Halált okozó joghézagok

Több borzalmas gyermekhalálért részben a rossz gyermekvédelmi rendszer a felelős.

2016. 11. 23. 11:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Agárd, Gyöngyös, Recsk – csak néhány azon hazai települések közül, ahol az utóbbi években kisgyermekek halálát okozták a szüleik, és a magyar gyermekvédelmi jelzőrendszer súlyos hiányosságai. A három tragédia bebizonyította, a jelenlegi gyermekvédelmi törvény alkalmatlan arra, hogy a súlyosan veszélyeztetett gyerekeket megvédje a családjuktól. A jogszabály sokszor a tehetetlen statiszta szerepébe kényszeríti a gyermekvédelmi jelzőrendszer szereplőit, a védőnőt, a gyerekorvost, a pedagógust, aki így kénytelen végignézni, hogy vészjelzései ellenére sem emelik ki a családjából a szenvedéseknek kitett gyermeket.

Agárdon 2013 májusában éheztették halálra jómódú szülei és nagyszülei a másfél éves Benjámint, aki élete utolsó napjaiban mindössze négy kilót nyomott. A szülők kezdettől visszautasították a védőnői ellátást, amit a hatályos gyermekvédelmi törvény lehetővé tesz. A gyermekorvos maradt az egyetlen, akik észlelhette volna a bajt, hat hónapos kor után azonban csak fél évente kell szűrővizsgálatra vinni a kicsit, ez pedig kevés a baba fejlődésének nyomon követéséhez.

Gyöngyösön három évvel később hasonló körülmények között halt éhen a szintén másfél éves Kiara. A szülők itt sem kérték a védőnői ellátást, a gyere­ket rajtuk kívül szinte senki sem látta. Kiara nővére csak annak köszönheti életét, hogy az óvodában rendszeresen kapott enni. A tragédia a gyermekvédelmi rendszer súlyos hiányosságaira utal: a kislányt annak ellenére nem vették védelembe, hogy testvére egyszer már a rendszer látókörébe került alultápláltság miatt, nagyobbik, tőle külön élő féltestvére éheztetése miatt pedig az anyát korábban felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte a bíróság. Ez azonban nem szerepelt Kiara aktájában. Az is kiderült, hogy a családgondozó korábban kérte az ügyészségtől a szülők elővezetését, mert többször nem engedték be a lakásba, de a hatóság elutasította a kérelmet.

Recsken tavasszal úgy halt meg egy két hónapos csecsemő, hogy begyógyszerezett apja a kályhára ejtette, majd a baba feje egy téglának csapódott. Kiderült, az apa nagyobb gyermekét néhány hónappal korábban azért emelték ki a családból, mert pár hét leforgása alatt háromszor is életveszélyes fejsérülést okozott neki. Az újszülött mégis a családban maradhatott.

Az agárdi eset már három éve rávilágított a rendszer súlyos hiányosságaira, az ombudsman már akkor kérte a területért felelős minisztertől, hogy tegye kötelezővé a védőnői ellátás igénybevételét és szankcionálja annak elmulasztását, de süket fülekre talált. Az idei tragédiák után végre a minisztériumi vezetés is ráébredt, hogy cselekedni kell. Még az idén elfogadhatják azt a módosító javaslatot, amely valóban kemény szigorításokat jelent a gyermekvédelmi rendszerben. Az indítvány a háziorvosi ellátás mellett kötelezővé tenné a védőnői gondozás igénybevételét, és szankcionálná annak megtagadását. Míg eddig sokszor a család együttműködésének hiánya, a védőnőtől, orvostól való elzárkózás miatt voltak képtelenek kiemelni a családból a bántalmazott gyerekeket, a jövőben ez már önmagában a gyermek veszélyeztetésének minősül majd csakúgy, ahogy az iskolával, óvodával való együttműködés elutasítása is. Ha a módosítást elfogadják, lehetőség lesz ügyészi jóváhagyás nélkül alkalmazni kényszerintézkedést a szülő ellen, és elővezetni őt, ha a gyámhatóság szerint a gyerek érdekében azonnali intézkedésre van szükség. Szigorítanak a szűrővizsgálatok rendjén is: a jelenleginél több vizsgálat lenne, és 18 éves korig valamennyi kötelező. A jövőben az együtt nevelkedő testvérek ügyét közös gyámügyi ügyiratban kell majd kezelni, a külön nevelkedő kiskorú testvérről pedig feljegyzést kell készítenie a gyámhatóságnak. Így idejében látókörbe kerülnek azok a gyerekek, akiknek testvéreit korábban súlyosan bántalmazták vagy elhanyagolták a szülei.

Bár a jogvédők aggódnak, a TASZ nevű civil szervezet pedig egyenesen azzal riogat, hogy a jövőben akár egy elmulasztott fogadóóráért is ránk szállhat a gyámügy, egyvalami biztos: nincs olyan aggály, amely erősebb lehet a gyermek élethez való jogánál. A szigorításra tehát szükség van, ha az megkésett és önmagában elégtelen is. A rendszer hatékonyabbá tételéhez szükség van ugyanis a gyermekvédelmi dolgozói létszám megduplázására, folyamatos továbbképzésekre, és a fizetések jelentős mértékű emelésére. Ha lenne szociálisélet­pálya-modell, a dolgozói gárda nem cserélődhetne ki néhány hónap alatt. A változtatás megkésettségében is fontos: ha három évvel ezelőtt, az agárdi kisfiú halála után bevezetik a szigorításokat, akkor talán nem történik meg a gyöngyösi és a recski kisgyermek tragédiája. A hároméves késlekedésért és a következményekért pedig kormányzati szinten is vállalni kellene a felelősséget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.