Brexit, avagy amit nem akarhattok

A britek politikájukkal a saját képükre formálják a közösségi szabályozást.

Böcskei Balázs
2016. 04. 10. 15:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy-Britannia 2016. június 23-án népszavazással dönt európai uniós tagságáról, amivel a szigetország politikai elitje és lakosai olyan kérdést kívánnak rendezni, amely már az 1980-as évek közepétől jelen van a brit közéletben. Az alábbiakban igyekszem a tények alapján megvizsgálni a kilépés kérdését, mert célszerűbb és a nyilvánosság számára talán érdekesebb is a „mennek vagy sem?” felütés helyett számszerű vizsgálatot végezni.

Miről is szól valójában a népszavazás? Az aktuális elégedetlenség gyújtópontja az évi néhány százezer fős gazdasági bevándorlás, ami a közvélekedés szerint jelentősen megterheli a brit társadalombiztosítást. A konzervatívok legutóbbi kampányukban már ígéretet tettek rá, hogy a gazdasági bevándorlók éves beáramlását néhány tízezer főre korlátozzák, illetve hogy az EU–Nagy-Britannia-kapcsolatokat alapvetően érintő számos megállapodást újratárgyalják, s ez ügyben igyekeznek eredményeket is felmutatni a népszavazás időpontjáig.

A munkaerő EU-n belüli szabad mozgásából egészen biztosan profitált Nagy-Britannia, a migráció jelentős korlátozása aligha szolgálná a gazdaság igényeit. A szigetországban a bevándorlók jó része nem is uniós országokból származik. A jelentős gazdasági bevándorlást eleve a brit gazdaság egyre erősödő munkaerő-kereslete alapozta meg, sokan érkeztek a kelet-közép-európai, alacsonyabb fejlettségű tagországokból, ami egyrészről egyfajta agyelszívást jelentett, másrészről a bevándorlók családtagjainak járó szociális ellátás növekedését eredményezte.

A társadalombiztosítás rendszerének túlterhelése mellett az unióból való kilépés vagy az ott maradás számos további lényeges vitapontot érint. Például ami a brit nemzetgazdaság uniós beágyazottságát illeti, a külkereskedelem aránya ebben a relációban igen magas, a teljes brit export közel fele uniós tagországba irányul, valamint igen jelentős az iparágon belüli kereskedelem (technológia- és know-how-import). Nagy-Britannia az EU hatalmas piacához való hozzáférés révén jelentős haszonra tesz szert, például az olcsóbb fogyasztási cikkek vagy a technológiaimporton keresztüli versenyképesség-emelkedés révén.

Szükséges tudni, hogy a brit gazdaság nem vált sokkal nyitottabbá kereskedelmi szempontból az 1980-as évek óta, vagyis az előnyök zöme nem közvetlenül a nagyobb külkereskedelmi nyitottságból származik. Az EU-val folytatott kereskedelem előnyeit az iparági kapcsolatok felvirágzása adta, amelynek fő mozgatórugóit a verseny fokozódása, illetve a folyamatos technikai innovációs kényszer jelentik.

A tőkeáramlásból származó előnyök az előzőeknél is nyilvánvalóbbak, kedvező hatásaikat illetően konszenzus van mind a legjobb működtetési és irányítási gyakorlatok elterjedése, mind a versenyképesség növelése vagy a technikai újítások terén.

Mivel Nagy-Britannia jelentős tőkeimportőr, és e szerepe 1986 után fokozódott, a nettó tőkeimport-pozíción keresztül az említett előnyök egyre nyilvánvalóbbá váltak. A világszinten is jelentős brit pénzügyi szektor erősödésének időszaka az 1990-es évektől indult, a közös piac ezt a pozíciót egyértelműen erősítette. Nem meglepő módon ezért is aggódik a londoni City, hogy pozíciója a finanszírozás területén a szakítással meginoghat, szerepét részben Frankfurt, részben Párizs veheti át, vagyis a pénzügyi szektor szereplői egyértelműen a kilépés ellen foglaltak állást.

A britek uniós csatlakozásuk óta mindig különutas politikát folytatva igyekeztek saját képükre formálni a közösségi szabályozást, leginkább a túlzott bürokrácia és túlszabályozottság ellen kampányolva. A tagság ellenzői szerint a szakítással újra saját kézbe lehetne venni az üzleti vagy a munkaerő-piaci szabályozást, ami versenyelőnyt jelentene. Az uniós egységes szabályozási gyakorlat ugyanakkor közel azonos feltételeket teremt uniószerte, csökkentve a tranzakciós költségeket, egyben az egységes szabályozással konzisztens nemzetállami szabályozásnak is teret adva – csökkentve a diszkriminációs eljárás lehetőségét. Ráadásul Nagy-Britannia bármikor törekedhet számára kedvező szabályozás keresztülvitelére (lásd a font megtartása).

Szokás még a kilépés melletti érvként felhozni, hogy – részben a különutasság miatt – a britek súlya az uniós döntéshozatalon belül csekély, nem tartoznak a legaktívabb, az integráció előmozdítását propagáló magállamok körébe. Ugyanakkor ideiglenes, témaorientált szövetségek létrehozásával az előbbit képesek ellensúlyozni. Jó példa erre a visegrádi országokkal való egyezkedésük a brit alkucsomag szociális kedvezményekre és szabad munkavállalásra vonatkozó fejezetével kapcsolatban. A brit érdekérvényesítés ereje pontosan megmutatkozott ebben a témában.

Ami a költségek és hasznok számbavételét illeti, miközben minden brit háztartás 350 font körüli összeget fizet az EU-ba, addig a tagsággal járó számszerűsíthető előnyök közel 3000 fontra rúgnak évente – azaz a mérleg két serpenyője közel sincs azonos magasságban. Az ország nettó befizető pozíciója ezért nem igazán releváns érv. A kilépést szorgalmazók szerint a szakítással megspórolt összeget saját hatáskörben lehetne felhasználni, például a versenyképesség fokozására vagy a humántőkébe irányuló befektetésekkel amellett, hogy Nagy-Britannia továbbra is viszonylag kedvező feltételekkel férhetne hozzá az egységes uniós piachoz.

Viszont a német pénzügyminiszter, Wolfgang Schäuble szerint ha Nagy-Britannia távozik az EU-ból, akkor értelemszerűen nem lenne tagja tovább az unió belső piacának sem. Kilépése esetén megállapodásra kellene jutnia Brüsszellel, hogy más, nem EU-tag országokhoz hasonlóan részese maradjon az egységes piacnak az EU-n kívül is, Norvégia, Izland vagy Svájc mintájára. Ebben az esetben azonban továbbra is el kell fogadnia az emberek szabad mozgásának elvét, és be kellene fizetnie az EU költségvetésébe. A kilépés jelentős bizonytalanságot eredményezne, ami jó ideig kedvezőtlen hatással lehet a gazdasági teljesítményre. A várhatóan legalább évtizednyi bizonytalanság a pénzügyi szolgáltatási szektorra (és annak vezető pénzügyi szerepére a világgazdaságban), a beruházásokra és a font árfolyamára is negatív hatást gyakorolna. Emellett közvetlenül a kilépés után az automatikusan életbe lépő uniós mezőgazdasági védővámok hoznák nehéz helyzetbe a brit agráriumot, illetve a kétmillió EU-ban dolgozó brit állampolgárnak a fogadó államok szociális ellátórendszeréhez való hozzáférését is bizonytalanság övezné.

Ami hazánkat illeti, az esetleges brit távozással Magyarország is sokat veszíthet. A britek 40 milliárd euró erejéig nettó befizetők az unióban, ez az összeg pedig hiányzik majd a nettó haszonélvezőknek, feltételezve, hogy a többi nettó befizető nem emeli meg hozzájárulását, tehát a torta kisebb lesz. Nagy-Britannia nem tartozik Magyarország legfontosabb kereskedelmi partnerei közé (a teljes magyar kivitel 4-5 százaléka irányul a szigetországba), de a brit kilépés esetén vélhetően legalábbis átmenetileg gyengülne a kereskedelmi kapcsolatok intenzitása. Lenne egy további érezhető hatás: a szigetországbeli munkavállalás szigorítása több tízezer magyar munkavállalót érinthet, minden bizonnyal jelentősen csökkenne a gazdasági bevándorlás lehetősége is. A magyar munkavállalók által hazautalt bér kiesése pedig rontaná Magyarország folyó fizetésimérleg-egyenlegét, bár legalább átmenetileg enyhülhetne a magyarországi munkaerőhiány a hazatérők/itthon maradók miatt.

Végső soron a gazdasági nehézségekkel terhelt elhúzódó bizonytalanság időszakáért vélhetően nem éri meg elhagyni a közösséget az unió integráns részét képező Nagy-Britanniának, amely lényeges kérdésekben eddig is sikerrel érvényesítette érdekeit a többi tagállammal szemben. Döntsön a népszavazás, higgyünk a tömegek bölcsességében!

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.