Hiányzik a magyar bor Európából

2004. 09. 14. 15:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most, hogy szeptember derekán a latin országokban ismét minden a borról szól, a magyar borok továbbra is fájdalmasan hiányoznak a nyugat-európai polcok zöméről. Annyi biztos, hogy a két nagy belga élelmiszerlánc, a GB és a kényesebb ízlést megcélzó Delhaize üzleteiből öt-ötben az önök tudósítója egyetlen üveg magyar bort nem látott, noha az Európai Parlament egy magyar tisztségviselője állítja, a GB egyik boltjában felfedezett néhány tokajit és egri bikavért.
A magyar borok hiánya a világ szupermarketeiből, legjobb szállodáinak éttermeiből – a hamisítatlan maugham-i hangulatot árasztó thaiföldi Royal Meridien Phuket Yacht Klubtól a pompázatos ománi Al Bustan Palace-ig – botrány, ahogyan az egypártrendszer összeomlása után megújulásra gyakorlatilag képtelennek bizonyult magyar gasztronómia külföldi jelenlétének hiánya inkább megérdemelt. Botrány, hiszen a másfél évtized alatt minőségileg tökéletesen leromlott spanyol Rioja borok helyét nyugodt lélekkel foglalhatnák el nem csak az első vonalba tartozó magyar vörösborok. És ha a 4-6 eurós kategóriában a portugál Vinho Verde (a „zöldborok”) hatalmas szakaszokat foglalnak el a belgiumi polcokon is, akkor semmi oka nem lenne, hogy – például – Duzsi Tamás játékosan Fürtikének elnevezett könnyű fehérbora ne legyen ott. A magyar borászok elsőrangú bortermelők, de anyagilag nem bírják a piacok megteremtésének roppant terhét. Szégyen és a nemzet meggazdagodása potenciális forrásainak bűnös parlagon hagyása, hogy a kormányok – legyenek azok jobb- vagy baloldaliak – az SZDSZ dogmatikusai által erőltetett, neoliberális modellt alkalmazva magukra hagyták a borászokat, szemben például a 15 milliós Chilével, ahol – a santiagói kormány diszkrét, de erőteljes támogatásával – a Concha y Toro borház villámgyorsan a világ tizenegyedik, a tőzsdén nagyon is erősen jegyzett, legnagyobb borforgalmazójává vált, maga mögé utasítva az amerikai Robert Mondarit, a brit Allied Domecqet, de a francia LVMH-t is.
A bor gigantikus profitot eredményező üzleti vállalkozás. A világ legnagyobb borforgalmazója, az amerikai Gallo évente 549 millió litert ad el.
Egyszerűen érthetetlen és elfogadhatatlan, hogy az Európai Unió országaiban a szupermarketek polcai roskadoznak a különben tényleg jó chilei, argentin, dél-afrikai, ausztrál és új-zélandi boroktól, de az uniós tag Magyarország termékeit ott csak – jó esetben – mutatóban látni. Az önök tudósítója szemtanúja volt annak, hogy a Delhaize egyik üzletében az éppen akkor felrakott, palackonként 43 euróért kitett Sauternes Chateau Rieussecből egy perc alatt három üveget vittek el.
A budai Várban szeptember 9-e és 12-e között 10 ország 130 kiállítója mutatta be borait. Öröm, hogy a magyar fogyasztók előtt a kínálat bővül. De talán Belgiumban is megérne egy misét egy magyar borbemutató.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.