Az okos pénzember esete a hazával

Tõkéczki László
2007. 04. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizony, már régóta tudjuk azt, hogy itt élnek sokan olyanok, akiknek a nemzet szótól piros-fehér-zöld kiütése lesz – bár ők egyébként leginkább kékek vagy vörösek. A nemzeti gondolkodásnak a „történelem zsúfolt szemétdombjára” dobása nálunk régóta jól fizetett és/vagy hírnév szerzésére alkalmas tevékenység. Az a legjobb nem magyar, aki az emberiségért való aggódásában (ahol Kína és a környezetszennyezés adja a szakmaiságot) önfeláldozóan felkínálja áldozatul saját népét és hazáját, amelyek neki egyébként sem sokat jelentő koloncok csupán.
Ezek azok, akik régen a történelmi ország széttrancsírozásánál nem akartak katonát (mármint saját honvédőt) látni, aztán a vörös világforradalom páncélvonatain utazva akasztgattak magyarokat, s aztán újra a proletárdiktatúra földi paradicsom ígéretű poklában öldököltek és nyomorítottak. S most a globalizmus, semmire sem kötelezett, zsebre dolgozó világában ügynökként – mint egykor a Kommunisták Magyarországi Pártja – gyűjtik a saját zsozsót, s reformálnak honfitársaik bőrére szüntelen. Bizony itt, e szerencsétlen országban már régóta hazafiságmentes emberbarátok garázdálkodnak, akik nem a saját szemétdombra való ócskán önző érdekeiket, hanem mások egyszeri életét vetik ugyanoda. S közben ők a menők, a mainstream, sőt az elit.
Ha jobban megnézzük a dolgokat, kiderül, hogy az erkölcstelenségnél nagyobb bűn az, ha valakitől elveszem a szellemi-lelki otthont, az identitást. Ez ugyanis nélkülözhetetlen az egészséges személyiséghez. A szellemileg-lelkileg hajléktalan ember beteg, megbetegített lény. S mivel az egyén kikerülhetetlenül lokális jelenség mindaddig, amíg felnőtt nem lesz, evidens a provincializmusa – nyelvileg, családilag-barátilag, „tájilag”. Az ember embernek születik ugyan, de konkrétan valahová, valamikor, valamilyennek és valamire.
Akik emberiségről filozofálnak, azok a kötelességek és kötöttségek elől menekülő önmegvalósítók, akik az emberlét alapvető feladatát, a szolgálatot tagadják meg. S akik – úgymond – felülemelkednek a létük partikularizmusán, azokból az emberiségnek sincs haszna, mivel az emberiség konkrét, sokszínű és sokérdekű közösségeket jelent. A nemzet „kirekesztő” s konfliktusos sajátossága pedig nem jelent többet, mint az elkülönült ember, család, barátság, település, vállalkozás stb. létezése. Miért volna avultabb a nemzet, mint egy felelőtlen (externizáló) multinacionális cég, amely a saját nyereségén túl semmivel és senkivel sem törődik? A neoliberalizmus korlátlan gazdasági/piaci szabad versenyének ugyan mi köze van a humanizmushoz? Vajon van-e a maximális profitnál kirekesztőbb viszonylat?
Nincs és nem is lehet, mert az immár nálunk is lassan eléri az egészség és ismeretszerzés, a kultúra és a szociális szféra nagy részének gazdagok számára történő monopolizálását. Ezért hát a nemzet – túl a nélkülözhetetlen szellemi-lelki hazán – olyan érdekközösség is, amely erkölcsi alapon állva nem tud elavulni. A nemzetközi – jórészt spekulációs – pénzszerzés mostani nyertesei sem hihetik, hogy ők számonkérhetetlenül a mindennapok megélhetésével küszködők fölé emelkedhetnek. Aki ilyeneket hisz, nagyot fog bukni. A nemzet – azok közössége, akik az élet elsőbbségét élik meg a haszon felett – így vagy úgy megmarad, mert Isten örök teremtő gondolata.
A pénz szolidaritása ma látszólag erősebb az értékek és érzelmek szolidaritásánál, de ennek útja mindig a semmibe vezet(ett), egyszerűen csak azért, mert primitív eszköziségről van szó, amely az istentelen világban jut csupán, átmenetileg hatalomra. A pénz/tőke ugyanis emberi munka és emberi fogyasztás nélkül tehetetlen és értelmetlen. A pénz tiszta uralma nem más, mint tiszta parazitizmus a személyiség és az élet eleven erői felett.
A konkrét népek és nemzetek feletti, üres emberiség is a „modern pénz” üres jelszava, tulajdonképpen egy kulturális és értékkorlátok nélküli, végtelen piac álma, ahol a tőkeerőseket állam sem korlátozza, mint a nemzeti közjó szervezete. Nálunk régi hagyomány az is, hogy magyarul gyalázzák a magyarságot és a magyar hazafiságot – ellentétben a megérthető szomszéd és nagyhatalmi nacionalizmusokkal. Azoknak mindig jogos az érzékenysége, és azt kímélni kell (autonómiakövetelésektől, történelmi elemzésektől, egyáltalán, a magyar érdekvédelem vagy az igazság minden kritikájától). Csak egyet nem ért a magyar ember: miért nem költöznek e kiváló és felülemelkedett emberek az emberiség közé – a végtelen erejű tőkeközpontokba –, s miért nem beszélnek emberiségül, egy szegényes angol és egy saját magát gyalázó magyar helyett?
A posztmodern kor szellemi-lelki hajléktalanságtermelőit így is, vagy éppen amúgy el fogja söpörni az idő. Egyszerűen csak azért, mivel a teremtési rendet nem lehet felülírni – nem sikerült a bolsevizmus új embere sem, s a neokapitalizmus/neoliberalizmus haszonélvező idiótáit pedig ismét az általuk kitenyésztett (proletár) nemzetköziség kíméletlen materialista tömegei fogják eltakarítani –, csak az a baj, hogy valószínűleg újra ártatlan milliók életével együtt.

A szerző történész, egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.