Pénz és szabadságjogok, avagy mitől jogállam a jogállam?

2007. 04. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megengedhetetlen, ha az állami főhatóságok sehol sem szabályozott informális módszerekkel, leiratokkal, körlevelekkel próbálják érvényre juttatni a központi akaratot. Ezt állapította meg múlt keddi határozatában az Alkotmánybíróság (AB). A testület intőt adott a Pénzügyminisztériumnak és az adóhivatalnak. Az ezzel párhuzamba állítható másik eset, a kordonügy vizsgálata még nem történt meg. Világos azonban, hogy az APEH és a rendőrség vitatott intézkedései egy tőről fakadnak: mindegyik az állampolgárok háta mögött, a világos és követhető szabályok félretételével, pillanatnyi érdekből kívánt a maga módján rendet teremteni. Az egyik pénzt vont el, a másik szabadságjogot.
Az adóhatóság és a Pénzügyminisztérium egy-egy főosztálya 2004-ben adott ki tájékoztatót arról, hogy a Sulinet-program részeként informatikai eszközöket vásárló családok egy része – a nevelőszülők – nem vehetik igénybe a személyijövedelemadó-törvényben meghatározott kedvezményeket. Az APEH lapjában közzétett tájékoztató azt tartalmazta, a két főosztály által megfogalmazott szöveg a jogszabályt ismerteti. Nem tettek utalást arra, hogy az iránymutatást nem kell kötelezően alkalmazni az egyes adózók konkrét ügyeiben.
Az AB leszögezte: tartalma szerint a szöveg nem jogismertetés, hanem jogértelmezés volt. A bírákhoz intézett panasz szerint az állásfoglalás jó néhány családot kizárt a kedvezményből. Csakhogy ezt a tájékoztatót csak az APEH elnöke adhatta volna ki. Emiatt az eleve semmis. Látszólag magától értetődő, hogy mindenki csak olyan szabályt alkothat, amire felhatalmazást kapott. A jogalkotásról szóló törvény pontosan megfogalmazza, hogy a mások számára kötelező előírást, magatartási szabályt az arra jogosult hatóságok és hivatalos emberek milyen formában adhatják ki. Jogállamban ugyanis evidencia, hogy a formai és tartalmi előírásoknak garanciális jelentőségük van. Szemléletes kijelentésével Franco Frattini, az Európai Unió igazságügyi biztosa ezt úgy fogalmazta meg: a rendőrséget azt különbözteti meg a banditáktól, hogy demokratikus módszereket alkalmaz. Adóügyekben pedig köznapi szóhasználattal azt mondhatjuk, a törvényes adóztatás abban különbözik az útonállók, fosztogatók magatartásától, hogy a hatóság a jogszabályokkal előre és pontosan megszabott normák szerint szedi be a pénzt. Nem attól von el összegeket, kedvezményeket, akiket erre valamilyen kiszámíthatatlan megfontolásból utólag kiszemel.
Az Alkotmánybíróság 1992-ben mondta először azt, hogy a körlevelek, leiratok, útmutatások, tájékoztatók és az egyéb informális műfajok nem fogadhatók el sem jogszabályként, sem az állami irányítás egyéb jogi eszközeiként. Jogszabály: a törvény és a rendelet. Az állami irányítás úgynevezett egyéb jogi eszköze lehet a jogértelmező iránymutatás. Ám csak akkor, ha azt a törvényi felhatalmazással rendelkező állami vezető – például az APEH elnöke – adja ki. A főosztályok nincsenek feljogosítva kötelező érvényű jogértelmezésre.
Ha ezektől a szabályoktól eltérnénk, a jogállamot tagadnánk meg. Demokratikus jogállamban ugyanis elemi feltétel, hogy a magatartási szabályokat előre ismerjük. A számonkérés rendjének és feltételeinek is ismertnek kell lenniük. A jog uralma ezt követeli meg. Jogbiztonság nélkül nincs jogállam. A régi módszerek persze ma is jelen vannak. A rendszerváltás előtt is volt alkotmány, voltak törvények, de csak kulisszaként szolgáltak. A népi demokráciában egy másik, rejtett mechanizmus gondoskodott az ügyek elintézéséről.
Az informális műfajok ma az állami szférában, különösen az adó- és a rendészeti ügyekben érvényesülnek. A négyévi semmittevés, másfél évi hazudozás után ismét megválasztott kormányzat leginkább ezen a két területen él a hajdan bevált módszerekkel. S ennek nemcsak az állampolgárok a szenvedő alanyai, hanem az állami alkalmazottak is. Csak sajnálni lehet, hogy a Medgyessy-kormány idején súlyos létszámcsökkentésre ítélt adóügyi apparátust újabb és újabb rögtönzésekre kényszeríti a pénzügyi válságot előidéző hatalom. Hol ezt, hol azt a réteget kellene megszorítaniuk. Amellett, hogy az adótörvények maguk is kiszámíthatatlanok, a napi jogalkalmazási gyakorlatnak is hozzá kellene járulnia a kedvezmények csökkentéséhez, megvonásához. Így próbálta meg a pénzügyi kormányzat kiszorítani az eva hatálya alól az őstermelőket és a régi bankszámlával rendelkező adózókat. Emellett a regisztrációs adó, a házipénztáradó és az elvárt adó sem állta ki az alkotmányosság, a jogszerűség próbáját.
Pénzt vagy életet! A terjedő informális irányítási gyakorlatot figyelembe véve ezt így mondhatjuk: Pénzt vagy szabadságjogot. Avagy mind a kettőt. Az államkasszát valahogyan fel kell tölteni. Az életkörülményeik romlása és a hazugságokon alapuló kormányzás ellen tiltakozó embereket pedig el kell hallgattatni. A kollektív véleménynyilvánítás jogát gyakorló állampolgárokat ezért tiltotta ki a Kossuth térről tavaly október 23-án a rendőrség. A budapesti főkapitány döntéséről jó ideig azt sem lehetett tudni, írásba foglalták-e egyáltalán. A viszszásságokra csak akkor derült fény, amikor lapunk az adatvédelmi biztos megkérdezése után erről tájékozódni kívánt.
A kordon létjogosultságát később minden politikai erő megkérdőjelezte. A Magyar Helsinki Bizottság az Alkotmánybírósághoz fordult, hogy tisztázza az intézkedés jogi alapjait. A jogvédő szervezet úgy véli, mindenekelőtt a rendőrségi törvény hibáztatható a történtekért. Homályos rendelkezéseivel ez adott alapot arra, hogy az erőszakszervezet tetszés szerinti időre kerítést vonjon a Kossuth tér köré. Az sem derül ki, hol és milyen feltétellel kérhet valaki jogorvoslatot. Az bizonyos, hogy a Boross Péter belügyminisztersége idején kidolgozott 1994. évi rendőrségi törvény számos hibában szenved. Így a rendőrség szinte válogatás nélkül vetheti be a különböző súlyosságú kényszerítő eszközöket a könnygáztól a vízágyúig. A hajdani kodifikátorok számlájára írható az a rendelkezés is, amely az utcai szemlélődőt egy kategóriába sorolja a veszélyes rendbontókkal.
Lenne tehát mit korrigálni a törvényen. Ám az ma sem vitatható, hogy símaszkban, viperával, azonosító jelvény nélkül egyetlen rendőr sem vehetne részt tömegoszlatásban. A rendőrről ugyanis – az AB egy korábbi határozata értelmében – az intézkedéskor ki kell derülnie, hogy személyében az államhatalom vesz részt a polgárok ügyeiben. Ettől jogállam a jogállam.
A kormány új kommunikációs szervezetet állít fel. A hamisságra épülő politikát megpróbálja a leghatékonyabb módon eljuttatni a közönséghez. Ezzel csak súlyosbítja a jogállam sérelmeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.