Törvényre törve: célkeresztben Szász Károly

2003. 11. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lélegzet-visszafojtva figyel a pénzügyi szakma és a nemzetközi befektetői közönség. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről (PSZÁF) szóló törvény módosítását ugyanis a kormány nem vonja vissza. A változtatás lényege: Szász Károly elnök gyors eltávolítása, illetve a pénzügyminiszter különleges ellenőrzési jogának megteremtése.
Hiába tehát a nemzetközi és a magyarországi tiltakozás. Nem és nem: a Medgyessy-kormány ebben a kérdésben hajthatatlan. Pedig a napokban Elmar Brok, az Európai Parlament külügyi bizottságának elnöke fejtette ki, hogy aggályosnak tartja a PSZÁF elnöke elleni támadásokat. A Magyar Nemzeti Bank, amely határozottan ellenzi a felügyeleti munka függetlenségének megsértését, a módosítás kapcsán közleményben tiltakozott. Egy pillanatra azonban tegyük félre benyomásainkat, és vizsgáljuk meg, hogy a kormány mivel is indokolja a PSZÁF-ra vonatkozó jogszabályi módosításokat.
1. Első körben a döntéshozók úgy fogalmaztak, hogy szükséges a felügyelet szakmai megerősítése – ez a törvénytervezetből teljesen kimaradt.
2. Elhangzott az is, hogy a befektetőket és a betéteseket a változtatások után „fokozott védelem” (sic!) illetné meg – erre a tartalmilag felettébb zavaros kitételre ugyan vannak már jelek a javaslatcsomagban, ám a szabályozást csak később vezetnék be.
3. Értelmezhetetlen az a kormányzati következtetés is, hogy a pénzügyi piacok problémái csak a PSZÁF szervezeti átalakításával orvosolhatók. A jogszabály hatálybalépésekor ugyanis káosz keletkezne. Miközben Szász Károlynak és helyetteseinek rögtön távoznia kellene, a leendő operatív testület (felügyeleti tanács) tudniillik még nem működne. Noha a PSZÁF átmeneti (?) irányítója, a főigazgató már bizonyos jogosítványokkal ez időben elvileg rendelkezhet, személye ismeretlen, hiszen posztját nyilvánosan meg kell pályáztatni.
4. A pénzügyminiszterre ruházandó különleges ellenőrzési jogkör is problematikus. Ha a kormány forgatókönyve megvalósul, a pénzügyi tárca első számú embere – gyakorlatilag korlátozás nélkül – betekinthet a PSZÁF ügyeibe. Ennél a pontnál – legalábbis a kormányzati alapfeltételezés szerint – bárki visszakérdezhet: a pénzügyminiszter a befektetők és a betétesek védelmében tekintene a színfalak mögé?
Ide kívánkozik: a tervezet készítői csak formálisan kérték ki a Magyar Nemzeti Bank véleményét, a PSZÁF-ot pedig – vagyis azt a szervet, amelyről szól a törvénymódosítás – hivatalosan be sem vonták az egyeztetésbe. Ez utóbbi minimum jogsértő. De említsük meg azt is, hogy a PSZÁF létrehozása óta, azaz három éve megfelel az EU és az IMF nemzetközi normáinak. Olyanynyira, hogy októberben a kelet-közép-európai országok hasonló intézményei közül elsőként csatlakozhatott az Értékpapír-felügyeletek Nemzetközi Szervezetéhez (IOSCO).
Egyébként a Medgyessy-kormánynak – ha a jog és a tisztesség talaján állna – nem kellene erőlködnie. A jelenlegi törvény is lehetőséget biztosít ugyanis az elnök felmentésére, ám ezt szakmai szempontokkal is indokolni kell. Miután a 2002-es kormányváltás óta ilyet senki nem tudott felmutatni, csak a törvénymódosítás útján lehet eltávolítani a PSZÁF elnökét, helyetteseit, illetve szétverni a hitelintézeti, banki és pénzügyi szektor legfőbb őrének tekintett szervezetet.
Ebben az országban semmi sem elég drága?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.