A felelősség tisztázásának szükségességéről

Mádi László
2007. 09. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenhét éve vagyok parlamenti képviselő. Mindig is nagyon zavart, hogy a demokrácia egyik legfontosabb elvének, a felelősségnek a kérdésében nem látunk tisztán, illetve sokan és sokszor próbálják szétkenni, elmaszatolni a tényleges és konkrét döntési kompetenciákat, jogosítványokat.
Az egyik legfontosabb félreértés, illetve félremagyarázás a parlament szerepével kapcsolatos. Elöljáróban nem árt tisztázni, hogy ott az ellenzéknek a kétharmados törvények kivételével semmilyen érdemi döntési jogosítványa nincs. (Ez a kivétel is csak akkor érvényesül, ha a mandátumaránya eléri az egyharmadot – s ez a kritérium például 1994 és 1998 között nem teljesült!) Interpellálhat, felszólalhat ugyan bizonyos korlátok között vagy akár önálló kezdeményezésekkel is élhet, de lényegében ennyi. Semmiféle garancia nincs ugyanis rá, hogy ezeket a véleményeket, álláspontokat a többség figyelembe veszi, beépíti a jogszabályokba, illetve a hatalomgyakorlásának módszereibe, céljaiba. Még a napirend összeállításánál, tehát az „üres szóbeszéd” használatánál sincs semmi bebiztosítva az ellenzék számára. Hiszen vita esetén a kormánypárti házelnök által összeállított napirend lesz irányadó az egyszerű kormánypárti többség akaratából. Ezért is lett volna 2002-ben óriási jelentősége annak, ha a közös ellenzéki frakció esetén a szokásjog szerint a legnagyobb frakció – jelesül az egységes jobboldal – jelölhette volna az akkori parlamenti testület házelnöki posztjára a saját jelöltjét. Ez a cél azonban a Magyar Demokrata Fórum politikájával nem egyezett, így az ő ellenállásuk miatt nem is valósulhatott meg.
Ha tisztán akarjuk látni a parlamenti felelősséget, akkor még ennél is tovább kell mennünk. Annyit már látunk, hogy az ellenzéknek lényegében annyi lehetősége van, hogy szólhat, kezdeményezhet. De a parlamenti többség – amennyiben egységes – nyugodtan kormányozhat. Ám aki ebből a tényből azt a következtetést vonja le, hogy az igazi hatalom a parlamenti képviselők kezében van, az téved. Legalábbis a tapasztalatok alapján ez nincs így. Az erejük attól függ, hogy mennyire informáltak, illetve mennyire tudnak megszerveződni. Közeledve az őszödi beszéd kikerülésének egyéves évfordulójához, bizonyosak lehetünk abban, hogy például a szocialista frakcióban ez az informáltság, pontos ismeret még nagyjából sem volt meg a Gyurcsány-féle hatalomátvételt követően 2004–2005-ben. Ezért is született maga a beszéd. A tovább már nem fenntartható hazugság beismeréseként. Azért, mert menet közben megváltozott a miniszterelnök érdeke. A választásokig az engedelmes és bizakodó szocialista kampánycsapat kellett neki, azt követően pedig az elkerülhetetlen megszorításokat akceptáló, azokba beletörődő baloldal.
Ugyan a parlamenti többség hozza meg a legfontosabb jogszabályokat, de ez valójában csak formálisan van így. Például a sokszor húsba vágó kormányrendeleteket – többek között szinte az egész lakástámogatási rendszert – közvetlenül a minisztériumok, illetve a kormány alkotja meg, mégpedig a parlamenti képviselők látókörén kívül. A rendszerváltás óta meghozott több tízezer parlamenti döntésből pedig szerintem a százas nagyságrendet, tehát egy százalékot sem éri el azoknak a döntéseknek a száma, amikor a kormány véleményével szemben született meg parlamenti állásfoglalás. Ráadásul ezek egy része lényegtelen ügynek volt mondható, egy másik részét pedig vagy elszabotálták vagy viszszacsináltatták a Tisztelt Házzal a kormányzati döntéshozók.
Ezért is mondtam sokszor a parlament egyik legfontosabb bizottságának, a költségvetési bizottságnak az ülésén mikrofonba és mikrofonon kívül is, hogy a kormányzatot igazából a kormányzati többség tudja ellenőrizni, felügyelni. Tudná. Ha akarná. Azonban sokszor kényelemből, sokszor tudatlanságból, sokszor túlzott lojalitásból ez többnyire nem valósul meg. Márpedig meggyőződésem szerint, ha nem is nyilvánosan, de a döntés-előkészítéskor, illetve menet közben sokkal több korrekcióra lenne szükség. Mind koncepcionálisan, mind szakmai, de még nyelvhelyességi szempontból is sokszor nagyon silány a kormányzati előterjesztések színvonala. A legelső lépésnek, illetve feltételnek persze annak kellene lennie, hogy felkészült, stratégiailag is gondolkodni tudó, jó személyi politikával és vezetői képességekkel megáldott minisztereket válasszanak. Mert ahogy a találó magyar közmondás állítja: fejétől bűzlik a hal. Miért írom le most mindezt? Azért, hogy tisztábban lássunk, illetve azért is, hogy tanuljunk a jelenlegi kormányzat és parlamenti többség hibáiból. A köztársasági elnök úrnak az államra és a piacra vonatkoztatott megjegyzésére asszociálva ugyanis megállapítható, hogy az erős miniszterelnöknek és az erős kormánynak igenis az erős parlamenti többség a párja. Olyan, amely egyszerre koncepciózus, rugalmas és mégis eltökélt. S nem olyan, amilyen a mostani. Ebben is változásra lenne szükség.

A szerző közgazdász, országgyűlési képviselő (Fidesz)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.