Sokszor a legjobb kérdező a több kérdező; a Megszállottak Klubja közönségtalálkozó-sorozat legutóbbi vendége a közkedvelt Besenyei Péter műrepülő-világbajnok volt, aki szívesen beszélget borról, kutyáról, csajokról, horgászatról, zenéről, kocsikról, de a kellemetlenkedő újságírókról is vannak sztorijai. A versenyzéstől tavaly visszavonuló sportember esti meséjéhez gatyába ráztuk a kérdéseket. Például hogy átrepülne-e a budavári Alagút alatt.
– Hogy kerül egy szentgotthárdi srác a repülés közelébe?
– Apukám egy ottani idősotthonnak volt a vezetője. Amikor hatéves voltam, áthelyezték Budapestre, konkrétan Kamaraerdőre, a budaörsi repülőtér mellé, ott láttam először repülőgépet. Az „iskolakör” pont a fejünk fölött ment el. 1962-ben jártunk, a magyar műrepülőcsapat világbajnokságra készülve bukfencezgetett, orsózgatott, ez teljesen megbabonázott engem. Parittyával lövöldöztem, kővel dobáltam a gépeket, hogy elérjem. Volt, hogy bokor mögül felugorva próbáltam a landoló pilótákat megijeszteni. Képzelem, hogy örültek nekem. Később beengedtek már a repülőtérre, simogattam a gépeket, beülhettem a kabinba. A mai napig az orromban van az az illat. A pilóták pedig misztikus emberek voltak.
– Maga a repülés hogyan vált elérhetővé?
– 15 éves szakközépiskolás voltam, és megtudtam, hogy egy évfolyamtársam Dunakeszin sportrepül vitorlázó repülőgéppel. Ha neki lehet, akkor biztosan nekem is! Alkalmas lettem az orvosin, innentől kezdve nem tudtak engem elzavarni. ’71-ben, amikor elkezdtünk repülni, 62-en voltunk a csoportban, de egy évvel később már csak hárman.
– Miért?
– A repülés akkor még szinte nem volt pénzért; az ember az idejével és a munkájával fizetett érte. Az egész hétvégét kint töltötted, gépeket tologattál, hangárt söpörtél, meszeltél, füvet nyírtál, és még kiabáltak is veled. És volt olyan, hogy még sor sem került rám. Ezt egy 16-17 éves srác nehezen viseli.
– Mi volt a célja az egésszel?
– Titkos reményem volt, hogy valaha egyszer a repülésből tudjak megélni, akár a minimális színvonalon is. Egyszer csak ott találtam magam a válogatott keretben, később pedig már munkát is kaptam berepülőpilótaként, tíz évig. A kilencvenes években a műrepülés volt a fő munkám.