Idén a svéd akadémia, amely a hagyomány szerint dönt az irodalmi Nobel-díj kiadásáról, a szokásosnál is jobban kitett magáért. Negatív értelemben. Arról lehet vitatkozni, hogy a politika miképpen befolyásolja a Nobel-díj kiadását, műfaji kérdéseket is föl lehet vetni, mint az meg is történt a kitűnő Szvetlana Alekszijevics fehérorosz író és újságíró dokumentumregényeinek ilyetén elismerése kapcsán. Csak egyet nem lehet tenni: elvonatkoztatni attól, mi ez a díj, és milyen típusú tevékenységért lehet kiadni.
Korunk egyik legnagyobb betegsége, hogy vagy nem tud az értékekről, vagy nem ismeri el őket, vagy pragmatikusan összekeveri a dolgokat. Az a tény, hogy a svéd akadémia bizottsága ezúttal teljesen elvonatkoztatott attól az apróságtól, hogy egy irodalmi díjat irodalmi teljesítményre szokás kiadni, nagyon rossz üzenet. Rossz üzenet az íróknak, akik amúgy is érzik, hogy a korszellemtől függetlenül, néha annak ellenében dolgoznak, írnak a kisszámú, de jobbára igényes, fogyatkozó olvasóközönségnek. Rossz üzenet azoknak, akik olvasnak, és azoknak is, akik nem olvasnak. Az irodalmi Nobel-díj kiadása egy értéket erősít meg, és abban a szellemi elit a világon mindenütt egyetért, hogy az irodalom önmagában véve érték. Nem relatíve, hanem abszolút értelemben. Csak a félműveltek meg a gyors igazodásban jeleskedő sznobok bólogathatnak arra, hogy egy popzenész dalszövegei méltóbbak a Nobel-díjra, mint – találomra néhány név – Joyce Carol Oates, Philip Roth, a japán Murakami Haruki vagy éppen Nádas Péter művei.
A svéd akadémia titkára, Sara Danius még a kihirdetés napján azon melegében kapott egy kérdést egy riportertől, hogy vajon megérdemelte-e Bob Dylan az irodalmi Nobel-díjat. A válasz oly cinikus volt, hogy a hölgy elmehetne kormányszóvivőnek: „Persze hogy megérdemli, hiszen épp az előbb kapta meg.” Micsoda fennhéjázás! És milyen demagóg kiállás a kiváló zenész mellett, aki azonban az irodalomban csak egy Bob, és nem egy Thomas, hogy eléggé el nem ítélhető módon a zseniális Dylan Thomast, a valódi költőt is megidézzük.