Jogegység első olvasatban

A bankok örülnek, a hiteladósok érdekvédelmi szervezetei ugyanakkor keserű hangon nyilatkoznak a Kúria döntéséről.

Kulcsár Anna
2013. 12. 19. 12:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tárgyalótermek légkörét egy kicsit is ismerő állampolgár azt mondhatja erre: nem történt semmi különös, az egyik fél nyert, a másik pedig veszített. Ez mindig is így volt, a bíróság hol az alperes, hol a felperes érveit fogadja el, vesztesnek és nyertesnek tehát minden eljárásban lennie kell.

Ez az egyszerű igazság, gyakorlati tapasztalat a devizaügyekben csak fenntartásokkal fogadható el. Hétfőn ugyanis nem egy adott, konkrét peres ügy zárult le az igazságszolgáltatás legfelső fórumán, s nem is a szokásos háromtagú tanács ítélkezett. Több ezer korábban megindult eljárás ellentmondásait, olykor eltérő ítéleteit is figyelembe véve a Kúria polgári kollégiumának harminchárom bírája ült össze, a tanácskozásra meghívták az öt ítélőtábla kollégiumvezetőit is. A grémium három hétig tartó előkészítő munka után a devizaügyeket érintő hét elvi kérdésről kívánt jogegységi határozatot hozni. Véleményt kértek a Magyar Nemzeti Bank elnökétől, Vékás Lajos jogászprofesszortól, a legfőbb ügyész pedig hivatalból közölte álláspontját.

A hét átfogó kérdés közül végül csak hatra adtak feleletet a bírák, egy pont elemzését elnapolták. Mielőtt döntésüket alaposabban szemügyre vennénk, meg kell említenünk, hogy a jogegységi határozat nem egyéb, mint a joggyakorlat egységének megteremtését szolgáló eszköz. Olyan jogértelmezés, amely valójában a jogszabályokkal azonos értékű, hiszen a bíróságok a konkrét ügyek eldöntésekor kötelesek figyelembe venni. A Kúria hétfői jogegységi határozata a Magyar Közlönyben még nem jelent meg, részletes indoklása ennélfogva nem ismerhető. Már most biztosak lehetünk azonban abban, hogy a még folyamatban lévő több mint kétezer devizaper tárgyalásain a hétfőn megfogalmazott elveket a bírói tanácsok szerte az országban érvényesíteni fogják.

Az elvi jellegű döntés természetesen nemcsak a pereskedő adósokat érinti, hanem azokat a családokat is, amelyek főként a korábbi években hitelt vettek fel, de utóbb nem indítottak bírósági eljárást. Hatással lehet a határozat a forintban eladósodó magánszemélyekre, sőt azokra is, akik nem kértek kölcsönt a bankoktól. A pénzt ugyanis kamatostul vissza kell adni, s egyelőre nyitott kérdés, összességében ki viselje a hajdani devizahitelek súlyos pénzügyi, társadalmi, szociális következményeit. A Kúria határozata nemcsak hogy nem járult hozzá ennek tisztázásához, de még növelte is a bizonytalanságot. Ezt akkor láthatjuk igazán, ha áttekintjük, mit is mondott a legfőbb ítélkező fórum a hét elején meghozott határozatában.

A megválaszolt hat pont három kérdéskörre osztható. Az első: milyen típusú szerződést kötöttek a bankok az ügyfelekkel? Forinthitel- vagy devizahitel-szerződést? Az ügyletben ugyanis konkrétan csak forint szerepelt, a kölcsönt az érintettek hazai fizetőeszközben vették fel, és így fizetik vissza. Az elszámolás ugyanakkor bizonyos áttételekkel devizában történik. A korábban nem alkalmazott konstrukcióról többen azt állították: valójában bankkölcsönnel kombinált befektetésről van szó. Olyan kockázatos vállalkozásról, amelynek következményeit az ügyfelek nem láthatták előre, ha nem kaptak róla részletes tájékoztatást. A tartozás kiszámításakor mindezek miatt csupán a forintösszeg vehető alapul, az adósság nem növekedhet a végtelenségig.

Más szakértők korábbi megfogalmazása: a devizaalapú forinthitelezés hibás termék, pénzügyi zsonglőrmutatvány, nem tekinthető érvényesnek. A Kúria mindezzel szemben most azt mondta, a devizaalapúkölcsön-megállapodás élő, érvényes szerződéstípus. Olyan kontraktus, amelynek segítségével az ügyfél – a forintkölcsönnél kedvezőbb kamatfizetés mellett – devizában adósodott el, az árfolyamváltozás hatásait ezért neki kell viselnie. A bírák azt is hozzátették: pusztán az árfolyamkockázat miatt az ilyen szerződés nem ütközik jogszabályba, nem sérti a jó erkölcsöt, nem uzsorás jellegű, és színlelt megállapodásnak sem tekinthető. Más kérdés, hogy a hitelfelvevőt a kockázatokról mindenkor tájékoztatni kell.

Első olvasásra úgy látszik: a Kúria azt a közkeletű nézetet fogadta el, amely szerint az ügyfelek bizonyos haszon, előny reményében vették fel a kockázatos devizaalapú kölcsönöket, hiszen a forinthitelért jóval magasabb kamatot kellett volna fizetniük. Ezt úgy fordíthatnánk le: aki ilyen körülmények közt is aláírta a szerződést, magára vessen. Nem éppen az ügyfelek mellett szól az a további megállapítás sem, amely szerint a bíróságnak arra kell törekednie, hogy a szerződés érvényben maradjon. Ez annyit tesz, hogy – ha netán pereskedésre kerülne sor – a kisebb hibát törölhetnék a megállapodásból, a lényeg azonban változatlan maradna: a tartozást meg kellene fizetni. Példaként említhető az az eset, amelyet pár hónapja bírált el a Kúria, és úgy rendelkezett, hogy az árfolyamréssel eltérései utólag korrigálhatók. Tegyük hozzá: az árfolyamrés és az egyoldalú kamatemelés problematikája egyelőre nem került terítékre, mert a legfőbb ítélkező fórum ebben a tárgykörben az Európai Bíróság ítéletére vár. A Kúria az úgynevezett Kásler-perben még az év elején előzetes döntéshozatali eljárást kezdeményezett: Luxembourgtól várja a választ arra, mikor nevezhető átláthatónak és tisztességesnek az egyoldalú szerződésmódosítást lehetővé tevő kikötés.

Kevés figyelmet kapott, de talán az egyik legérdekesebb része a határozatnak, hogy vajon módosíthatja-e a bíróság a devizaalapú hitelszerződést. Az eddig nyilvánosságra hozott szövegből úgy látszik, szinte sohasem. A törvény szerint a módosítás akkor lenne lehetséges, ha a körülmények utóbb annyira megváltoznak, hogy ezzel sérül egy-egy ügyfél lényeges jogos érdeke. Ilyenkor a joggyakorlat általában az egyedi, személyes szempontokat mérlegeli. A Kúria most úgy látta: az elmúlt évek társadalmi, gazdasági változásai nem egy-egy esetben, hanem tömegesen okoztak hátrányt a bankok ügyfeleinek, ez pedig már egy másik kategória.

Emiatt a nem kívánt hatások kiküszöbölése nem bírói, hanem törvényhozói szerződésmódosítással történhet meg. A feladat visszakerült a jogalkotókhoz. Egy korábbi alkotmánybírósági határozat egyébként már rögzítette ezt a verziót. Az Alkotmánybíróság közvetlenül a rendszerváltozás után lehetővé tette, hogy az Országgyűlés három százalékról tizenkét százalékra emelje fel a régebben felvett lakásépítési kölcsönök kamatát. Az indok akkor az volt, hogy a társadalmi, gazdasági átalakulás miatt a költségvetés nem tudja tovább vállalni a szerződésben megjelölt kamattámogatást.

Az adósok érdekvédelmi szervezetei most jogorvoslatot kérnének az Alkotmánybíróságtól, a pénzvilág viszont érthetően külföldön és idehaza is megelégedéssel nyugtázta a Kúria döntését. A megnyilatkozások közül sokaknak valószínűleg hosszú időre különösen emlékezetes marad, hogy a bankszövetség főtitkára a határozat közlése után azt mondta: a bankok mindig is jogkövető magatartást tanúsítottak. Hozzátette azt is, jól látják, hogy jelenleg sok családnak segítő kézre lenne szüksége, s a pénzintézetek részt vállalnak a gondok megoldásából. Mindeközben a legnagyobb ellenzéki párt, az MSZP a kormányt hibáztatva komplex gazdasági és társadalompolitikai lépéssorozatot sürgetett. Most már csak az a kérdés: 2002 és 2010 között családok százezrei vajon miként kerülhettek reménytelen helyzetbe, adósságcsapdába?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.