Vannak, akiknek az életét néhány nap – addigi pályájukból nem következő – cselekedetei alapján ítéli meg – pozitívan vagy negatívan – az utókor. Jányról még nem készült el a könyvem. Talán nem is fog soha.
Hogy el ne felejtsem, a furmint nagyon ízlett. Gratulálok. Jó munkát, jó borokat és boldog új esztendőt kívánok!
Jásdi István
A szerző borász, közgazdász
Válaszlevél Jásdi Istvánnak Jány Gusztávról és a népbíróságokról
Kedves István, köszönöm a magyar megszálló csapatokról írt munkám kapcsán megfogalmazott elismerő szavaidat. Amint írod, ezzel a kötettel sem bal-, sem jobboldalon nem lehet barátokat szerezni. Nem szeretném, hogy a munkámmal kapcsolatos disputát ilyen politikai szempontok határoznák meg, mert a történelem általában nem a jók és a rosszak küzdelméről szól. Jány Gusztáv, a Donnál vereséget szenvedett 2. hadsereg parancsnoka esetében a helyzet ugyanígy egyáltalán nem fekete-fehér. Nagyon örülök, hogy ezt Te sem gondolod másképp. Természetesen lehet, hogy bizonyos részletekben pontatlan voltam, de úgy gondolom, az alapvető vita kettőnk között elvi természetű. Minden elismerésed mellett azt veted fel, hogy Jány kapcsán továbbra is prekoncepciók érhetők tetten az írásomban.
Könyvem alapvető állítása Jány esetében (is) az, hogy őt koncepciós perben ítélték el, és ártatlan volt a vádpontok többségében. Másrészt viszont egyáltalán nem volt ártatlan, de valós bűnösségét már az eljárás során elsikkasztották, és sajnálatos módon ettől a magatartástól a rehabilitáló ítélet sem volt teljesen mentes. A kérdést eljárásjogi szempontból is vizsgálhatjuk, de azt hiszem, nem ez az érdekes. A népbírósági ügyek jelentős részéről elmondható, hogy csapnivaló vizsgálati munka előzte meg a tárgyalást. Igazából az összes ilyen ügyet újra kellene tárgyalni. Jó példa erre Hóman Bálint esete, akit mindenféle alaptalan vádpont alapján ítéltek életfogytiglani fegyházra, miközben valós felelősségét alig említették meg. Történészként azt gondolom, hogy ezeknek az újratárgyalásoknak a feltételei elvileg adottak lehetnének, mert az eljárásokat a rendelkezésre álló dokumentumokkal is le lehet folytatni. Nem akadály, hogy ma már nem élnek tanúk. Azonban nem ez a lényeg.
Ma a magyar társadalom kettészakadt. Egyik fele Jányban csak tömeggyilkost, másik fele pedig csak hős katonát szeretne látni. Könyvem célja az volt, hogy az ilyen leegyszerűsítő állításokon túl tudjunk lépni.
Jány Gusztáv egy görög sorstragédia főszereplője is lehetne. Mintaszerű, kemény kiállású katona, rettenthetetlen bátorságáról közismert. Alárendeltjeitől nem tűri el a lazaságot, puritán, mélyen vallásos személyiség. Antialkoholista, társaságban is csak málnaszörpöt iszik. Beosztottaitól maximális teljesítményt követel. Irodalom, művészetek nem túlságosan érdeklik: ahogyan volt beosztottja, Kádár Gyula vezérkari ezredes fogalmaz, „csak katona”.
Az érem másik oldala szorosan összefügg ezekkel az erényekkel. Ridegség, merevség, komolyabb összefüggések át nem látása és érzéketlenség is jellemezte őt. Ennek pedig a hadműveleti területen fatális következményei voltak.
Jogilag nem lehet elmarasztalni Jányt azért, hogy senkinek nem adott kegyelmet, akit a 2. hadsereg tábori bíróságai halálra ítéltek. Morálisan azonban felettébb elgondolkodtató ez a hozzáállása, ha figyelembe vesszük, hogy ennél a hadseregnél igen rövid idő alatt 326 személyen hajtottak végre halálos ítéletet. Jány azoknak sem kegyelmezett, akik esetében a kegyelmi kérvényt mind a hadosztály, mind a hadtestparancsnokok pártolólag terjesztették fel hozzá. Így azt a négy erdélyi nazarénust is agyonlövette, akik egyetlen bűne az volt, hogy nem kívántak fegyvert fogni. Hozzáteszem, a náci Németországban az ilyen embereket nem végezték ki, ha vállalták a fegyver nélküli szolgálatot egy egészségügyi alakulatban.
Jogi értelemben elmarasztalható Jány azért, hogy két alkalommal is elrendelte a tizedelést, ezt a büntetési formát ugyanis a szolgálati szabályzat nem tartalmazta. Nem véletlenül, ugyanis a tizedelés olyan középkori módszer, ami teljességgel idegen egy magára valamit adó XX. századi jogállamtól.
Jogi értelemben Jány felelős volt azoknak a jog- és vagyonbiztonságáért, akik a hadserege által megszállt területen éltek. A magyar királyi honvédség eredeti jelentéseiből tudjuk, hogy hadserege mögöttes területén „partizánvadászat” ürügye alatt elképesztő bűncselekményeket követtek el. Elég, ha csak egy hadtápzászlóalj egyhavi jelentését idézzük: amikor 2 saját halott és 19 saját sebesült árán 148 „partizánt” harcban legyőznek, további 203 „partizánt” kivégeznek, 1831 személyt fogságba ejtenek és 2394 polgári lakost internálnak, valamint 17 „zsidót” is kivégeznek, akkor nyilvánvaló, hogy a kivégzettek túlnyomó többsége teljesen ártatlan volt. Fegyveres ellenállás esetén partizánok legyőzése hasonló nagyságrendű veszteséget okozott a támadónak, mint a védőnek. „Zsidók” kivégzését pedig származási alapon senki sem tette kötelezővé magyar egységek számára. Jány ezekért az ügyekért felelős.
Nem tudjuk, hogy ő ebből a felelősségből mit fogott fel. Az nyilvánvaló, hogy Horthy Miklós embertelen terhet rakott vállaira, amikor azt követelte tőle, hogy egyszerre engedelmeskedjen a német parancsoknak és kímélje a magyar vért. Azt, hogy ennek nem lehet egyszerre megfelelni, Jány pontosan tudta, és többször kérte is felváltását, de ehhez Horthy nem járult hozzá. Nem csoda, ha ebben a helyzetben a szovjet támadás után összeroppant. Ezzel függött össze az 1943. január 24-i hírhedt és vállalhatatlan hadparancsa, amelyben teljes hadseregét a becsület elvesztésével vádolta meg. 1943. január 16-án már tudta, hogy ha nem kap azonnali visszavonulásra engedélyt, akkor katonái nagy része menthetetlenül és értelmetlenül elpusztul. Horthy azonban csak annyit felelt kétségbeesett telefonhívására, hogy a németek parancsait teljesíteni kell. Ezek után nem csoda, hogy úgy érezte, nem tehet mást, mint hogy feláldozza hadseregét – és saját magát. Miután a központi vezetés lehetősége megszűnt, maga is kiment az első vonalba. Az 1. páncéloshadosztálynál kereste a halált. Tudta, hogy a „doni pokol” mit jelent, mert vezérkari főnökének, aki a megfutamodók felkoncolását követelte, azt mondta, hogy „ha láttátok volna, amit én, akkor nem beszélnétek így” – ő ugyanis kiment az első vonalba, és látta, hogy a honvédek emberfeletti teljesítményt nyújtanak.
1943. január 24-i említett parancsa ebből az őrlődésből következett. A hadseregparancsnak gyakorlati következménye amúgy sem volt, és azokhoz sem jutott el, akik a hómezőkön éjszakázva küzdöttek a túlélésért. Ami biztos: Jány a saját életével már ekkor leszámolt. Miután hazatért hadseregének roncsaival, eltűnt a nyilvánosság elől. Politikai szerepet nem vállalt. Édesanyja és felesége meghalt a háború végén. Nyugatról önként tért haza, holott tudhatta, hogy a berendezkedő kommunista diktatúra a fejét fogja követelni. Tehát önként ment a halálba. Bármilyen bűnöket követett is el, nem félt vállalni a legsúlyosabb következményeket sem. Ezért gondolom róla, hogy életútja sorstragédia, ami még művészi és történészi feldolgozásra vár.
Ungváry Krisztián
A szerző történész