Nem sok minden változott 1939 óta. Ekkor jegyezte fel Albert Camus egyik füzetébe (később Noteszlapok címmel magyar fordításban is megjelent) az alábbiakat, „Európa–iszlám-párbeszéd” felütéssel: „( ) mi a tisztánlátást tartjuk férfiasnak, és hallani sem akarunk olyan erőről, amely lemond a tisztánlátásról. Maguk szerint viszont a férfi erénye a parancsolás.” Világos, tiszta szavak, és híven tükrözik például azt az ellentétet, amely Houellebecq legutóbbi könyvéből is kivehető. Ott mintha egyszeriben a társadalom lemondott volna a tisztánlátásról és az elért eredményekről (női egyenjogúság, állam és egyház szétválasztása, életmód megválasztásának szabadsága stb.) valamifajta kiparancsolt és a korábbiakból nemigen következő rend érdekében. Ezt akarnánk? Nyilván nem, hiszen elméletileg világosan láthatjuk azokat a civilizációs különbségeket, amelyek nem épp az iszlám javára billentik a mérleget. Csak kérdés, látjuk-e még tisztán magunkat és erényeinket, eredményeinket. Tudjuk-e még, mit értünk el, és mit kell megvédenünk mindenáron?
Mintha a bizonytalanság venne mostanában erőt az európai kultúrkör egyes képviselőin, mintha úgy gondolnák, hogy az elért eredmények valójában semmit sem jelentenek. Mindez a menekültválság kapcsán jelenik meg élesen: többen ismét a Nyugat alkonyáról fantáziálnak, és úgy gondolják, az ideáramló muszlim tömegek bizonyulnak erősebbnek, így a maguk képére fogják formálni a nyugati világot. „Legyőznek”, vagy tán már le is győztek bennünket, de úgymond magunkra vessünk, mert nem volt bennünk semmi olyan vonzó, hogy azt érdemes lett volna megtartani.
Érdekes, hogy egyszerre jelenik meg a harcos kiállás az ellen, hogy kultúránkat mások a maguk képére formálják, illetve a bizonytalanság a saját kultúra erejét és fenntarthatóságát illetően. Valamit meg kell védeni, de ki tudja, mit: ha a vallási fanatikusokról van szó, ők a laicizmust, az individualizmust, a sokszínűséget veszik célba, de adott esetben mi sem tulajdonítunk túlzott jelentőséget ezeknek. Meghatározzák mindennapjainkat, kihasználjuk a kereteket, miközben folyamatosan e fogalmak tágasságát bíráljuk, szabadosságnak mondjuk a szabadságot, és sokszor szívesen megmondanánk, hogy kultúránkon belül mások mennyire használják ki azt a szabadságot, amivel mi maximálisan élünk. Így van ez például a szólásszabadsággal is: hirdetjük a fontosságát és korlátlanságát, de amint az első ellenvéleménnyel találkozunk, már rendőrért kiáltunk, és hosszasan fejtegetjük, hogy „ez nem a szólásszabadság”. A szabadság mindig a mi szabadságunk arra, hogy olyanok legyünk, amilyenek szeretnénk lenni. Nem sértve persze mások szabadságát, tenném hozzá, de ha ilyesmi mégis megtörténne, önmagának ezt is sok mindenki elnézi, ki tudja, miért.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!