A győzelem napja a vesztesek szemével

Tamáska Péter
2005. 05. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa második világháborús múltját a nagy világégés befejezésének 60. évfordulóján még mindig az antifasiszta harc moralizáló ideológiájával próbálják magyarázni a győztesek. Nézzük azonban ezt a fura két napot egyszer a vesztes szemével is. A nyugatiaknak május 8., keleten 9-e a győzelem napja: az egy nap különbség a reimsi és a karlshorsti fegyverletételi aktus között már-már a szövetségeseket elválasztó ideológiai különbséget tükrözi. Az akkori diplomáciai jelentésekből is egyértelmű, hogy az angolszászokat és a szovjeteket nem a demokráciáról vallott nézetek kötötték össze, s nem is a morál. A keleti német területeken a földművesben is burzsoát látó szovjet katonák a győzelem után büntető- és munkatáborokba kerültek, Poroszországot pedig – amely két évszázada a civilizáció motorja volt a Baltikumban – elnémetesedett szlávjaival együtt kiradírozták a föld színéről. A Vörös Hadsereg bosszúja az 1941-es támadásért és a megszállás borzalmaiért rettenetes volt. A porosz városkák és falvak lakóit mongolok módjára pusztították el. A németek által rövid időre visszafoglalt Nemmesdorf halottai láttán még a sokat látott katonai tudósítókat is rosszullét fogta el. A megerőszakolt és utána legyilkolt asszonyok és kislányok képei talán megrendítőbbek, mint nyugaton a német barbárság példájaként emlegetett oradouri templom asszonyainak és gyerekeinek összeégett tetemeiről készült egyetlen felvétel. Németország keleti részein sok Nemmesdorf volt.
„A fegyverletétel napja – írta Konrad Stangl, a kapitulációt aláíró Keitel marsall egyik kísérőtisztje – éles cezúrát jelentett a német és az európai történelemben.” Talán arra gondolt, hogy a Berlin utcáin harcoló SS-eknek majdnem a fele külföldi volt, s közülük a skandinávok, a baltiak és a franciák elvi antikommunizmusát is maguk alá temették a birodalmi kancellária romjai? „Keitel kétszer is mondta, hogy Jawohl (Rendben van). Csak ennyi hangzott el, semmi más” – emlékezett vissza Anatolij Mednyikov, a szovjet rádió Berlin-Karlshorstból tudósító riportere. A Wehrmacht főparancsnoka „ezekkel a szavakkal semmi mást nem akart a világ tudomására hozni, mint azt, hogy a Wehrmacht és a német társadalmi rend összeomlott”. Stangl szerint mégis „megváltás és felszabadulás volt, hogy az értelmetlen halálnak véget vetettünk”, de szavaiból hiányzik mindama pátosz, amelyet a győztesek felszabadulás címén a vesztesekre hatvan év óta ráerőltetnek. A pontos fogalmazást e téren Iring Fetscher politológus adta meg: „A vereség volt a mi felszabadulásunk.”
René Bondoux, aki Jean Lattre de Tasigny tábornok kíséretében vett részt az aláíráson, tudósít arról a fesztelenné vált hangulatról, amely a német delegáció távozásával elöntötte a karlshorsti kaszinót: „Amikor a német küldöttség elhagyta a termet, a szövetséges tisztek ujjongásban törtek ki. Hurrázás, örömkiáltások. Hasonlítottak azokra a focirajongókra, akik csapatuk győzelmét ünnepelik.” Mit érezhetett az orosz Zsukov marsall, Berlin hódoltatója örömén a német fegyverletételi okmányt az 1940-es francia összeomlás miatt nem főszereplőként, csak tanúként aláíró tábornok, aki már a németekkel való kollaboráció címén oroszos tömegkivégzésekkel operáló honi kommunistái fegyveres puccsának megelőzésén s az indokínai kommunisták legyőzésén törte a fejét? Sir Winston Churchill öröme a londoni alsóházban sokkal meggyőzőbb volt: „Ellenségeink feltétel nélkül való kapitulációja az emberiség történetének legnagyobb örömünnepére adott jelt.”
Nyomor, éhség és erőszak uralkodott Berlinben, azonban a teljes győzelem kihirdetése után a szovjet hadsereg lerongyolódottan s kifáradva is olyan boldognak bizonyult, mint azt Churchill állította. A fiesztához háttérnek ott voltak a gyűlölt város romjai. Mint jó negyven évvel később a filozófus Fukuyama a kétpólusú világrend kezdődő összeomlása láttán, egy kis berlini színésznő is megfogalmazta akkor ott, hogy „egyszer csak véget ért a történelem”.
„Az oroszok egész nap a Nagy-Oroszországról szóló hazafias dalokat énekelték, egyre hangosabban, ahogy közeledett az alkony – írta tudósításában az oslói Theo Findahl. – A katonák különadag konyakot kaptak. A németek pincéikbe s a föld alá bújnak, hogy védjék a nőket. Este kilenc felé géppisztolysorozatokat lőnek az égbe az oroszok. Dübörögnek a légvédelmi ágyúk, vadászrepülők sivítanak, még egyszer eljátsszák a háború jól ismert s félelmes dallamait, ezúttal mintegy a Vörös Hadsereg pezsgő győzelmi marsaként.”
Antony Beevor Berlin, 1945 – Az összeomlás című könyvében tág teret szab ama féktelen nemierőszak-hullám bemutatásának, amely az oroszok német földön való harcait kísérte. Az általa példaként kiragadott jelenetek semmiben nem különböztek a tévéképernyőn ma is látható afrikai törzsi háborúk képeinél: akkor, 1945-ben a kiszolgáltatott dél-szudániak vagy tuszik a németek voltak. A berliniek sokáig emlékeztek a „vadászat óráira”, arra, hogy „minden éjjel sikolyokat hallottak. A becslések szerint a két legnagyobb berlini kórházban a nemi erőszak áldozatainak száma 95 ezer és 130 ezer között volt. (…) A Kelet-Poroszországban, Pomerániában és Sziléziában (erőszakot) szenvedő 1,4 millió nő halálozási aránya azonban jóval magasabb volt (mint a fővárosban rekedteké). Összesen legalább kétmillió német nőt erőszakoltak meg, és a kisebbség jókora hányada, hacsak nem a többség, többszörös erőszak áldozata lett.” A megvadult s az alkoholtól feltüzelt katonák a táborokból kiszabadított zsidó és orosz nőket sem kímélték, de saját bajtársnőikre is rátámadtak. Nagyon nehéz volt megállapítani, hogy a fiatal szovjet tisztek, amikor azt állították, hogy a Vörös Hadseregtől távol áll a fosztogatás és az erőszak minden formája, cinikusak voltak-e, vagy a teljesen vak, komszomolista idealizmus dolgozott bennük? Egy táborból szabadult francia hadifogoly a háború neves szovjet-orosz krónikásához, Vaszilij Grosszmanhoz lépve nem véletlenül mondta:
„Monsieur. Kedvelem az ön hadseregét, ez az oka, hogy olyan fájdalmas látnom, hogyan bánnak a lányokkal és az asszonyokkal. Ez igencsak árt a jó hírének.” Amikor a francia foglyok ezekről hazatérésük után beszámoltak, még a kormányra törő francia kommunista pártvezérek is megborzadtak a hallottaktól. Igaz, a Berlinbe később érkező amerikai katonáknak olyan tömegben állt a feketepiac keményvalutája, a „cigaretta pénznem” a rendelkezésükre, hogy nekik valóban nem kellett senkit sem megerőszakolniuk. Később, amikor a családoknak az éhezéssel kellett szembenézniük, amúgy is feleslegessé vált a nőkkel szemben a testi erőszak még orosz részről is.
A Német Szövetségi Köztársaság menekültügyi minisztériuma 1966-os összesítése szerint a keleti, elszakított tartományokból (Kelet-Poroszország, Kelet-Pomeránia, Kelet-Brandenburg és Szilézia) 6 944 000, Csehszlovákiából 2 921 000, a többi kelet-európai országból 1 865 000 németet, összesen 11 730 000 őslakost üldöztek el a győztesek. A pogromok és a halálmenetek későbbi elemzések szerint még India és Pakisztán 1948. évi szétválásának szörnyűségeit s vallási alapon kirobbant emberirtásait is felülmúlták. A kiűzetés ugyanis 2 111 000 halottal és eltűnttel járt, s csak a művelt és demokratikusnak mondott csehek számláján 267 000 halott német található. Az viszont a történelem kegyes, hegeli fintora, hogy a Benes elnöktől kollektív büntetlenséget kapó halálbrigádok tagjai 1948 februárjában munkásmilicista egyenruhában nagyobb osztályharcos cinizmussal törik meg majd a cseh polgárságot, mint az 1939 márciusában bevonuló, a cseheket néha másodrendű árjáknak is becéző németek. S mivel Szlovákiából a prágai kormányzat a Szudéta etnikai űrbe sok cigányt telepített be, ma ott a német kérdés helyett a romák ügyeit vitatják nagy komolysággal és jóval nagyobb megértéssel, s nagyon szerényen viselkednek, ha Ostrava, Teplice vagy Ustí nad Labem gettóit járják. Túl vannak a német problémán, de elfelejteni sohasem fogják.
Még jó, hogy a németekkel a békeszerződést elnapolták, s aztán 1955-ben a párizsi szerződések ratifikálásával és kétoldalú határgaranciákkal helyettesítették. Valószínűleg a világtörténelem legrosszabb békeokmányát úsztuk meg. Ugyanis Jalta és Potsdam súlya is van akkora, mint a XX. századi német bűnök együttvéve. S miközben a kommunista Kína és a Szovjetunió haláltáborait félig-meddig meg nem történtté tesszük, a légkör a németekkel szemben csak a holokauszt kapcsán tanúsított elítélő magatartásuk miatt enyhült meg.
Átvedlettek, és ezt a művelt világ elismeréssel honorálja. A levegőből, repülőgépen hozott halál háborús bűn voltát elutasító nyugati magatartás folytán pedig az amerikaiak változatlanul tiszteletre méltó embereknek tekintendők, még ha a nyugati front s a Rajnán való átkelés, a porig bombázott rajnai és Ruhr-vidéki városok képe – amelyet most sorozatokban is bőségesen megkap a német tévénéző – legalább olyan sokkoló, mint az orosz nehéztüzérség sújtotta oderai hídfőké. Egyébként nem véletlen, hogy az emlékeit és okmányait oly szentimentalizmussal őrző német családok egy tekintélyes része – menekültek és kibombázottak millióinak leszármazói – csak a dédszülőkig tudja visszavezetni a származását: papírjaik elpusztultak a háború poklában. Ez a kényszerű „amerikanizálódás”, mondhatni társadalmi mobilitás annak is köszönhető, hogy az amerikai légierőben szolgáló számtalan német származású, de németül már nem beszélő, s nagy- vagy dédszüleire az amerikai etnikai kohónak köszönhetően alig emlékező katona – mint mondani szokás – lebombázta ősei földjét.
Egy dolog tagadhatatlan: a háborút a németek kezdték el. S mint Beevor is idézi az összeomlásról szóló könyvében rezüméként történésztársai véleményét, „az ország, amely 1933-ban annyira vágyott a jogrend után, a történelem egyik legbűnösebb és legfelelőtlenebb kormányával végezte. Az eredmény az volt, hogy a keletporosz nők és gyerekek mellett saját emberei is hasonló szenvedéssel néztek szembe, mint amivel Németország a lengyel és szovjet civileket sújtotta”. S nemhogy megmentette volna a bolsevizmustól Európát, a szívébe hozta azt.

A szerző történész, levéltáros

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.