Tizenöt-húsz éve tudjuk, a magyar kézilabdázás vékony jégen táncol, bár erősek a válogatottak, gyengék az alapok. Mégis sikerült megvárni, hogy ez a vékony jég tavaly télen brutálisan beszakadjon, így egyik nemzeti csapatunk se jusson ki az olimpiára.
Ha nekünk nem megy valami, érdemes megnézni, mások hogyan csinálják. A jelenleg zajló férfi-világbajnokság kapcsán elsősorban a látványosabb és népszerűbb férfiszakág feladataival foglalkozunk, hiszen míg mi annak is nagyon örülünk, hogy a vb-n kiderült, Juhász Ádám és Ligetvári Patrik személyében vannak bevethető tehetségeink, a délszláv nemzetek elárasztják Európát a fiataljaikkal. Szerbia és Szlovénia különösen a légiósként élő fiaira lehet büszke, Horvátország a nemzeti csapatára is, amely Jugoszlávia széthullása óta folyamatosan a világ élvonalába tartozik, két olimpiát is megnyert (1996, 2004).
– A délszláv iskolarendszerben a labdajátékok kiemelt szerepet kapnak, szemben a poroszos neveléssel, amely a gimnasztikát és a szertornát helyezi előtérbe – mondta honlapunknak az immár televíziós szakértőként is ismert Rosta István, utánpótlás-válogatottunk volt szövetségi kapitánya. – Életük a játék, a futball, a kézilabda, a kosárlabda, a röplabda, a vízilabda.
A gyöngyösi szakember szerint ki kell emelni a belső motivációt. A délszláv tinédzserek számára óriási kitörési lehetőséget, életcélt jelent a profivá válás, hogy így tarthassák el a családjukat. A légiósként nálunk élők sokszor hazaküldik a pénzt a nem túl magas életszínvonalon élő családjuknak,
százszor céltudatosabbak, mint a mi fiataljaink. Ha pedig harc van, nem ismernek tréfát.
Bánhidi Bence, Juhász Ádám vagy Győri Mátyás oda tud kerülni a legjobbak közé, de nálunk tíz tehetségből kilenc elkopik, tízből kilenc nem is akar kézilabdázó lenni, csak úgy jár az edzésre. Itthon mindent megkap a gyerek, a szülő az öltözőig viszi kocsival, és gyakran még számon is kéri az edzőt, hogy miért fárasztotta el annyira. Általános tapasztalat, hogy a szülők mindenbe beleszólnak, ez mondjuk nem csak erre a sportágra igaz.