Mi közünk van Trianonhoz?

Mottó: „(…) bevallom, én kidobott pénznek látom a szimbolikus ünneplésekre, emléktáblákra, szobrokra költött milliókat.”

2004. 06. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nos, ez a gondolat nem az ötvenes évek elején született meg, amikor a „vas és acél országát” építtették velünk az álombakók, ez a gondolat ma született meg, ráadásul egy kisebbségi sorban élő, egy erdélyi magyar fejében. S mivel ez a mi jó erdélyi magyarunk, Eckstein-Kovács Péter RMDSZ-es szenátor meg is osztotta velünk fenti gondolatát a HVG múlt heti számában, ideje nekünk is eltöprengenünk néhány dolgon. Ha ma akad egy erdélyi magyar, akinek kidobott pénz minden szimbolikus ünneplésre, emléktáblára, szoborra költött forint, akkor gyökerénél kell megragadnunk a kérdést: Mi közünk van nekünk Trianonhoz?
Jó kérdés ez, s mint minden jó kérdés, ezer másikat szül.
Mert mi közünk van anyánkhoz és apánkhoz, és mi közünk van ivadékainkhoz, ha egyszer a „mi urunk a pénz”?
De mi közünk van Szent Istvánhoz? Tényleg, mi végre őrizgetjük szentségként koronáját? Mi közünk van Árpád vezérhez s a honfoglaláshoz? Vajon miért szorul össze a torkunk, ha azt halljuk, Verecke?
S ugyan mi közünk van Szent László királyunkhoz? Termel-e minekünk bármilyen mérhető, kézzelfogható hasznot Szent László? Nem, nem termel. Szent László nem termel. Mégis… Vajon miért melegszik meg a szívünk, ha kimondjuk: Nagyvárad; ha kimondjuk: Tordai-hasadék…
S ugyan mi közünk van már nekünk a mohácsi síkhoz? Valamiért mégis könnybe lábad a szemünk, ha megállunk a Csele-patak hídján, ahová eleink emléktáblát tettek a csatából menekülő s vízbe fulladó Lajos király tiszteletére.
Ha eleink konzultáltak volna Eckstein-Kovács Péterrel, akkor nem öltek volna pénzt abba a felesleges emléktáblába. Inkább odaadták volna Eckstein-Kovács Péternek, hogy építsen belőle egy szép nagy bevásárlóközpontot. S akkor most nem lábadna könnybe a szemünk a Csele-patak hídján, s ha Mohácsra gondolnánk, nem gyógyítgatnánk mindjárt a lelkünket Hunyadi Jánossal és a nándorfehérvári diadallal…
Nándorfehérvár ma Belgrád.
Ám a harangok zúgnak ma is, minden délben…
De mi közünk van nekünk ehhez?
Mi közünk a Hunyadiakhoz, mi közünk igazságos Mátyás királyunkhoz?
Miért szorul ökölbe a kezünk, ha azt halljuk: Kolozsvár? Hiszen a Szent Mihály-templom és a Mátyás-szobor helyén is állhatna egy plaza végre, s akkor lenne temploma az Eckstein-Kovács-féle gondolatnak, lenne még egy temploma a korszellemnek.
Mert ugyan mi közünk Adyhoz és Csucsához?
Máraihoz és Kassához?
Csáth Gézához és Szabadkához?
Benedek Elekhez és Kisbaconhoz?
Radnótihoz és a Bori-noteszhez?
Tényleg: mi közünk van a holokauszthoz? Csak nem volt kidobott pénz a tavaly Marosvásárhelyen felállított emlékmű, amely a városból elhurcolt zsidóknak állít emléket? Eckstein-Kovács Péter, nem kellett volna abból a pénzből inkább internethálózatot fejleszteni? Nem? Aztán miért nem…?
Mi közünk van ezeregyszáz esztendőnyi történelmünkhöz – mi közünk van Trianonhoz? Nem gondoltuk volna, hogy ezeket a kérdéseket egyszer komolyan fel kell tennünk magunknak, de eljött ez a pillanat is. Ilyen lett a kor… A kor, amelyben élünk.
De ha már feltettük ezeket a kérdéseket, talán illő, hogy válaszoljunk rájuk. Mi közünk van tehát ezeregyszáz esztendőnyi történelmünkhöz, mi közünk van Trianonhoz?
Nos, a válasz egyszerű: múlt nélkül nem lehet élni.
Nem igaz. Lehet. Csak az egy más minőségű élet, egy másik dimenzió. Gondoljunk csak bele: ki az az ember, akinek nincs múltja, nincs tegnapja, nincs semmije, csak a jelen, csak az az egyetlen pillanat, amit éppen akkor átél, s boldogan gügyög benne? Az az ember a debil. A retardált.
Egy nemzet is lehet debil, egy nemzet is lehet retardált. Csak el kell venni tőle a múltját, a történelmét, s adni kell helyette színes üveggolyókat meg televíziót, benne sok-sok valóságshow-t. Máris kész a gügyögő, boldog debil.
Azért nehezedik miránk ezeregyszáz esztendőnyi történelmünk, hogy mégse legyünk ilyenek. Ne legyünk debilek. A magyar nemzet ne legyen Eckstein-Kovács Péter, ne legyen Anettka, s ne legyen Majka sem.
„A magyar ember bizonyos életkoron és értelmi fokon túl nem lehet kozmopolita. Én is túljutottam ezen a korhatáron. (…) A múlt csak lassan harapózik el rajtunk; az évek testileg, lelkileg és szellemileg viszszavisznek a világból széttörhetetlen körünkbe. Az értelemnek szüksége van az ifjúkori kozmopolitizmusra, aki viszont érett fővel is ki-be sétál az örök körön, már e gyanútlanságával elárulja félműveltségét.”
Cs. Szabó László írta e sorokat 1938-ban.
Nagy utat tettünk meg Cs. Szabó Lászlótól Eckstein-Kovács Péterig, s ideje van nagyon, hogy visszaforduljunk végre.
Mert mi is az az „örök kör”? A haza. A hazánk. S a haza, amelynek ezeregyszáz esztendőnyi múltja van, nem pusztán földrajzi fogalom. Nem lehet az, még Trianon ellenére sem.
A haza ott van a magasban. S a haza annyi, amennyit ismerünk belőle. Trianon csak az emberi ostobaság, kegyetlenség és aljasság örök mementója. De nem csak az ostobaság, a kegyetlenség és az aljasság örök. Az emlékezés és az élni akarás is örök. Minden kicsike, halálra ítélt falu harangja örök. Örök a harangok legutolsó kondulása. Csak a megapolisok, a nagy zabálások, az öröknek szánt és hitt fogyasztás, csak az új korszellem van pusztulásra ítélve.
A kereszténység, a keresztény egyház kétezer éve áll. Aztán mennyi hülye világmegváltó, s mennyi új korszellem hullt el ez alatt a kétezer esztendő alatt…
El fog múlni ez is. Nyugalom…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.