Talmácsi Gábor: Végre visszakerültünk a motorsport térképére

Mindig arra törekedett a karrierje során, hogy egyszer hazai közönség előtt teljesítsen egy világbajnoki futamot. Mégha versenyzőként ez nem is adatott meg Talmácsi Gábornak, most sportvezetőként igen, hiszen ezen a hétvégén 35 év után a Superbike, míg augusztus közepén 33 évet követően a MotoGP is visszatér Magyarországra. A sportág egyetlen magyar világbajnoka szerint a Balaton Park Circuit egy technikás pálya, ahol kiegyenlítődnek az erőviszonyok, és a sok előzési pont miatt látványos versenyeket láthatnak a nézők. Bízik abban, hogy jövőre már több magyar motoros is ott lehet a rajtrácson, és elárulta, a híres, Kallio elleni utolsó métereken való előzéskor három másodperce volt döntenie arról, hogy elveszi-e a gázt.

2025. 07. 26. 5:55
Talmácsi Gábor hisz abban, hogy minimum tíz évig lesz Magyarországon Superbike-vb és MotoGP futam
Talmácsi Gábor hisz abban, hogy minimum tíz évig lesz Magyarországon Superbike-vb és MotoGP futam Forrás: MAMS
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Akkor most kijelenthetjük a visszatérő Superbike-világbajnokság magyarországi futamának második napján, hogy teljesült a nagy álma? Talmácsi Gábor megkapta azt, amit annyira szeretett volna?

Talmácsi Gábor nagy vágya teljesült, a gyorsasági motorversenyzés két csúcssorozata visszatért Magyarországra
Talmácsi Gábor nagy vágya teljesült, a gyorsasági motorversenyzés két csúcssorozata visszatért Magyarországra      Fotó: MAMS

– Én nem álomnak nevezném ezt, hanem inkább egy olyan törekvésnek, amit egész pályafutásom során szerettem volna megélni. Az sajnos nem adatott meg, hogy világbajnoki futamon hazai közönség előtt versenyezzek, mindig csak ígéretek voltak, állandóan folyamatban volt az ügy. Ám most már biztos, hogy 35 év után a Superbike és 33 év után a MotoGP visszatér Magyarországra, és a futamoknak egy újonnan épített pálya, a Balaton Park Circuit ad otthont. Ez számomra fantasztikus érzés és hatalmas sportdiplomáciai siker.

Talmácsi Gábor szerint most ők is megcsinálják ugyanazt, mint a Hungaroring a Forma-1 esetében

– Miért volt ennyire fontos, hogy a gyorsasági motorsportban is legyen hazánkban csúcsverseny?

– Pontosan emlékszem arra, hogy amikor a MotoGP mindeddig utolsó magyarországi futamán minimotorosként bemutatóztam a Hungaroringen, az elképesztő hatással volt rám. Akkor, gyermekfejjel döntöttem el, én is világbajnok szeretnék lenni. Ha most ezek a versenyek a magyar gyermekekre, fiatalokra is hasonló hatással lesznek, illetve komoly célokat adnak nekik a sportban, már megérte a két sorozatot visszahozni.

– Amikor a két sorozat anno az 1990-es évek elején elhagyta Magyarországot, a szervezőknek az egyik fő indoka az volt, itt nem kíváncsiak a motorversenyek csúcsviadalaira, hiszen némi túlzással alig volt néző a Hungaroringen. Mára mitől lett más a helyzet?

– Az csak a későbbiekben fog kiderülni, vajon megérte-e visszahívni a két világbajnoki sorozatot, illetve az, hogy nekik megérte-e újra visszajönniük Magyarországra. A statisztikák szerint jelenleg az átlagos nézőszám a MotoGP-viadalokon úgy százezer ember. 

A Balaton Park Circuit befogadóképessége negyvenezer fő a lelátókon, és biztos vagyok abban, hogy képesek leszünk telt házas futamokat rendezni, akárcsak a régióban Brnóban vagy az osztrák Red Bull Ringen. 

Úgy vélem, akkor sincs gond, ha mindez csak jövőre jön össze. Ugyanakkor látva a jegyeladási adatokat, egy pillanatra sem kell nyugtalankodnunk. Az országimázsnak is tökéletes, hogy a televíziós és online felületeken való nézettségben a világ negyedik legnépszerűbb sportága, a MotoGP egy magyar pályán versenyez. Hiszem azt, hogy amit a Hungaroring tett negyven évvel ezelőtt, azaz feltette az F1 térképére Magyarországot, azt most mi a motorsporttal leszünk képesek megcsinálni a balatoni pályával.

Talmácsi Gábor többször is motorozott a Balaton Park Circuit aszfaltcsíkján, szerinte ez egy nagyon technikás pálya
Talmácsi Gábor többször is motorozott a Balaton Park Circuit aszfaltcsíkján, szerinte ez egy nagyon technikás pálya       Fotó: Izso Krisztian / MAMS

Olcsóbbak a jegyárak, a fiatalokra gyakorolt hatása hatalmas egy ilyen vb-futamnak

– Miként alakultak a jegyárak? A többi vb-helyszínen nem a magyar pénztárcákhoz mérik azt,hogy mennyibe kerüljön egy belépő.

– Mindenkit megnyugtatok, nálunk olcsóbbak az ugyanolyan kategóriájú jegyek, mint a régió más pályáin. Nem titok, a hazai promóter, a HUMDA sokkal nyomottabb árakat állapított meg a nemzetközi jogtulajdonos Dorna Sports által meghatározott keretrendszer alapján, ehhez az is hozzájárult, hogy ez az első verseny mindkét vb-sorozat esetében.

– Említette, a fiatalokra milyen hatást gyakorolhat, hogy a világ legjobbjait élőben láthatják. De hiába lelkesednek, tűzik ki maguk elé a világbajnoki dobogót, ha nincs pénz, ráadásul rengeteg pénz, és így csak álmodozhatnak tovább. 

– Én azt vallom, sokszor legalább olyan fontos a szülő vagy a gyerek motivációja, hogy ebben a sportágban elérjen a csúcsra vagy annak közelébe, mint az anyagi háttér. A motorsport drága sport, ez nem kérdés. Már öt-hat évesen el kell kezdeni motorozni, majd versenyezni. Ha valaki mondjuk tízévesen kezdi elsajátítani a sportág alapjait, az egész karrierje során hátrányban lesz azokhoz képest, akik úgy kezdik az iskolát, hogy már versenyeznek. Ezért is voltam nagyon boldog, amikor néhány éve a HUMDA engem és Michelisz Norbertet felkért, hogy a motor-, illetve az autósportban dolgozzunk ki egy támogatási rendszert, amellyel a fiataloknak segítünk a fejlődésben, a legjobbak közé jutásban. Javaslataink alapján huszonkilenc fiatal kapott különböző mértékű támogatást, és ma már jól látható, hogy a több éven keresztül, folyamatosan támogatott versenyzők közül ki és hova érhet oda, kinek van esélye arra, hogy a legjobbak között versenyezzen a közeli jövőben. Ugyan nem mindenki alkalmas arra, hogy vb-menő legyen, de azt valamennyi fiatalnál láthattuk, hogy a támogatás hatására jelentősen javult a teljesítményük.

Lesz magyar a rajtrácson a Superbike-vb és a MotoGP versenyhétvégéjén is

– Már bocsánat, de akkor miért van az, hogy a Superbike-világbajnokság jelenleg zajló versenyhétvégéjén mindössze egy magyar, Barta Kristóf állhat a rajtrácson, és ő is csak a Yamaha betétfutamán. 

– A hosszú távú vb-n, az Endurance-világbajnokságon szereplő magyar csapat valamennyi tagja már éppen a támogatás miatt belekóstolhatott a világbajnokságok világába, és bizony valamennyien megállták a helyüket, nem véletlen, hogy a különböző sorozatokban már keresik őket. Ez azt igazolja, jól működik a rendszer, ugyanakkor tény, hogy a WorldSBK vb-futamokon most nem indul egy magyar pilóta sem. 

Pedig jó lenne magyar tehetségeknek szurkolni, de meg kell értenie mindenkinek, ha teljes szezonban gondolkodunk egy versenyzővel kapcsolatban, akkor annak nagyon komoly szinten kell teljesítenie, ráadásul stabil anyagi háttérnek is ott kell állnia mögötte. Ha pedig mindössze egy versenyre akarunk szabadkártyát valakinek biztosítani, azt – bármilyen furcsa ezt hallani – a legtöbb motoros nem vállalja be, 

hiszen komoly gond is lehet abból, hogy év közben egy idegen csapatnál egy ismeretlen motorral indul. Nem biztos, hogy a legjobb döntés belevágni a nagy ismeretlenbe. Higgye el mindenki, nekünk nem az a célunk, hogy most a hazai futamokra minden kategóriába kitegyünk egy motorost a rajtrácsra, hanem az, hogy hosszú távon megvalósítsunk egy olyan stratégiát, amely nem egy viadalra biztosítja az indulást a versenyzőinknek.

Talmácsi Gábor szerint a magyar pályán nagyon fontos, hogy a versenyzők megtalálják a motorjuk helyes beállításait
Talmácsi Gábor szerint a magyar pályán nagyon fontos, hogy a versenyzők megtalálják a motorjuk helyes beállításait     Fotó: MAMS

– De ha van egy magyar csapat magyar versenyzőkkel, akik az Endurance-világbajnokságon vesznek részt, nem is teljesítenek rosszul, akkor nekik miért nem lehetett a saját motorjukkal lehetőséget adni?

– Eddig nem beszéltünk róla, de ez a csapat a meglévő háttérrel és technikával, a legjobban teljesítő versenyzővel, Kovács Bálinttal vállalta volna az indulást. Végül másként alakult, de jó esély van arra, hogy jövőre összejön.

– Mi kell ahhoz, hogy ne mindig a majd jövőre történjen ez meg?

– Fel kell építenünk a versenyzőinket, ami több éven át tartó folyamatos munka. Noha a Superbike-vb futamán most a főbb kategóriákban nincs magyar, azért arról ne feledkezzünk meg, hogy 

a Moto E-ben teljes szezont teljesítő Varga Tibor, illetve a Moto3-ban Farkas Kevin – utóbbi már a második szezonját teljesíti a Junior GP-ben – a szabadkártyájára vár. Azaz a MotoGP hétvégéjén két magyarért is lehet majd szorítani. 

Lassan, de biztosan elérjük, hogy egyre több sorozatban legyen állandó magyar versenyző. Az állami támogatás mellé pedig megjöhet a piaci szponzoráció, és ebben a hazai futamoknak nagy szerepük lehet. Már csak azért is, mert tíz évig itt maradnak ezek a versenyek.

Talmácsi Gábor bemutatja a Balaton Park Circuit aszfaltcsíkját:

– Ez biztos? Ugyanis a tesztek után rengeteg versenyző panaszkodott a pályára...

– Igen, biztos, hiszen a szerződés alá van írva a Dornával. Jó példa rá, hogy tegnap kiadták a MotoGP 2026-os versenynaptárát, és ugyan más időpontban, június első hétvégéjén, de ott van a magyar verseny. Én is beszéltem sok motorossal, akik teszteltek a balatoni pályán, ráadásul jómagam is többször motoroztam itt, és egyikük sem panaszkodott. 

Az biztos, hogy ez egy technikás ring, de például a német Sachsenring semmivel sem gyorsabb pálya. Ugyanakkor sok az előzési pont, így a kiegyenlítettebb erőviszonyok mellett nagyon látványos versenyeket láthatnak majd a nézők. 

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy kategóriánként változhat a motorosok véleménye, hiszen egy Moto3-as pilóta másként megy, mint a MotoGP versenyzője. A szervezők elfogadták a pályát, biztonságosnak ítélték, úgyhogy innentől kezdve a csapatoknak azzal kell foglalkozniuk, hogy megtalálják a legjobb beállításokat.

Talmácsi Gábor karrierjének legfontosabb számai

  • életkor: 44 éves
  • rajtszám: 14
  • nagydíjak száma: 164
  • futamgyőzelem: 9
  • dobogós helyek: 26
  • első rajtkocka: 11
  • leggyorsabb kör 9
  • világbajnoki pontok: 1128
  • vb-cím:  (2007)
  • vb összetett dobogó: két 3. hely (2005 és 2008)

A MotoGP motorjai csak versenyre készülnek, a Superbike legjobbjai alatt feltuningolt utcai sportmotorok száguldanak

– Vélhetően sokakat érdekelhet, mi a különbség a két királykategóriás motor, a MotoGP és a Superbike versenygépe között.

– A MotoGP-ben versenyző motorok prototípusok, ízig-vérig versenyzésre gyártják őket, és semmilyen alkatrészük nem kerül ki utcai forgalomba. A Superbike motoroknak az üzletekben is kapható sportmotorok az alapjai, ugyanaz a felépítés, a motor és a váz, ám a szabályok lehetőséget adnak bizonyos módosításokra, például a motor tuningolására, a hátsó lengővilla és futómű cseréjére, ráadásul a gép egy új, utcán nem használandó könnyű karbonidomot kap. Noha van teljesítménykülönbség a két motor között, az olyan technikás pályákon, mint a Balaton Park Circuit, ezek eltűnnek, vagy maximum két másodperc marad meg a MotoGP javára.

A 2007-es világbajnok hisz abban, hogy jövőre már több magyar is tt lehet a rajtrácson
A 2007-es világbajnok hisz abban, hogy jövőre már több magyar is tt lehet a rajtrácson    Fotó: MAMS

– Mi a különbség a két sorozat versenyhétvégéje között?

– A Superbike sokkal családiasabb, itt lehet paddock és boxjegyeket vásárolni, közel tud kerülni mindenki a versenyzőkhöz. A MotoGP viszont ugyanolyan prémium a motorsportban, mint a Forma-1 az autósportban. Igazi fesztivál, ahol minden a legmagasabb szintről szól, a maga megkötéseivel együtt.

Testvércsaták az aszfaltcsíkon, mennyire nehéz a fiatalabb testvér helyzete

– Jelenleg a MotoGP-ben egy testvérpár áll a világbajnoki pontverseny élén, Marc és Alex Márquez személyében. Az ilyen rivalizálás nem lehet ismeretlen, hiszen az öccse, Talmácsi Gergő is versenyzett, ráadásul nem is akárhogyan. Ő miért nem tudott hasonló pályaívet befutni?

– Gergő tényleg fantasztikus pályafutást ért el, olyan motorosok ellen versenyzett, min Toni Elias vagy éppen Dani Pedrosa. Mi nem voltunk egymás riválisai, hiszen én a kisebb, ő a nagyobb motorokat szerette abban az időszakban. Visszaemlékezve mögüle hiányzott az a stabil csapat, amelynek a segítségével fejlődhetett és rátalált volna a helyes útra. Kénytelen volt a lehetőségek miatt olyan versenyeket is bevállalni, amelyekről pontosan tudta, rengeteg veszélyt és kihívást rejtenek magukban. Végig technikai hátránnyal küzdött a riválisaihoz képest, és sokkal több volt benne, mint amit elért.

Marc és Alex Márquez csatája 2025-ben a katari vb-futamon:

– Ha már a Márquez-testvérek szóba kerültek. Vajon a fiatalabbik, Alex – aki maga is mindkét alacsonyobb kategóriában világbajnok volt – képes lehet legyőzni a nyolcszoros világbajnok bátyját?

– Egy testvér, főleg sikeres testvér árnyékából nagyon nehéz kitörni. Az öccs esetében ez ráadásul egy plusz nyomás, hiszen biztos, hogy állandóan majd az idősebb testvér teljesítményéhez mérik majd az eredményeit. Amíg Marc egy zseni, egy őstehetség, addig Alex soha nem volt a legtehetségesebbek között számon tartva – legalábbis ezt mondják a paddock szakemberei. Ugyanakkor ő a mezőny egyik legszorgalmasabb tagja, aki több év esés-kelését követően jutott el oda, amit ebben az idényben produkál. Senki sem gondolta róla, hogy egyszer a MotoGP-ben is a legszűkebb elit tagja lesz. Ám idén nemcsak ő, de más, főleg a másik Ducati-menő, szintén világbajnok csapattárs, Bagnaia sem tudja legyőzni a bátyját.

Talmácsi nem mindig vette figyelembe a csapatutasításokat, ezért lett világbajnok

– Ön is csatázott eleget a csapattársaival, több könyvet is lehetne írni a velük való csatározásairól...

– Voltak nehézségeim a csapattársaimmal, ezt sosem tagadtam. De ez természetes a motorsportban. Egy versenyzőnek mindig önmagát, a csapatát és a szponzorait kell képviselnie, és ha tud, akkor nyernie kell. Nagyon sokat tanultam a karrierem során, hogy bizonyos helyzetekben hogyan kell jól kezelni a szituációkat és ebben is segítem a mostani fiatal versenyzőket a megszerzett tapasztalatokkal. Egy csapattárssal véleményem szerint sosem baráti, hanem helyette professzionális kapcsolatot érdemes kiépíteni.

– Ennyi idő után elárulhatná: tényleg azt hitte anno, hogy van még egy kör a versenyből, és ezért előzte meg a vb-címért hajtó csapattársát, Mika Kalliót?

– Valóban ez az igazság. Egy körrel előbb intették le a versenyt, és én az egész futam alatt azon gondolkodtam, vajon előzhetek-e vagy sem mert nem volt egyértelmű az utasítás . Végül a célegyenesben megtettem, és amikor megláttam, hogy emelik a kockás zászlót, három másodpercem volt eldönteni, elveszem a gázt, vagy tovább húzom. Döntöttem, tovább húztam. Bevallom, nem gyötörnek rémálmok emiatt. A mai napig nem tudom, hogy jól döntöttem-e akkor, hiszen ennyi idő elteltével már érzi, tudja az ember, hogy mindkét oldalnak volt igazsága. Ez még 2005-ben volt, de 2007-ben világbajnok lettem. 

Talmácsi Gábor első világbajnoki futamgyőzelme 2005-ben:

– Aztán jött Aspar Martinez csapata, ahol két spanyol csapattárs ellen, spanyol főszponzor mellett és spanyol istállóban kellett 2007-ben megvívnia élete nagy harcát. Világbajnok lett, de jó szemmel nézte ezt a csapata?

– Általában lassabb motorokon ültem, mint a csapattársaim, mert én a Hondával versenyeztem az átigazolás előtt, és rögtön nem kaphattam meg a legújabb Apriliát. Ugyanakkor hagyták, hogy sikeres legyek, mert szem előtt tartották az egyéni érdekeimet. És a szezon végén spanyol csapatban, spanyol ellenféllel, spanyol pályán kellett megküzdenem a világbajnoki címért. Nem volt csapatutasítás mindenki húzhatta maximumon.A harmadik csapattársam, Gadea rendkívül sportszerűen nem avatkozott bele kettőnk harcába az utolsó futamon, végül megnyertem a 125-ös kategória vb-címét.

– Milyen a viszonya jelenleg Faubellel és Kallióval?

– Faubellel nagyon jó a viszonyom, például 2018-ban ugyanannál a csapatnál edzősködtünk. Sokat beszélünk egymással. Kalio viszont eltűnt, nyolc-tíz éve nem tallkoztam vele, fogalmam sincs, hogy mi lehet vele.

Az alma mégis messze esett a fájától?

– A kisfia már öt és fél éves. Lesz újabb motoros világbajnok a családban?

– A család mindig is nagyon fontos volt a számomra, és megfelelő minőségi időt töltök el a kisfimmal. Nem úgy tűnik, hogy motorversenyző lesz, holott bármelyik pályán körbemegy, van saját motorja, és ott van a saját pályánk is. De nem érdekli, inkább biciklizünk, illetve most beleszeretett az atlétikába a budapesti vb hatására.

Talmácsi Gábor legnagyobb sikere, 2007-ben a valenciai futamon világbajnok lett:

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.