsapattal együtt sajátos harcmodort, taktikát választott. Egy gól megszerzése volt a cél, és utána a kapu előtti szívós védekezés. Ha ez a játék eredményes, és a meccset hazai szurkolói szemmel nézzük, örülhetünk, ám a semleges szurkolók számára ez jórészt élvezhetetlen. Meglepetésre az Eb-n a semleges nézők és a szakma egy része is elfogadta ezt a harcmodort, és a kiscsapatok mellé álltak. Rendkívül jól motivált csapatokról beszélünk, amelyek elhitték magukról azt a tudást, amelynek nem is voltak a birtokában. Az 50-es évek után ismét megjelent a futballban a nemzeti büszkeség, amelynek élére a csapatok sztárjátékosai álltak, akik nem tehernek, hanem örömnek élték meg a szereplést.

A magyar szurkolók csodálatosak voltak. Összesen közel 70 ezren a mérkőzések helyszínén biztatták a csapatot, példát mutatva korrekt szurkolói viselkedésből, lelkesedésből és hazaszeretetből. Csaknem 200 ezer honfitársunk a szurkolói zónákat választotta, szemlátomást nagy igény volt a közös élményre és sikerre. Az éjszakai felvonulások, az ünneplések egy széthúzó társadalomnak mutattak villanásnyi példát a katartikus egymásra borulással, a közösséghez való tartozás érzésével. Ez pedig biztatóbb jövőképpel kecsegtet, mint maga az elért eredmény.

Az ország a csapat mögött állt, nemcsak szurkolásban, hanem abban is, hogy a sport igen fontos társadalompolitikai és kulturális ágazat. A viták átmenetileg lecsendesedtek, mintegy elfogadva azt, hogy az állam a maga politikai és gazdasági erejével kiemelten támogatja a sportot, amit a fejletlen piac nem tudott megtenni. Ez a társadalmi konszenzus azonban csak átmeneti, addig tart, amíg az eredmények a választott irányt alátámasztják. A klubcsapatok kupaszereplése és a válogatott vb-selejtezői során nem lesz könnyű a siker és együvé tartozás érzését fenntartani.

Az Eb 51 mérkőzését itthon több mint 15 millióan nézték, az M4 szakemberei hozták el őket az otthonokba. Köszönet a jelentős anyagi áldozatért, amellyel a közvetítési jogot mind az 51 meccsre megvették, és nagy köszönet jár a kitűnő riporteri munkáért. Ugyanakkor a magyar tévénézőknek az M4 nem tudott értelmes, tartalmas, szórakoztató és szakmailag az átlagembert érdeklő stúdióbeszélgetéseket adni a meccsek előtt, közben és után. Hiányoztak a hiteles és értelmesen beszélő szakkommentárok, a szakmán kívülről kényszerből odaültetett, létszámot növelő civileknek pedig nincs helyük egy ilyen eseményen. Egy csatorna – legyen az közszolgálati vagy kereskedelmi – azért vesz műsort, hogy nézőt vonzóan szórakoztasson, de szempont az is, hogy a mérkőzés környezetében eladott reklámokkal a kifizetett jogdíjat megkeresse. Ennek az Eb alatt nyomát sem láttuk. Az M4 kétmilliós nézettséget is kidobott az ablakon, mert képtelen volt a meccskörnyezeti reklámokat eladni.

Ez a siker reményt ad, ám a magyar futball a nem várt sikertől függetlenül rengeteg problémával küzd. Működésének nincs valós piaci-gazdasági alapja, az akadémiák tekintetében téves szakmai úton jár, a globális nemzetközi sportpiachoz való integrálódása rendkívül csekély. A szurkolók elutasítják a jelenlegi klubcsapatok játékminőségét és eredménytelenségét, közel öt évtizede folyamatosan csökkenő létszámuk jelzi a sportág iránti átmeneti érdektelenséget.

Reméljük, tényleg átmenetről van szó, és a válogatott pozitív példáját a klubok is követik. A jelenlegi helyzet jobb, mint amit a feltételeink indokolnának. Komoly kérdés, hogy a szurkolói elvárás, a türelem és a támogatás megmarad-e.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.