Mit jelent a hazafiság a hazai szocialisták értelmezésében?

Tõkéczki László
2004. 12. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány úr, az újító kedvű szocialista milliárdos – aki egyébként látványos hamissággal szívre tett kézzel énekli a Himnuszt – látványosan lerúgta a trianoni országról a kisebbségi magyarokat. Természetesen ugyanezt tette hűséges fegyverhordozója, az egyébként történész foglalkozású pártelnök, Hiller úr is. Mert hazafiságnak úgy kell lennie, mint régen is, amikor a Ki tud többet a Szovjetunióról?, s ezzel Ki tud kevesebbet Erdélyről? című hazafias és korszerű vetélkedők zajlottak. Hazafiak vagyunk a vörösségig, de mi közünk van a kisebbségi magyarokhoz?
Gyurcsány úr és Hiller úr úgy van a hazafisággal, mint ’56-tal, úgy van köze hozzá, hogy megmondja
– utólag –, milyen legyen az. Most éppen baloldali és bátor, s így egyértelmű az is, hogy az ’56-osok a hazaáruló Kádár-rezsimet akarták, ahol hűséges elvtársakat már nem akasztottak. A kisebbségi magyarokat pedig az internacionalistán soviniszta testvér-elvtársakra bízták, hogy mindenki jól érezze magát. A szocialista hazafiság tehát igen mélyen gyökeret vert az ’56 után született ifjúszocialista-garnitúrában. Olyannyira, hogy még a kisebbségi magyarok szintén kommunista jellegű szervezeteinél is jobban tudják, mire van szüksége a kisebbségi magyaroknak. Még Markó Béla is elképed azon, amikor megtudja, hogy mi a saját véleménye. A szocialista hazafiság ugyanis – mint tudjuk – a leghaladóbb osztályérdek kifejeződése. Vagyis azoké, akik régi-új osztályként mindig is forgatják előre, a maguk érdekében, a történelem kerekét. (Régen az egyetemes vagyontalanság, ma a mindent privatizáló egyéni milliárdosság felé.) Mit értenek holmi elmaradott erdélyi magyarok hazafiságon, amikor a tehetségtelen, gyűlölködő vénember, Kovács László már Brüsszelben viszi a kozmopolitizmus kifizetődő üzletét?
Vegyük tudomásul, hogy a hazafiság a nemzetiségre való tekintet nélküli hatékonyság. Az tehát, hogy mindenki elmegy rászorultsági segélyre, akire nincs szükség a maximális profit szempontjából. Ezt természetesen „Imre” (Nagy Imre) is így gondolná, hiszen ő is mindig érzékeny volt az újra. A kisebbségi magyarok pedig feleslegesen ragaszkodnak a régihez, önmagukhoz. Pedig tanulhattak volna Medgyessy Pétertől, aki tudott újítani, noha Erdélyben „cserepedett”, s Budapesten ünnepelte meg Erdély elszakítását. S ugye, milyen elégedettek voltak a román elvtársak: nem is engedték indulni a nacionalista magyarokat a választásokon, hiszen a két nép barátsága és a zavartalan üzletmenet mindent megér. Mert ma az a jó hazafi, aki a multinacionális vállalatok vámszabad virágzásában gyönyörködik, amelyek hazai telephelyen olcsón gyártva viszik jó hírünket a világban. S azok a jó hazafiak, akik örülnek annak, ha progresszív sajtóbarátaink leleplezik a dühöngő itthoni antiszemitizmust és az áskálódó jobboldali pártokat. A hazafiság ma teljesen európai és amerikai, csupán csak nyelvében – ideiglenesen, amíg Magyar Bálint programjai be nem érnek – magyar. Ezért is felesleges a kettős állampolgárság. Arra a kevés időre csak felesleges bonyodalmakat okoz. Legyünk európaiak, mint ahogy a délvidékiek már voltak jugoszlávok, s akkor minden leszünk.
Egy magyar szocialista – a „liberálisokról” már nem is szólva – akkor jó hazafi, ha mindig másokért áldozza magát, mer kicsi lenni, sőt egyáltalán nem lenni, hiszen akkor senkinek nem okoz problémát, s gondtalan magyarrá lesz, mert mindenki szeretni fogja. Felelőtlenség manapság is – s egyáltalán, valaha is, bármikor – magyarkodni, amikor az ember internacionalista/kozmopolita is lehet. Legjobbjaink is mindig arra vágytak, hogy jobb nem magyarok legyenek. Itt van például Ságvári Endre, aki ma is példa lehet, mert előttünk járt. Hiszen az ő hazafisága az antifasizmus volt. S az csak véletlen, hogy e telephelyen harcolt a proletárdiktatúráért. „Endre” most nyilván a teljes privatizációért harcolna, s a kórházak nyereségérdekeltségi átalakításáért, minden közvagyon eladásáért. „Endre” is értette az időket. Akkor lőtt rendőrökre, amikor annak ideje volt. Akkor persze a hazafiság nem a követhetetlen pénzátutalásos vállalatgründolásokban virágzott, de a mai bátrak ezt elnézik neki. Bocskait már nem nagyon ünneplik, de Balassiról – talán életmódjának fordulatos modernsége miatt s szerelmi lírája okán – még alkalmanként szó esik. Korunk hazafias célja azonban már a buktathatatlan és testnevelésből nem osztályozható, tanulás alól felszabadított, zsigerileg kreatív gyermek, aki majd közpénzen utazó nagykövetként csak a koktélok és whiskyk minőségével törődik – egyetemesen. S eszébe sem jut a kisebbségi magyar, aki egyébként is naponta élvezheti a csodálatos multikulturalizmust. Ő már reflexből tudja Eörsi Mátyás igazságát – nem érdekem a kettős állampolgárság, mert a megmaradt kisebbségi magyaroknak fontos a magyarságuk, önmaguk. Rajtuk nem fog holmi ócska SZDSZ-es modernség, s a vörösséget alkalmi trikolórként lóbáló MSZP-s zsebpolitika.

A szerző történész, egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.