A játszma fő tétje a jövőbeni gázár

Gyürk András
2007. 04. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több cikk is megjelent az elmúlt napokban a Magyar Nemzet hasábjain a belpolitikában és a nemzetközi színtéren is nagy vitákat kiváltó gázvezetéktervek témájában. Pró és kontra szinte minden elhangzott már ellátásbiztonságról, a nagypolitikai összefüggésekről és Oroszország szerepéről. Egy dologról azonban alig esett szó. Az árról. Arról a nem lényegtelen kérdésről, hogy miként hathat majd a hazai gázárak alakulására az uniós Nabucco vagy az orosz Kék Áramlat vezeték megépülése.
A választ érdemes két rövidhírrel kezdeni a közelmúlt oroszországi gáztörténetéből. Az első a világszerte nagy politikai vihart kavart tavaly januári orosz–ukrán gázválság után három héttel mindössze mínuszos helyet kapott a sajtóban. Időjárási okokból – egy hirtelen hőmérséklet- zuhanás következtében – Oroszország pár napra átmenetileg csökkentette a nyomást az Európába futó gázvezetékekben annak érdekében, hogy ki tudja elégíteni a nagy hideg következtében megnövekedett hazai igényeket. A második hír pedig csak Oroszországban keltett némi feltűnést a múlt nyáron. A fogyasztás szempontjából nem kritikusnak számító évszakban egyes erőműveket gázkorlátozás miatt átmenetileg olajtüzelésűre kellett átállítani.
A két történet valójában fontos problémára irányítja rá a figyelmet: Oroszország mint stabil ellátó korlátaira és sebezhetőségére. Gyakran halljuk, hogy Moszkva a világ bizonyított földgáztartalékainak negyede felett diszponál, s e mutatószám tekintetében kétségkívül verhetetlen. Csakhogy azokat a tartalékokat ki is kell bányászni valahogy, márpedig az elmúlt időszakban ezt a feladatot igencsak elhanyagolta a Gazprom, ahogyan ezt a minap a Nabucco-pártisággal aligha vádolható orosz állami számvevőszék is megerősítette. Mindeközben a jelenlegi orosz termelés oroszlánrészét biztosító nyugat-szibériai óriásmezők csúcsra járatva sem tudják fedezni a hazai és az exportszükségletet, és lassan megkezdődik a kimerülésük. A feltárandó új mezők kiaknázása nagyon kezdeti stádiumban van, rendszerbeállításuk pénz- és technológiaigényes. Az egyik legnagyobb készletet például a Barents-tenger sarkkörön túli vizei rejtik, de a Gazprom egyrészt nem rendelkezik mélytengeri fúrástechnológiával, másrészt a szélsőséges időjárási körülmények közti kiaknázás elképesztő emberi és pénzügyi energiákat igényel, ami természetesen a fogyasztói árban is jelentkezik majd.
A valóság mindezek következtében az, hogy Oroszország már ma sem tudja saját termeléséből fedezni földgázfogyasztását és -exportját, ezért szükségletei nem kis hányadát Közép-Ázsiából – elsősorban Türkmenisztánból – szerzi be. A hírek szerint a Gazprom a körülbelül 80 dollárért felvásárolt türkmén gázt nagyjából 250– 300 dollárért értékesíti pár ezer kilométerrel nyugatabbra, például hazánkban. Mindezt azért teheti meg, mert a Szovjetuniótól örökölt csővezeték-hálózat földrajzi elhelyezkedése miatt Közép-Ázsia országai jelenleg csakis orosz közvetítéssel tudják értékesíteni földgázukat. És már itt is vagyunk az elején feltett kérdésünknél, az árnál. A magyar földgázimport egy jelentős hányada már ma is közép-ázsiai eredetű, és a fenti üzletmenet révén orosz közvetítéssel kerül hazánkba. Egyáltalán nem mindegy, hogy ezt a gázt a Nabucco vezeték révén közvetlenül a (türkmén, kazah) termelőtől, vagy a szállítást monopolizáló, s ezáltal az árat felhajtó orosz közvetítőn keresztül szerezzük be. A Nabucco ráadásul – amellett, hogy Európa számára utat biztosít Közép-Ázsia jelenleg Oroszország által monopolizált készletei felé – olyan új forrásokat is elérhetne, mint Azerbajdzsán kiaknázás alatt lévő és jelentős gázkinccsel kecsegtető Kaszpi-tengeri telepei.
A Kék Áramlat és a már épülő balti-tengeri unokatestvére, az Északi Áramlat esetében azonban egy további árfelhajtó tényezővel is számolnunk kell. E két vezeték ugyanis a földgáz piacra juttatása szempontjából a jelenlegi árakon nem jövedelmező beruházás. Csak a jövőben, egy jóval magasabb árszinten válhat azzá, amikorra például a Gazprom már megakadályozta, hogy Európa más forrásokon keresztül is földgázhoz juthasson, illetve amikorra már olyan mértékben vásárolta be magát az európai nagy- és kiskereskedelembe, hogy kénye-kedve szerint tudja diktálni az árakat a fogyasztóknak. Az állami tulajdonban lévő Gazprom ugyanis a normális „piaci” esetben a kitermelésbe és az infrastruktúra karbantartására fordítandó extraprofitot inkább európai pozíciószerzésbe, méregdrága politikai beruházásokba fekteti. Számos európai országban szerzett már üzletrészt – vagy törekszik nem kis lendülettel részesedés megszerzésére – a földgáz szállításában, tárolásában, kis- és nagykereskedelmében. Magyarországon például mára a tárolás és a kereskedelem jelentős részét ellenőrzi, így lejáró importszerződéseink új áráról a Gazprom tulajdonban is lévő nagykereskedő tárgyalhat majd a monopolhelyzetben lévő beszállító Gazprommal.
A Kék Áramlat valós célja tehát a pótlólagos európai kereslet monopolizálásával megakadályozni a Nabucco – azaz a Kaszpi-tenger vidéke, illetve Európa közti közvetlen összeköttetés – létrejöttét. A játék ezért nulla összegű: ha a Kék Áramlat megépül, a Nabucco nem lehet nyereséges, és ezért nem is épül meg. Ennek eredményeképpen az érintett országok és elsősorban hazánk kiszolgáltatottsága tovább növekszik majd.
A jövőben fizetendő gázár szempontjából a lényeg mindezek alapján röviden összefoglalható: a Nabucco árversenyt, a Kék Áramlat pedig egy monopólium árdiktátumát jelenti. Az utóbbi esetben a gázár alakulására gyakorolt befolyásunk minimálisra zsugorodik.

A szerző az Európai Parlament néppárti
képviselője, az ipari és energetikai bizottság tagja

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.