Íme mindaz, amit tudni érdemes a Formula–1 új idénye előtt

Bahreinben már az előző hétvégén is felbőgtek a motorok. Akkor még csak az idény eleji kollektív teszten vettek részt a Formula–1-es istállók, péntektől azonban már élesben megy a verseny, és a szabadedzésekkel megkezdődik a 2023-as szezon. A száguldó cirkusz új versennyel, ismeretlen arcokkal és szabályváltoztatásokkal tér vissza, van azonban, ami nem változik: a bahreini tesztelés alapján a címvédő Max Verstappen és a Red Bull számít a fő esélyesnek a győzelemre. Az idény elején legalábbis.

2023. 03. 03. 6:14
F1 Pre Season Tests Bahrain 2023
Starting grid, start procedure tests, 20 Kevin Magnussen of Denmark, MoneyGram Haas F1 Team, VF-23 Ferrari, action 02 Logan Sargeant of United States of America, Williams Racing, FW45 - Mercedes, action 04 Lando Norris of United Kingdom, Mclaren Formula 1 Team, MCL60 - Mercedes, action 55 Carlos Sainz of Spain, Scuderia Ferrari, SF-23 - Ferrari, action during the Formula 1 pre-season tests of the 2023 FIA Formula One World Championship from February 23th to 25th, 2023 on the Bahrain International Circuit, in Sakhir, Bahrain. (Photo by Gongora/NurPhoto) (Photo by Gongora / NurPhoto / NurPhoto via AFP) Fotó: NurPhoto via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába próbálta a tulajdonos Liberty Media hosszú évek óta maratoni hosszúságúra bővíteni a Formula–1-es szezont, a megvalósításba mindig hiba csúszott. Volt, hogy a koronavírus miatt egyes országok visszaléptek a rendezéstől, tavaly pedig az orosz–ukrán háború kitörése okán maguk az F1 vezetői utasították el, hogy Oroszországba vigyék a száguldó cirkuszt. Utóbbi újra kimarad, ahogy az előzetes versenynaptárban még szereplő Kínai Nagydíj is. Az ázsiaiak zsinórban negyedszer is visszakoztak, beugróval pedig nem egyezett meg a Liberty Media, így 2023-ban a tervezettnél eggyel kevesebb, mégis rekordot jelentő 23 futam lesz.

Az idénybe heringek módjára bezsúfolt versenyek nagy nyomást helyeznek a csapatokra, ennek csökkentése érdekében némiképp megváltozott a futamok sorrendje. A Magyar Nagydíjat például a szokottnál egy héttel korábban rendezik meg, a nyári szünet előtt pedig a mezőny ellátogat Spába, a szusszanás után a pilótáknak így nem kell azonnal tripla hétvégét teljesíteniük. Az eddigi három helyett hat sprintet (Azerbajdzsán, Ausztria, Belgium, Katar, Austin és Brazília) iktatnak be a programba, az idénynyitóra a hétvégén Bahreinben kerül sor, a zárás Abu-Dzabiban lesz november végén. Katar visszatér, Franciaország nem rendez futamot, Las Vegas viszont 1982 óta először igen – új vonalvezetésen, a város nevezetességeit is bemutató utcai versenyt tartanak.

 

Szövevényes pilótakeringő

Pályából csak egy lesz teljesen ismeretlen, újoncból azonban három is lesz a mezőnyben: az ausztrál Oscar Piastri a McLarennél, a holland Nyck de Vries az Alpha Taurinál, míg az amerikai Logan Sargeant a Williamsnél valósíthatja meg a Formula–1-ről szőtt álmait. Szövevényes pilótakeringő után alakult ki a végső felállás. De Vries Pierre Gasly utódja lett, miután a francia versenyző az Alpha Taurit az Alpine-ra cserélte. Gasly Fernando Alonso ülését kapta meg, aki azzal sokkolta a nagyérdeműt, hogy elfoglalta a visszavonult Sebastian Vettel helyét az Aston Martinnál. Sargeant az autó nélkül maradt Nicholas Latifi helyére érkezett a Williamshez, Piastri pedig a tartalékpilótává lefokozott Daniel Ricciardót váltotta a McLarennél. A 2019-es idény befejezte óta csak epizódszerepekhez jutott Nico Hülkenberg idén a mezőny állandó tagja lesz – honfitársa, Mick Schumacher rovására. A Haasnál megelégelték a német versenyző folyamatos autótöréseit, és Kevin Magnussen mellé egy másik tapasztalt pilótát ültettek a 35 éves Hülkenberg személyében. Schumacher a Mercedes tesztpilótája lett, a németek egyébként nem változtattak a felálláson, ahogyan a Red Bull, a Ferrari és az Alfa Romeo sem. Az Aston Martinnak pedig nem kellett átmenetileg új versenyzőt keresnie Lance Stroll helyére. A tesztelési időszakot csuklósérülése miatt kihagyó kanadai műtéten esett át, de már készen áll a bevetésre.

– Frusztráló volt, hogy ki kellett hagynom a tesztet, de a sérülés miatt a csapattal úgy döntöttünk, hogy jobb lesz, ha a gyógyulásra fókuszálok – magyarázta Stroll. – Egy szerencsétlen balesetem volt. Elestem, mert a biciklim kereke megakadt egy gödörben. Szerencsére nem volt nagyon súlyos a sérülésem, és a műtétnek köszönhetően gyorsan felépültem.

Csapatok, pilóták

Red Bull (Max Verstappen, Sergio Pérez)
Ferrari (Charles Leclerc, Carlos Sainz)
Mercedes (Lewis Hamilton, George Russell)
Alpine (Pierre Gasly, Esteban Ocon)
McLaren (Lando Norris, Oscar Piastri)
Alfa Romeo (Valtteri Bottas, Csou Kuan-jü)
Aston Martin (Fernando Alonso, Lance Stroll)
Haas (Kevin Magnussen, Nico Hülkenberg)
Alpha Tauri (Cunoda Juki, Nyck de Vries)
Willams (Alexander Albon, Logan Sargeant)

Több csapat „az edzőjét” is lecserélte. A Ferrari Mattia Binotto kirúgására készült, aki ezt megneszelve inkább felmondott. Az olasz szakembert Frédéric Vasseur váltotta a csapatfőnöki székben, utóbbit Alessandro Aluni Bravival pótolta az Alfa Romeo. Jost Capito helyett a Williamst ezentúl a Mercedes eddigi vezető stratégája, James Vovles irányítja. A távozott csapatfőnök Andrea Seidl pótlását a McLaren Andrea Stella előléptetésével oldotta meg.

 

Megszoríthatja-e bárki a Red Bullt a Formula–1-ben?

Az istállóknál maradva, a múlt heti kollektív teszt eredményei alapján a címvédő Red Bull gyorsabbnak tűnik az üldözőinél, ráadásul a megbízhatóság terén sem merültek fel problémák az energiaitalosok autóival, így az idény első versenyein a regnáló világbajnok Max Verstappen vezetésével az élre törhetnek. A George Russell (Mercedes) is így vélekedik:

– Kijelenthető, hogy a Red Bull más ligában játszik majd Bahreinben. Úgy vélem, hogy mi nagy csatát vívhatunk a második helyért a Ferrarival és az Aston Martinnal – vélekedett a brit versenyző.

Az ezüstérmes Ferrarinál bizakodók, a bahreini gyakorláson elért köridőket nem tarják mérvadónak. A 2022-ben harmadik Mercedest sokan leírják, és maga Lewis Hamilton sem bízik abban, hogy fel tudja venni a versenyt az élmenőkkel.

– Több tekintetben is javulásra van szükségünk. Az autó továbbra sem tökéletes, és egyelőre a tempó terén a Red Bull mögött kullogunk, talán még a Ferrarinál is lassabbak vagyunk – foglalta össze csapata helyzetét a hétszeres világbajnok.

A szakértők úgy vélik, az Aston Martin akár át is ugorhatja a Mercedest és a Ferrarit. Alonso húzása így minden bizonnyal bejött, a középmezőny 2022-ben legerősebb autóját, az Alpine-t arra cserélte, amely idén a középmezőny ura lehet. 

– A téli szünetben csupa jót hallottam az Aston Martinról, meglátjuk, hogy ez a pályán is megmutatkozik-e – nyilatkozta a vetélytársról a ferraris Charles Leclerc. – A teszt első napjai során gyorsak voltak, de nem tudhatjuk, mennyi üzemanyag volt az autójukban, ahogyan azt sem, mennyire tekerték fel a motorjukat. Egyébként is keveset tudunk ilyenkor a többiekről, nehéz így bármit is mondani. Örülnék egy olyan világbajnokságnak, ahol tíz csapat küzdene a futamgyőzelmekért. Az F2-ben és az F3-ban korábban előfordult ilyesmi – idézte fel a monacói pilóta, aki le merné fogadni, hogy a Mercedes is harcban lesz idén a vb-címért.

A legnagyobb vesztesnek a McLaren tűnik, nem véletlen, hogy a tesztelés során Lando Norris a falat ütötte, mert az istálló az általános vélekedés szerint a tavalyi ötödikről a nyolcadik helyre csúszott vissza.

 

Milyen változások lesznek a Formula–1-ben 2023-ban?

Az előző évad rengeteg módosítást hozott, az autókra szinte rá sem lehetett ismerni a téli szünet után. Természetesen most is lesznek újítások, de korántsem ekkora volumenűek. A pilótáknak jó hír, hogy a bukókereteket megerősítették, a visszapillantó tükrök méretét megnövelték, de főképp, hogy a padlólemezek, illetve a diffúzorok földtől számított magasságának megemelésével megszabadították őket a tavaly az életüket megkeserítő pattogástól. Az autók minimális súlyhatárát 2014 óta először csökkentették, 798 kilogrammról 796 kilogrammra.

A nézők fejében okozott zavaron könnyíthet a hátrasorolások okozta rajtsorrend-változás szabályának tisztázása: az olyan pilóták, akik tizenötnél nagyobb rajthelyes büntetést kaptak (esetleg egyenesen a mezőny végére száműzték őket), azoknak minden más kvalifikált versenyző mögül kell indulniuk. 

Érdekesség, hogy a Formula–1 két, egyelőre meg nem nevezett versenyhétvégén kísérletet tesz az abroncsokkal: az első szakaszban csak a kemény, a másodikban a közepes, az utolsóban pedig a lágy gumikat használhatják a pilóták.

Ha beválik ez a rendszer, az a Pirelli munkáját segítheti elő, hiszen a megszokott tizenhárommal szemben kevesebb abroncsot kellene szolgáltatnia a csapatok részére, mutatott rá Mario Isola motorsport-igazgató:

– A mostani szabályok értelmében a csapatok óvatosak, mert ha elhasználják a lágy keverékeket az időmérőn, nem marad belőlük elég a futamra. De ha két kemény keverék jut az első, két közepes a második és két lágy a harmadik szakaszra, akkor hat szett jut a versenyre. Ezzel rengeteget spórolhatunk anélkül, hogy befolyásolnánk a futam forgatókönyvét – vélekedett Isola. Az istállóknak egyébként idén már hat gumikeverék áll rendelkezésükre az eddigi öt helyett.

A hétvége menetrendje, péntek: 1. szabadedzés 12.30, 2. szabadedzés 16.00. Szombat: 3. szabadedzés 12.30, időmérő 16.00. Vasárnap: Bahreini Nagydíj 16.00.

A 2023-as versenynaptár

március 5.: Bahreini Nagydíj, Szahír
március 19.: Szaúdi Nagydíj, Dzsidda
április 2.: Ausztrál Nagydíj, Melbourne
április 30.: Azeri Nagydíj, Baku
május 7.: Miami Nagydíj, Miami
május 21.: Emilia Romagna Nagydíj, Imola
május 28.: Monacói Nagydíj, Monte-Carlo
június 4.: Spanyol Nagydíj, Barcelona
június 18.: Kanadai Nagydíj, Montreal
július 2.: Osztrák Nagydíj, Spielberg
július 9.: Brit Nagydíj, Silverstone
július 23.: Magyar Nagydíj, Mogyoród
július 30.: Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps
augusztus 27.: Holland Nagydíj, Zandvoort
szeptember 3.: Olasz Nagydíj, Monza
szeptember 17.: Szingapúri Nagydíj, Szingapúr
szeptember 24.: Japán Nagydíj, Szuzuka
október 8.: Katari Nagydíj, Luszail
október 22.: Egyesült Államok Nagydíja, Austin
október 29.: Mexikói Nagydíj, Mexikóváros
november 5.: Brazil Nagydíj, Sao Paulo
november 18.: Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas
november 26.: Abu-Dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

Borítókép: A múlt héten a pilóták még csak gyakorolták a rajtot (Fotó: AFP/Nurphoto/Gongora)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.