A gyógyszerészszakma négy kérdése

Hankó Zoltán
2006. 08. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vegyes érzelmekkel olvasom a Zöld könyvnek nevezett lózunggyűjtemény nyilvános változatát, amelyben a szabad demokrata egészségügyi miniszter rendszerváltó hevülettel bizonygatja, hogy milyen katasztrofális annak a mai magyar egészségügyi irányításnak a teljesítménye, amelyért hosszú éveken át a jelenlegi koalíciós partner felelt a kormányzati munkamegosztás szerint. A rossz irányításnak persze rossz egészségügy a következménye, aminek a radikális átalakítása elkerülhetetlen. De ezt a szaktárca jelenlegi vezetése tudja, és bátran vállalkozik is rá. Én viszont végigolvasva a könyvet nem tudom, hogy az éles kritika és a rendszerváltó hevület ebben a formában megalapozott-e: a könyv nyilvánvaló csúsztatásai, érthetetlen megfogalmazásai, a mondanivaló (tudatosan vállalt?) pongyolasága, a szakmai vitára is lakossági verzió tálalása óvatosságra intenek. És az is elgondolkodtat, hogy miért van szükség a Zöld könyvre, ha a dilemmaként tálalt felvetéseit a párhuzamosan készített kormány-előterjesztés konkrét intézkedésekkel és határidőkkel megoldottnak tekinti.
A Zöld könyv a gyógyszerellátással is rendszerváltó hevülettel foglalkozik, teljes körű patikaliberalizációt, új tulajdonosokat és patikán kívüli gyógyszerárusítást akar. A rendszer gyökeres átalakítása azonban már a múlt század kilencvenes éveiben megtörtént: az állam a gyógyszerészszakma javára lemondott a gyógyszerellátó struktúra tulajdonlásának és működtetésének jogáról, miközben megőrizte a szabályozás, az engedélyezés, az ellenőrzés és a nem megfelelő tevékenység szankcionálásának a jogát. A gyógyszerellátás új struktúrája kialakult, és tulajdonosi viszonyai rendezettek, bár több súlyos – elsősorban finanszírozási problémákból fakadó – feszültséggel ma is szembe kell nézni. A miniszter feladata tehát ma már nem a tulajdonosi viszonyokig lenyúló újabb rendszerváltó átalakítás kierőszakolása, hanem a működési zavarok kiküszöbölése és a rendszer optimalizálása. A Zöld könyv ennek az előkészítésére nem alkalmas, mert a téves problémafelvetés miatt rossz kérdéseket tesz fel, amelyekre nem lehet jó válaszokat adni.
Ahhoz, hogy a miniszter a feladatainak eleget tehessen, tehát felügyelje és szabályozza a gyógyszerügyet, a könyvben szereplők helyett először a következő kérdéseket kellene feltenni, ugyanis az ezekre adott válaszoktól kell függenie minden további lépésnek.
1. Érvényesül-e a gyógyszerbiztonság? A betegnek tartania kell-e attól, hogy nem megfelelő gyógyszert kap, illetve csalók prédájává válik? Veszélyes anyagról van szó ugyanis, ami nemcsak gyógyítani, hanem ölni is tud: hozzáértő kézben csodákra képes, felelőtlen körülmények között hatalmas károkat okozhat. A kérdés nem elméleti jellegű: vannak ugyanis országok (az Európai Unióban is), ahol olyan a gyógyszerforgalmazás struktúrája, hogy a hamis gyógyszerek napi problémát jelentenek, és rengeteg egészségkárosodást okoznak. A gyógyszerellátás mai rendszere Magyarországon elvileg jól szolgálja a gyógyszerbiztonságot, mert a gyártól a betegig minden doboz útja nyomon követhető. Képzett szakemberek személyes felelőssége a megfelelő minőség biztosítása, de a gyógyszerbiztonság megőrzéséhez például az ellenőrző szakhatóság működési feltételeit is biztosítani kellene, az azonban laboratóriumi hátterének elvesztését követően az utóbbi időben radikálisan korlátozni kényszerült ellenőrzési aktivitását. A gyógyszerbiztonsággal senki nem játszhat, és minden változtatás első számú szempontja annak gyógyszerbiztonságra gyakorolt hatásvizsgálata.
2. Megfelelő-e a gyógyszerellátás biztonsága? A kérdésnek egyaránt vannak szabályozási és finanszírozási vetületei: a betegnek nemcsak gyógyszertárra van szüksége, hanem gyógyszerre is, kifizethető áron. A szabályozásnak egyszerre kell kielégítenie a beteg jogos igényét a minél tökéletesebb ellátásra és biztosítani a gyógyszerek árába beépülő logisztikai költségek alacsony szintjét. Hiába van minden utcasarkon éjjel-nappal nyitva tartó gyógyszerárusító hely, ha a gyógyszer megfizethetetlenül drága, illetve hiába olcsó a gyógyszer, ha a betegnek kilométereket kell utaznia érte. Ideális helyzet nincs, de reális kompromisszum mindig köthető. A helyes arányok megtalálásához részletes elemzésekre, aprólékos egyeztetésekre és politikai bölcsességre is szükség van. Erre vonatkozó elemzések a Zöld könyvben nincsenek, körültekintő egyeztetésre a kormányhatározatban rögzített határidők mellett nincs esély, sőt a politikai bölcsesség hiányára, mi több, felelőtlenségre utal a miniszter kampánya, aki szerint azért van szükség „patikaliberalizációra”, mert „a pályakezdő gyógyszerész nem nyithat automatikusan patikát”. A rendszerszerű gondolkodás hiányára vall, hogy a miniszter kapacitáskorlátozással és a hozzáférhetőség szűkítésével akarja az egészségügyi költségeket visszaszorítani, de a gyógyszerellátásban „több patikát, olcsóbb gyógyszereket, jobb ellátást” ígér úgy, hogy a városokban szabad versenyt hirdet, a falvakban meg állami támogatással akarja a magántulajdonban lévő patikák fennmaradását biztosítani.
3. Megfelelők-e a patikai szolgáltatások? A kérdés megválaszolása az előzőnél is árnyaltabb megközelítést igényel. Egyrészt azért, mert a vizsgálandó szolgáltatások a nyitvatartási időtől a páciens öngyógyító döntésének megfelelő segítésén és a költségtakarékos gyógyszer-helyettesítésen át egészen a kényelmi szolgáltatások nyújtásáig terjedhetnek. Másrészt azért, mert a szolgáltatások mindig nehezen standardizálhatók. Harmadrészt pedig azért, mert az ágazati miniszter és a szakma közös felelőssége az elvárt szolgáltatások meghatározása és a fejlesztések irányának kijelölése. Az előrelépés alapfeltétele a miniszter politikai és a szakma társadalmi felelősségének összehangolása, valamint az elvárt szolgáltatások végzéséhez a pénzügyi feltételek biztosítása. A feladat nem egyszerű, de nem is lenne megoldhatatlan: a szolgáltatások tudatos fejlesztésének jó példája a néhány hónapja leköszönt Rácz Jenő egészségügyi miniszterrel kialakult együttműködés a cukorbetegség és a magas vérnyomás gyógyszerészi gondozási modellkísérleteinek megindítására, amelynek létezéséről és folytatásáról a Zöld könyv még csak említést sem tesz.
4. Költséghatékony-e a rendszer, azaz arányban állnak-e a ráfordítások a betegek és a társadalombiztosítás által megvásárolt patikai szolgáltatásokkal? A költséghatékonyságot elvileg lehet csak a közvetlen disztribúciós-logisztikai költségek alakulását elemezve vizsgálni, de nem érdemes. A gyógyszerellátás ugyanis nem attól lesz költséghatékonyabb, hogy egyes gyógyszerek gyógyszertáron kívüli árusítását megszervezzük, a gyógyszertárak a kieső bevételeiket pedig más termékek forgalmazásával kompenzálják, vagy az egyetemi végzettségű szakemberek foglalkoztatása helyett olcsóbb megoldásokat keresünk. A gyógyszerek szabad hozzáférésének költségmegtakarítását ugyanis többszörösen felülmúlják a gyógyszerbiztonság sérüléséből eredő többletköltségek. Gyógyszerkárosodás miatt a liberális forgalmazási rendszerű Egyesült Államokban több ember hal meg évente, mint közlekedési balesetben! A költséghatékonyság igazi tartalékai máshol találhatók. A kérdést ezért inkább úgy kell feltenni, hogy lehet-e a jelenleginél takarékosabb rendszert kialakítani és működtetni anélkül, hogy a gyógyszerbiztonság és az ellátásbiztonság ne sérüljön, továbbá a minőségi szolgáltatások se csorbuljanak. Kérdésként vetődhet fel az is, hogy a pótlólagos források hogyan hasznosíthatók legjobban.
Nemzetközi adatok igazolják, hogy a krónikus betegek együttműködési készsége az idő előrehaladtával orvosukkal folyamatosan romlik, egyes felmérések szerint gyakran az 50-55 százalékot sem éri el. Ez azt jelenti, hogy a gyógyszereket nem megfelelően szedik, és életvitelük sem igazodik az előírásokhoz. Ez lényegében azzal jár, hogy az orvosi ellátásukra és gyógyszerelésükre fordított pénz nagy része kárba vész: a kezelés ellenére munkaképességük korlátozott, életminőségük rossz, szövődményeik súlyosak, halálozási adataik ijesztők. Hatalmas összegekről van szó itthon és világszerte egyaránt: a gyógyszerköltség itthon az ötszázmilliárdot is meghaladja forintban, világszerte pedig dollárban. Az orvos-beteg együttműködés javításában kulcsszerepe van a gyógyszerésznek és az orvos-beteg-gyógyszerész kapcsolatrendszernek: a beteg gyógyszeres terápiájának menedzselése minden felmérés szerint jelentős mértékben javítja a kezelés hatékonyságát. Nem lehet racionális cél tehát a gyógyszerész kiiktatása a rendszerből, sőt szerepének erősítésére van szükség, mert ez minden szervezeti vagy strukturális átalakításnál költséghatékonyabb: a gyógyszerek okozta károsodások visszaszorításával és az orvos-beteg kapcsolat javításával elősegíti a munkaképesség megőrzését, a szövődmények elkerülését, és csökkenti a korai halálozást. Az orvos-beteg-gyógyszerész együttműködés formáinak kialakításakor nemcsak a kompetenciaköröket kell újragondolni, hanem a támogatáspolitikai szempontokat is, de a Zöld könyv ezeket is a messziről jött ember bátorságával intézi el.
Sajnos a fentebb felvillantott négy kérdés közül egyik sem került szóba a Zöld könyvben, ahol a kérdések kérdése, amire a miniszter a gyógyszerügyi fejezet végén választ kér: „Lehessen-e kapni egyes vény nélküli gyógyszereket szupermarketekben és benzinkutaknál, vagy minden gyógyszert továbbra is csak a gyógyszertárakban lehessen beszerezni?” No comment.

A szerző gyógyszerész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.