Állítólag magasak a nyugdíjak

Gazdag László
2007. 09. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Állítólag magasak a nyugdíjak – ezt is megtudta a magyar a Kossuth adó augusztus 29-i reggeli adásából. „Közgazdászok” szerint túl magas az induló nyugdíj Magyarországon, ahol a munkavállalók kevesebb időt töltöttek munkában, mint a nyugat-európai átlag. Ma 900 ezer nyugdíjas „él meg” havi ötvenezer forintot nem meghaladó nyugdíjból. Persze ők nem kezdő nyugdíjasok. Most az a korosztály vonul nyugdíjba (már ha volt szerencséje egyáltalán megérni ezt a korhatárt), amelyik a legkeményebben fizet egészségi állapotával, halálozási mutatóival azért az önkizsákmányoló életmódért, amit 20-25 éven keresztül folytatott az 1960-as évek második felétől az 1990-es évek elejéig: háztáji, gmk, másod- és harmadállás stb.
Egy átlagos magyar munkavállaló tényleges heti munkaideje bizony nem 38-40 óra volt, mint nyugati társaiénak, hanem annak másfélszerese. Mint ahogy nem volt egyhavi hivatalos szabadság, és ha ki is vette a szabadságot, azalatt sem pihent, hanem dolgozott keményen. Építette kalákában a családi házat stb. Ez volt egyébként a relatíve magas életszínvonal igazi oka és alapja a Kádár-rendszerben, nem pedig az adósságállomány elherdálása tücsöknemzet módjára. A felvett hiteleket nem elfogyasztottuk, hanem rossz beruházásokra költöttük.
Bár (egyelőre) nincs szó a már nyugdíjban levők helyzetének tudatos rontásáról (eljöhet még ez is, meg lehet ideologizálni), de azért a nyugdíjasokkal való babrálás nem éppen szerencsés a hatalmon levő erők részéről. Emlékeztetnék rá, hogy a Fidesz 2002-es választási bukásának okait soha senki meg sem próbálta elemzéssel feltárni a mostani ellenzék gondolkodó elméi részéről. Soha semmilyen szembenézés nem történt valójában. Pedig döntő mozzanat volt 2002-ben az 1998-as lépés a nyugdíjasok rovására, amikor a hatalomba lépő Orbán-kormány talán első intézkedése az volt, hogy a lelépő Horn-kormány által a parlamentben elfogadtatott 19 százalékos nominál nyugdíjemelést (ez reálértékben 8 százalék volt akkor) visszavonja, azzal, hogy most erre nem futja. Futotta volna, csak politikai akarat kérdése az egész. Lehetett volna máshol, másokon spórolni.
A hárommillió nyugdíjas nem felejtett, választópolgárként büntetett 2002-ben. Most a 2010-es választásokon ismétlődhet ugyanez, csak a politikai oldalakra nézve fordítva. Szóval a nyugdíjasokkal való (egyébként is teljességgel erkölcstelen, gazdaságilag pedig kifejezetten káros) babrálás mindig visszaüt a babrálókra. Ha már nekik nincs szakszervezetük… De ezt most kissé gúnyos hangsúllyal említem. A magyar „szakszervezetek” ma szolgalelkűbbek, mint az előző rendszerben voltak, amikor a dolgozók (és nyugdíjasok) érdekeit kellene védeni. Szakszervezeti vezetőink is arról papolnak, hogy a magyar szeret jobban élni, mint amennyi a teljesítménye. Ez persze nem igaz, mert nem a meggondolatlan béremelések a mostani egyensúlyi zavarok okai, hiszen a magyar munkavállaló ma alulfizetett a teljesítményéhez képest, és nem túlfizetett, hanem a katasztrofális monetáris politika.
Már e lap hasábjain is többször foglalkoztam azzal, hogy nem a jövedelempolitika a problémák oka, és egyben kulcsa, hanem a monetáris politika. Ma, amikor a legnagyobb költségvetési kiadás a felvett hitelek kamata, és egyetlen százalékpontnyi kamatláb 150 milliárd forintot jelent, az egyensúlyteremtés kulcsa az infláció következetes letörése, és ezáltal a kamatlábak letörése. A Bokros-csomag mítosza – és a valóság című könyvemben (Laurus Kiadó, 2007) ezt részletesen kifejtem, ha valakit érdekel, de ajánlom még Nagy Pongrác A rendszerváltás gazdaságpolitikája című művét is (Akadémiai Kiadó, 2004). Ez utóbbi könyvben a szerző bizonyítja, hogy az 1995-ben bevezetett Bokros-csomag évi 160 milliárd (akkori) forinttal rontotta az államháztartás egyenlegét az infláció 10 százalékpontos felpörgetésével. Miközben tandíj bevezetésével, egyetemi oktatók elküldésével, kórházi ágyak felszámolásával egy-két milliárdokat nyertek csupán. Ma kísértetiesen hasonló a helyzet…
Nem a Medgyessy-kormány száznapos programja, nem a közalkalmazotti béremelés tette tönkre megint az országot, borította fel a költségvetés egyensúlyát (kedves Dávid Ibolya, de jó lenne, ha ezt már ön is megértené!), hanem a 2003. június 10-i forintleértékelés, amely azonnal a kamatlábak hat százalékpontos emelésére kényszerítette a jegybankot, a kialakult inflációs nyomás kivédése érdekében. De említhetném a somogyi lankákon épített hivalkodó és szükségtelen viaduktot, most a kormányzati negyed építését 145 milliárd forintért vagy a metró négyes szakaszát, amelyet megépítettek volna az oroszok tíz évvel ezelőtt, az adósságszolgálatuk terhére. Csak akkor nem lehetett volna a haveri körnek, az ilyen-olyan párthoz közeli vállalkozói csoportoknak zsíros megrendeléseket juttatni. Az adófizetők pénzén.
A kormányzati negyed építése is csak arra jó, hogy a főváros frekventált helyein levő minisztériumi épületeket lenyúlja egy kör, illetve már most érzékelhető a telekspekuláció az új kormányzati negyedet körülvevő területeken. Miért épültek, épülnek hazánkban háromszoros áron az autópályák, mint a horvát hegyen-völgyön, alagutakon és viaduktokon keresztül? Magyarán: az elúszott ezermilliárdok nem a kisember zsebében maradnak, ahogy azt Gyurcsány Ferenc állította már többször is, hanem nagyon is kevesek bankszámláit hizlalták.
Most új szervezetet akarnak felállítani a költségvetési kiadások megfékezésére. Minek? A kormány és a parlament együttes feladata lenne ez, tehát a parlamentnek nem lenne szabad megszavaznia a mindenkori költségvetést, ha annak kiadásai egy elviselhetetlen szintet meghaladnak. De ilyen esetekben sem a béreken, nyugdíjakon, az egészségügyi és oktatási kiadásokon kell spórolni, hanem az értelmetlen beruházásokon, a pénzpocsékoláson, illetve a dilettáns monetáris politika katasztrofális következményeinek elkerülése útján.
Sárközy Tamás jogászprofesszor a minap az MTV reggeli adásában kifejtette, hogy a svéd jóléti kapitalizmus mint ötven évvel ezelőtti (sic!) modell megbukott, s ma már egy globális turbókapitalizmus működik, kemény harcban, versenyben kell helytállnia Európának és Magyarországnak is. Nos, hivatkoznék Csath Magdolna professzor aszszony kutatásaira, amelynek lényege, hogy ma azok a társadalmak sikeresek a nemzetközi gazdasági versenyfutásban, amelyeknél magas fokú a társadalmi-szociális érzékenység, valamint a környezeti érzékenység, és nem engedik szabadjára ezt a turbókapitalizmust. Ezzel szemben azok a társadalmak, ahol elsorvadt a szociális érzékenység, ahol csak a nyerskapitalista piacgazdaság farkastörvényei érvényesülnek, a gazdasági versenyfutásban is lemaradnak, kudarcra vannak ítélve.
Sárközy professzor régebben a privatizációs visszaélések kapcsán egy kézlegyintéssel intézte el a dolgot: olvassuk Balzacot, a XIX. században is így folyt az eredeti tőkefelhalmozás. Nos, az a korszak mégiscsak az Edisonok, Stephensonok kora volt, vagyis a kreativitás kéz a kézben járt a vagyonosodással. A mi eredeti tőkefelhalmozásunk éveiben (1990-es évek) semmiféle ilyen kapcsolatot nem lehet kimutatni. Ráadásul a privatizáció eme formája (azaz a szabad lopás) egy torz latin-amerikai típusú tulajdonszerkezetet eredményezett, annak minden káros hatásával együtt. E káros hatások végső eredménye a modernizáció lefékeződése, a lecsúszás felgyorsulása. Tudniillik ez a privatizáció kontraszelekciót eredményezett, másrészt a gazdaság és a politika (továbbá a bűnözés) szoros összefonódását.
Mit javasolhatok bármely politikai erőnek, beleértve az ellenzéket is? Erkölcsi megújulást, valamint a tücsöknemzet-dogma feladását. A hazai modernizáció kulcsa éppenséggel a humán tényező (racionális mértékű, fokozatos) felértékelése, vagyis a bérek (és a nyugdíjak) megfelelő ütemű, de jól érzékelhető felzárkóztatása. Ezt természetesen alá kell támasztani egy markáns, következetes antiinflációs politikával, a gazdaságnak nyújtott állami támogatások felszámolásával. Mindezek végeredménye pedig a gazdasági makroszerkezet radikális átalakulása, modernizációja lesz.
A lényeg: nincs eredményes modernizáció, szerkezeti átalakulás a bérek felzárkóztatása nélkül. Olcsó munkaerővel, adókedvezménnyel, sőt állami támogatással versenyezni a külföldi tőke kegyeiért csakis gyarmati jellegű bekapcsolódásunkat konzerválja a nemzetközi munkamegosztásba. Emellett, de nem utolsósorban, konkrét fejlesztési programot kell kidolgozni a roncstársadalom, a milliós nyomor felszámolására. Mert ez korunkban anakronizmus Európa közepén, hazánk szégyene, és egyik oka az ország térvesztésének. A gazdasági alkotópotenciálból kieső százezrekről, vagy inkább milliókról van szó. Ugyanis nálunk 2,7 millió ember él a hivatalosan megállapított létminimum alatti jövedelemből.

A szerző közgazdász, egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.