A rendszerváltozás óta eltelt időszak legérdekesebb fegyvere az elnöki fegyvertárban a vétó intézménye. A köztársasági elnök politikai vétót emelhet akkor, ha nem ért egyet valamely elfogadott törvénnyel, illetve alkotmányossági vétót alkalmazhat ott, ahol a törvények aláírására és kihirdettetésére vonatkozó feladata során alkotmányellenességet tapasztal.
Az elnöki vétó intézményének alkalmazását mindig nagy sajtóvisszhang övezte, függetlenül attól, hogy az adott elnök politikai szerepfelfogásához mennyiben illeszkedett a vétó mint intézmény. Áder János elmúlt egyéves munkájának következtében kezdett ismét egyre nagyobb figyelem hárulni az államfői vétók intézményére, hiszen az elődök is megosztottak voltak: volt olyan köztársasági elnök, aki nem tartotta politikai szerepfelfogása részének a vétó gyakorlását, míg mások az Alkotmánybíróság előtti nyílt sisakos csatát is vállalva küzdöttek azért, hogy vétójuk politikai súlya erősödjön. Minden köztársasági elnöknek fontos vétójának politikai súlya, amelyet leginkább annak eredményességével mérhetünk. Államfői szemszögből vizsgálva pedig politikai sikerről akkor beszélhetünk, ha az Országgyűlés – legalább részben – megfontolta a köztársasági elnök által közölt aggályokat, és annak megfelelő módosításokat hajtott végre, illetve ha az Alkotmánybíróság alkotmányellenességet állapított meg.
Visszatekintve ma már az is látszik, hogy a köztársasági elnökök komoly küzdelmet folytattak azért, hogy a magyar parlament komolyan vegye politikai vétójukat, míg ugyanezzel a gonddal alkotmányossági vétó esetében kevésbé szembesültek. Az Alkotmánybíróság mindig is nyitott volt az elnöki indítványokra, és a legtöbb konkrét esetben – még ha az indítványban foglaltakhoz képest eltérő indokolással is – megállapította az alkotmányellenességet. Kár ez ügyben összeesküvést keresni: az elnöki stábok által összeállított indítványok szakmai színvonal tekintetében jellemzően messze meghaladják a többi indítványt, valamint a köztársasági elnökök rendszerint akkor éltek ezzel az eszközzel, amikor nagy bizonyossággal lehetett egy adott rendelkezés alkotmányellenességét felvetni, továbbá a testület tagjai – figyelemmel az elnök alkotmányos rendszerben betöltött szerepére – mindig is fokozott figyelemmel fordultak az elnöki indítványok felé. Egyszerűbben fogalmazva azt mondhatnánk, hogy a magyar államfők nagy találati pontossága kódolva van a rendszerben.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!