Az elmúlt esztendő híradásait, elemzéseit és közbeszédét javarészt látványos történések határozták meg. Ennek megfelelően kapott helyet a Szíriában dúló polgárháború és humanitárius válság, az Európát veszélyeztető terrorcselekmények, valamint az Egyesült Államok szokványosnak semmiképpen nem nevezhető elnökválasztási kampánya és megválasztott elnöke. E történések mellett azonban a tavalyi év nem kevésbé jelentős hatású, ámde talán mégis kissé méltatlanul mellőzött események színtere is volt. Ilyennek számít többek között az úgynevezett Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA), vagyis Kanada és az Európai Unió között sebtében létrehozott szabadkereskedelmi megállapodás. Ezen egyezmény szerteágazó jelentőségét pedig csak fokozza, hogy az újonnan megválasztott amerikai elnök a kampányban megfogalmazott ígéreteihez hűen minden bizonnyal hamarosan megálljt parancsol az Egyesült Államok és az Európai Unió között zajló szabadkereskedelmi tárgyalásoknak is, amelyek útját egyébként éppen a CETA-tárgyalások igyekeztek egyengetni. A CETA időközben éppen így vált úttörő modellből menekülő úttá. Vagyis akkor is képes gazdasági kapcsot nyújtani az amerikai és az európai kontinens között, ha az Egyesült Államok és Európa között nem jön létre megállapodás.
A kanadai és európai megállapodás beruházásvédelmi fejezete érdemelhet alaposabb figyelmet. Ennek oka a következményekben keresendő, megértéséhez érdemes visszapillantani a nemzetközi gazdasági kapcsolatok beruházásvédelmi területének történetére. A tőkemozgások, vagyis a beruházások nemzetközi védelmének modern kori gyökerei a második világháborút követő évtizedekben alakultak ki. Ekkortájt ugyanis két fontos tényező alakította a világ nyugati felét. Egyfelől az Egyesült Államok hegemóniatörekvései, másfelől pedig a gyarmatbirodalmak végleges széthullása. Ami az elsőt illeti, az amerikai hegemóniatörekvés igencsak valós, ám alapvetően eltérő arculatú, mint a korábbi vagy más hatalmak hasonló törekvései. Elsősorban ugyanis nem katonai jellegű terjeszkedésben, hanem a gazdasági szabadság hirdetésében érhető tetten. Ezt kiválóan igazolja a szabadkereskedelmi kérdéseket övező és egészen a legutóbbi évekig folyamatosan kitapintható kétpárti, republikánus és demokrata konszenzus. Úgy hangzott a második világháború tapasztalataiból megalkotott tétel, hogy az Egyesült Államok gazdasága akkor prosperál a legjobban, ha a világ többi országának gazdasága is fejlődik.